Het imagoprobleem van iOS 9: hoe gaat Apple de volgende iOS-update hip maken?

Heeft iOS 9 straks last van een imagoprobleem? Volgens bronnen richt Apple zich vooral op stabiliteit, maar daarmee is de iOS-update moeilijk te promoten.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

ios9We hebben het inmiddels al een paar keer gehoord: Apple richt zich met iOS 9 vooral op stabiliteit, optimalisatie en kwaliteit, om zo je iPhone, iPad en iPod touch veel betrouwbaarder te maken. Een nobel streven, maar het is tegelijkertijd een risico voor Apple, dat volgens de heersende opinie steeds maar voorop moet lopen met innovaties. Hoe gaan ze tijdens WWDC zorgen dat consumenten, ontwikkelaars en investeerders enthousiast worden van iOS 9?


Apple’s ontwikkelaarsconferentie WWDC wordt op maandag 8 juni 2015 afgetrapt met een grote keynote. Om 19:00 uur Nederlandse tijd vertelt Apple wat de plannen precies zijn met iOS 9, OS X 10.11 en andere software-updates die later dit jaar worden uitgebracht. Op papier is deze presentatie bedoeld voor ontwikkelaars, maar het is ook een belangrijk reclamemoment voor Apple. We krijgen namelijk alle nieuwe functies te zien waardoor onze iPhones, iPads en Macs later dit jaar nog gaver worden. Apple is zich van de impact maar al te goed bewust. Er is een reden waarom de keynote op Apple’s website en op de Apple TV via een livestream kan worden gevolgd: de aankondigingen zijn van grote invloed op iedereen die met Apple te maken heeft.

Het aankondigen en uitleggen van een aankomende iOS-update is niet altijd even makkelijk. Soms zijn nieuwe functies technisch van aard en is het directe voordeel voor de gebruiker lastig te verklaren. Apple bewaart de meest technische verhalen meestal tot het einde van een keynote, om ze nog even snel op een enkele dia bij naam te noemen. Eerder gebeurde dat bijvoorbeeld met iBeacons: interessant genoeg om te noemen in een dia, maar te ingewikkeld voor een demosessie op het podium.

Dat is het dilemma waar Apple met iOS 9 ook voor komt te staan: als Apple zich voornamelijk richt op het verbeteren op iOS, dan is er nog maar weinig ‘presentatiewaardig’. Dat zorgt ervoor dat Apple’s presentatie van iOS 9 al snel wat suf gaat aanvoelen, ook al gaat het om een belangrijke update.

Geef de iOS 9-verbeteringen een naam

ios9_san_franciscoEr zijn manieren waarop Apple een mogelijk gebrek aan spannende vernieuwingen op WWDC kan verpakken, zodat we alsnog warmlopen voor de update. Zo kan Apple bijvoorbeeld kijken naar hoe Google een soortgelijke situatie aanpakte met Android. Toen Google een update uitbracht die Android sneller maakte, kreeg dit project een naam: Project Butter. Het zorgde ervoor dat een snelheidsverhoging voor je telefoon makkelijker bespreekbaar werd. “Heb je Project Butter al geprobeerd?” bekt immers beter dan “heb je de snelheidsverbeteringen van iOS 9 geprobeerd?”

Deze tactiek heeft wel een nadeel. Door de grote kwaliteitsverbeteringen in iOS 9 een naam te geven, legt Apple de nadruk op de problemen waar iOS 8 mee kampte. iOS 8 was een gigantische update voor Apple door de toevoeging van widgets, extensies en veel andere ontwikkelaarsopties, maar dat ging bij velen gepaard met bugs. Door tijdens een keynote luid te zeggen dat Apple dit heeft opgelost, erkennen ze dat het is misgegaan.

Het zou wel een klinkend voorbeeld zijn van de aanpak van Tim Cook. Zijn voorganger Steve Jobs stond erom bekend zelden problemen te erkennen. Toen de iPhone 4 last had van antenneproblemen, zei Jobs dat andere telefoons hier ook last van konden hebben en dat er eigenlijk geen echt probleem was. Apple bood als zoethoudertje een bumper voor de iPhone aan, maar Jobs zei geen enkele keer dat Apple een fout had gemaakt. Cook, daarentegen, was de CEO die een excuusbrief voor Apple Maps tekende.

iOS 9 ‘verkopen’ is belangrijk

concept ios 9Het is voor Apple zeer belangrijk dat iOS 9 er tijdens WWDC aanlokkelijk uitziet. Dit is immers het moment waarop we overtuigd moeten worden om de update later dit jaar te installeren, zodra iOS 9 officieel beschikbaar is gesteld. Het bepaalt op zijn beurt hoeveel iPhones, iPads en iPods gebruik gaan maken van de nieuwe functies die wel in iOS 9 worden geïntroduceerd. Want hoewel de update gratis geïnstalleerd kan worden, zal niet iedereen dit zomaar doen. En niet te vergeten: het bepaalt ook hoeveel nieuwe iPhones en iPads er worden verkocht, want iOS 9 moet een aantal functies bevatten die het de moeite waard maken om een nieuw toestel te kopen.

iOS 8 werd minder snel door gebruikers geïnstalleerd dan bijvoorbeeld iOS 7, waarschijnlijk omdat bezitters van een oudere iPhone bang waren om hun toestel traag te maken. Blijft deze trend voortzetten, dan riskeert Apple dat er straks veel verschillende versies van iOS in gebruik zijn en dreigt er fragmentatie. Het betekent ook dat bijvoorbeeld niet iedereen de nieuwste functies van bijvoorbeeld Siri tot zijn of haar beschikking heeft en dat beveiligingsproblemen niet bij iedereen zijn opgelost. Wellicht dat Apple het aantal installaties kan verhogen door snelheidsverbeteringen voor bijvoorbeeld de iPhone 4s te beloven. We hoorden over geruchten dat Apple bij iOS 9 expliciet rekening houdt met oudere toestellen.

Wat er wel in iOS 9 zit

iOS 9 richt zich volgens meerdere bronnen vooral op technische verbeteringen, maar toch zitten er wel wat nieuwe functies in. Zo zal Apple waarschijnlijk een nieuwe Home-app introduceren, krijgt de Kaarten-app ov-informatie en krijgt de iPad een speciale splitscreen-weergave en zelfs meerdere gebruikersaccounts. Je leest alles over de mogelijke iOS 9-functies in ons dossier iOS 9. In een ander artikel vind je al onze verwachtingen voor WWDC 2015.

Reacties: 39 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.