iPad 2 kopen: pas op voor ‘reserveringskosten’ van handelaren

Via internet circuleren kritische verhalen over iPad-handelaar TX5. Deze persoon rekent reserveringskosten voor bestellingen bij Best Buy, maar geeft dit niet terug.

ipad 2 kopenDe iPad 2 is een geliefd apparaat en veel mensen gaan dan ook tot het uiterste om er eentje in handen te krijgen. Veel mensen kennen viavia wel een kennis of vriend die in de VS woont en eventueel wel wat kan regelen. Maar mocht je niet dat gelukt hebben, dan zijn er altijd wel behulpzame types die je kunnen helpen. Momenteel blijkt er nogal wat ophef over een verkoper met de naam TX5, die flink verdient aan zogenaamde ‘reserveringskosten’. We willen daarom onze lezers waarschuwen om niet zomaar geld over te maken aan handelaren of behulpzame bemiddelaars in de VS. Het gaat bij deze reserveringskosten om vele kleine bedragen, waardoor de aanbieder flink verdient en die niet altijd worden teruggestort.


Een van de geïnteresseerde kopers is UltraSub, die ons ook een tweettip hierover stuurde. Hij besloot om via handelaar TX5 een iPad 2 te kopen. Voor een 32GB iPad WiFi met Smart Cover zou hij 630 euro zonder bijkomende kosten moeten betalen, waarbij de iPad 2 via FedEx Priority werd verstuurd. Na overmaking van het geld bleek TX5 niet in staat om te leveren, omdat winkelketen Best Buy een fout had gemaakt. Maar gelukkig was er een oplossing: TX5 had bij Best Buy meteen een reservering gemaakt, door het kopen van een voucher ($100) die 100% garantie geeft op levering.TX5 was bereid om het overgemaakte bedrag terug te storten, maar wel minus de reserveringskosten. De communicatie verslechterde daarna. TX5 bleek wel een iPad 2 te hebben verstuurd naar één van zijn klanten, maar door de douanekosten die FedEx nog in rekening bracht bleek de prijs die TX5 rekent opeens niet meer interessant. De eerder genoemde 630 euro (‘zonder bijkomende kosten’) is dan ook meer een indicatie wat je minimaal kwijt bent. UltraSub kreeg zijn geld terug, maar zonder de reserveringskosten.

UltraSub heeft inmiddels uitgezocht hoe het zit met de reserveringskosten: je kunt bij Best Buy een reservering maken voor een specifieke iPad en betaalt daarvoor $100. Je krijgt een voucher met reserveringsbewijs voor een specifiek type iPad en een Best Buy-giftcard ter waarde van $100. Als je je reservering niet ophaalt, kun je op een later moment de giftcard van $100 gebruiken of inruilen voor contant geld.

Wat de klanten van TX5 dwarszit, is dat hij reserveringen maakt zonder dat vooraf te vragen én de indruk wekt dat je de reserveringskosten (omgerekend 75 euro) kwijt bent. Zelf kan TX5 de giftcard van $100 alsnog inwisselen. Hoewel we hier niet van bewuste oplichting kunnen spreken (dat kunnen we op dit moment immers nog niet bewijzen) is het verstandig om drie punten uit de werkwijze van TX5 in je oren te knopen:

  1. TX5 beweert dat de prijs zonder bijkomende kosten is, maar bij het importeren in Nederland krijg je via FedEx alsnog te maken met BTW/douanekosten.
  2. TX5 beweert dat je je geld kwijt bent bij reservering, maar dat is niet het geval. Bij Best Buy krijg je een giftcard die je later altijd kunt inwisselen.
  3. De levering van de iPads verliep ook niet naar wens: de twee iPads waarvan bekend is dat ze zijn verstuurd, bleken de foute uitvoering. Eén iPad was een Wi-Fi-model terwijl de klant een 3G-versie wilde hebben. En een andere iPad was zwart, terwijl de klant een witte had besteld.

Zoals altijd geldt: pas op bij het kopen van internet en ga alleen in zee met mensen die je persoonlijk kent of die een goed trackrecord hebben (zoals Ellen den Otter van fromus2eu.nl). En kijk op forums of jouw handelaar misschien praktijken hanteert die nadelig voor jou uitpakken. Overigens zijn we er nog niet van overtuigd dat er bij TX5 sprake is van oplichting: TX5 heeft het recht om voor zijn bemiddeling een vergoeding te vragen (ook als de aankoop uiteindelijk niet lukt), al zou hij er wel eerlijker over moeten communiceren en niet ongevraagd reserveringskosten moeten rekenen, die hij niet teruggeeft.

Door de publiciteit rond deze zaak heeft de vader van TX5 ingegrepen. Hij heeft zijn zoon opdracht gegeven om aan alle gedupeerden geld terug te geven.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 maart 2011 om 22:04
Categorie
Providers

Reacties: 22 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.