Reacties voor: iOS-apps twee keer langer gebruikt dan Android-apps
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Volgens mij draagt het gebruiksgemak van iOS er ook aan bij dat iOS-apps eerder langer gebruikt worden.
@Rrob van der Wal: Ik betwijfel of dat tegenwoordig nog zo verschilt. iOS en apps hadden een voorsprong, maar volgens mij doet Android niet meer onder voor iOS als het om gebruiksvriendelijkheid gaat. Ik denk dat het meer is dat er veel relatief goedkope Android telefoons zijn die door mensen worden aangeschaft die er niet veel meer mee doen dan een beetje Whatsappen, internetten en e-mailen. iPhone gebruikers daarentegen leggen doorgaans forse bedragen neer voor hun telefoon en zijn daartoe bereid omdat ze een zeer veelzijdig apparaat krijgen dat ze veel (denken te) gebruiken.
Meer is beter? Je kan net zo makkelijk betogen dat Android users sneller vinden wat ze nodig hebben op een device en verder kunnen met belangrijke zaken in het leven. Je hebt leugens, erge leugens en … statistieken.
@Airlifter: Had laatst nog een Android tablet in handen en geloof mij het gebruikersgemak is stukken minder
Daar sla je de spijker op z’n kop. Ik zou willen dat ze dat gegeven in meer Android-vs-iOS-statistiekjes zouden meenemen. Want er wordt altijd geroepen dat het marktaandeel van iOS zo klein is in verhouding. Maar dat verschil zou een stuk minder zijn als men niet al die goedkope toestellen meerekent. Ik vind niet dat je ze moet meerekenen omdat het gewoon diezelfde oude feature-phones zijn van vroeger, maar nu met een ander besturingsysteem. Die vallen wat mij betreft niet in de categorie smart phone, want niemand gaat die toestellen voor meer dingen gebruiken dan bellen en tekstberichtjes sturen.
Dat zul je nader moeten onderbouwen. Naar mijn ervaring hebben iPhone-gebruikers nog wel eens de neiging om te kritisch naar alternatieven te kijken. Dat betekent niet dat de gebruikerservaring voor Android-toestellen slecht is.
Voor het hierboven genoemde argument dat onder ‘Android’ ook veel feature-phone-achtige toestellen vallen, valt best wel iets te zeggen. Zelf heb ik juist twijfels bij de stelling dat iOS-gebruikers hun apps twee keer zo lang gebruiken. Dat mag statistisch gezien wel kloppen, maar is eigenlijk niet meer plausibel juist als je bedenkt dat ook Android vrij dure toestellen heeft en Google Play vrijwel alle bekende apps heeft. Ook in dit onderzoek wordt geen reden gegeven waarom daar een verschil in zou moeten zijn.
Het zou zo handig zijn als je op een of andere manier kon zien welke apps je (bijvoorbeeld) al twee maanden niet meer hebt gebruikt. Je zet zoveel apps op je iPhone en iPad dat je het overzicht verliest. Weet iemand of zoiets bestaat?
@Tom van Zummeren: Als Google had gewild dat ze niet werden meegenomen in de statistieken, dan zouden die crapfoontjes niet worden verkocht met hetzelfde OS. Ze worden wel verkocht, dus ze worden meegerekend. Veel mensen willen het niet inzien, maar juist dat is Android: draait op een veelvoud aan hardware-configuraties. Je gaat een trage Windows bak toch ook niet “geen Windows” dubben? Met niet-ultieme hardware en geen vanille Android kan het gewoon niet lekker draaien. Jammer of niet, het blijft een Android-telefoon.
@Marianne: Je kunt daar zelf een heel goede indicatie van krijgen door het multitasking overzicht te openen. Je ziet daar alle apps die je “de laatste maanden” hebt gebruikt. NB. In tegenstelling tot sommige adviezen is het mijns inziens in iOS helemaal niet nodig om goede apps af te sluiten. Ik heb meer dan 100 apps “open” staan om mijn eerste ipad mini zonder batterij- of performanceprobleem. Zelfs een navigatieapp wordt tegenwoordig antomatisch op “idle” gezet als hij te lang op de achtergrond draait.
@KALLT: Ik denk dat ook een rol speelt dat veel Android apps van een matige kwaliteit zijn. Dat komt doordat de veelvoud van hardwareconfiguraties optimale functionaliteit bemoeilijkt en er (mede door de kwaliteit en zuinigheid van de Android gebruikers) relatief weinig aan een app verdiend wordt. Daarom worden er nog steeds veel (betaalde) apps eerst in iOS ontwikkeld.
@Henk: Dank je. Ga ik doen
Dat is echt achterhaald. Als je de top-apps vergelijkt, presteren deze op beide platforms net zo goed. Juist voor de high-end-hardware is dat verschil echt minimaal. Het klopt natuurlijk dat er problemen ontstaan doordat Android-apps een bredere scala aan toestellen moeten ondersteunen, maar dat verandert niets aan het feit dat apps juist voor de high-end-toestellen worden geoptimaliseerd en daar ook veel beter presteren.
Het probleem is dat mensen door zulke statistieken onterecht ervan uitgaan dat Android-apps nog steeds slechter zijn, zelfs op high-end-toestellen. Dat is gewoon onzin. Wie tegenwoordig de laatste Samsung, HTC e.d. koopt, heeft tot een vergelijkbaar aanbod aan apps beschikking met een kwalitatief niveau dat vrijwel gelijk is (in sommige instanties slechter of zelfs beter) aan iOS. Deze statistiek is ongenuanceerd en weegt deze factor niet mee. Daarmee is de stelling hoogstens betwistbaar.
Wie tegenwoordig een kostbare smartphone koopt, zij het Android-toestel of iPhone, heeft toegang tot een aanzienlijk aantal kwalitatief goede apps. Daar gaat deze statistiek niet op in en maakt het haar, voor mij althans, niet interessant.