iPad 2 kopen: pas op voor ‘reserveringskosten’ van handelaren

Via internet circuleren kritische verhalen over iPad-handelaar TX5. Deze persoon rekent reserveringskosten voor bestellingen bij Best Buy, maar geeft dit niet terug.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad 2 kopenDe iPad 2 is een geliefd apparaat en veel mensen gaan dan ook tot het uiterste om er eentje in handen te krijgen. Veel mensen kennen viavia wel een kennis of vriend die in de VS woont en eventueel wel wat kan regelen. Maar mocht je niet dat gelukt hebben, dan zijn er altijd wel behulpzame types die je kunnen helpen. Momenteel blijkt er nogal wat ophef over een verkoper met de naam TX5, die flink verdient aan zogenaamde ‘reserveringskosten’. We willen daarom onze lezers waarschuwen om niet zomaar geld over te maken aan handelaren of behulpzame bemiddelaars in de VS. Het gaat bij deze reserveringskosten om vele kleine bedragen, waardoor de aanbieder flink verdient en die niet altijd worden teruggestort.


Een van de geïnteresseerde kopers is UltraSub, die ons ook een tweettip hierover stuurde. Hij besloot om via handelaar TX5 een iPad 2 te kopen. Voor een 32GB iPad WiFi met Smart Cover zou hij 630 euro zonder bijkomende kosten moeten betalen, waarbij de iPad 2 via FedEx Priority werd verstuurd. Na overmaking van het geld bleek TX5 niet in staat om te leveren, omdat winkelketen Best Buy een fout had gemaakt. Maar gelukkig was er een oplossing: TX5 had bij Best Buy meteen een reservering gemaakt, door het kopen van een voucher ($100) die 100% garantie geeft op levering.TX5 was bereid om het overgemaakte bedrag terug te storten, maar wel minus de reserveringskosten. De communicatie verslechterde daarna. TX5 bleek wel een iPad 2 te hebben verstuurd naar één van zijn klanten, maar door de douanekosten die FedEx nog in rekening bracht bleek de prijs die TX5 rekent opeens niet meer interessant. De eerder genoemde 630 euro (‘zonder bijkomende kosten’) is dan ook meer een indicatie wat je minimaal kwijt bent. UltraSub kreeg zijn geld terug, maar zonder de reserveringskosten.

UltraSub heeft inmiddels uitgezocht hoe het zit met de reserveringskosten: je kunt bij Best Buy een reservering maken voor een specifieke iPad en betaalt daarvoor $100. Je krijgt een voucher met reserveringsbewijs voor een specifiek type iPad en een Best Buy-giftcard ter waarde van $100. Als je je reservering niet ophaalt, kun je op een later moment de giftcard van $100 gebruiken of inruilen voor contant geld.

Wat de klanten van TX5 dwarszit, is dat hij reserveringen maakt zonder dat vooraf te vragen én de indruk wekt dat je de reserveringskosten (omgerekend 75 euro) kwijt bent. Zelf kan TX5 de giftcard van $100 alsnog inwisselen. Hoewel we hier niet van bewuste oplichting kunnen spreken (dat kunnen we op dit moment immers nog niet bewijzen) is het verstandig om drie punten uit de werkwijze van TX5 in je oren te knopen:

  1. TX5 beweert dat de prijs zonder bijkomende kosten is, maar bij het importeren in Nederland krijg je via FedEx alsnog te maken met BTW/douanekosten.
  2. TX5 beweert dat je je geld kwijt bent bij reservering, maar dat is niet het geval. Bij Best Buy krijg je een giftcard die je later altijd kunt inwisselen.
  3. De levering van de iPads verliep ook niet naar wens: de twee iPads waarvan bekend is dat ze zijn verstuurd, bleken de foute uitvoering. Eén iPad was een Wi-Fi-model terwijl de klant een 3G-versie wilde hebben. En een andere iPad was zwart, terwijl de klant een witte had besteld.

Zoals altijd geldt: pas op bij het kopen van internet en ga alleen in zee met mensen die je persoonlijk kent of die een goed trackrecord hebben (zoals Ellen den Otter van fromus2eu.nl). En kijk op forums of jouw handelaar misschien praktijken hanteert die nadelig voor jou uitpakken. Overigens zijn we er nog niet van overtuigd dat er bij TX5 sprake is van oplichting: TX5 heeft het recht om voor zijn bemiddeling een vergoeding te vragen (ook als de aankoop uiteindelijk niet lukt), al zou hij er wel eerlijker over moeten communiceren en niet ongevraagd reserveringskosten moeten rekenen, die hij niet teruggeeft.

Door de publiciteit rond deze zaak heeft de vader van TX5 ingegrepen. Hij heeft zijn zoon opdracht gegeven om aan alle gedupeerden geld terug te geven.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 maart 2011 om 22:04
Categorie
Providers

Reacties: 21 reacties

  1. Ik ben de enige waarbij het wél goed ging.
    Ik heb bij TX5 een iPad 2 16GB WiFi + 3G besteld en heb deze keurig afgelopen dinsdag ontvangen.

    Voor de rest heeft ie er wel een potje van gemaakt. En daar moet hij natuurlijk wel op gewezen worden!

  2. Gewoon ff het geduld op kunnen brengen tot hij in NL wordt verkocht, heb je ook al die ellende niet.

  3. Vorig jaar mijn iPad bij 123usaimport gekocht. Voor 550 euro netjes een iPad WiFi 16Gb geleverd gekregen, 5 dagen nadat hij in Amerika uit kwam.
    Ik wist dat ik dit jaar niet op deze prijs uit zou komen, omdat de iPad nu veel populairder is. Bovendien komt de iPad 2 nu ook eerder naar Nederland, dus ik zie de toegevoegde waarde niet als ik nu al de iPad 2 gaat bestellen..

  4. Waarom wachten mensen niet 2 weken? Dan heb je lekker een iPad van een Nederlandse winkel, weet je zeker dat je geld naar een iPad gaat, en je kunt er mee spelen meteen wanneer je geld uit je hand vliegt.
    Ik heb die van mij al gereserveerd en kan 25 maart een witte en zwarte iPad 64Gb + 3G ophalen bij de Dicksons.

  5. Aangezien de release in NL waarschijnlijk uitgesteld wordt! En ik ‘m nu in ieder geval al heb. 🙂

  6. Origineel geplaatst door Rivanov
    Aangezien de release in NL waarschijnlijk uitgesteld wordt! En ik ‘m nu in ieder geval al heb.

    Source??? 😉

  7. @Rivanov:

    Origineel geplaatst door Rivanov
    Aangezien de release in NL waarschijnlijk uitgesteld wordt!…

    Waarschijnlijk niet nee. ; )

  8. Jongens, dit heeft niks te maken met ongefundeerd in het diepe springen. In een privé thread waarin 1100+ berichten staan inmiddels, is heel heel veel informatie beschikbaar en gecorreleerd.

    Over het waarom van het halen van een iPad in het buitenland, daar heeft iedereen zijn eigen redenen voor. Sommigen doen het om stoer te kunnen doen, sommigen hebben andere redenen. Mijn eigen reden was simpelweg een must om het ding te hebben voor FaceTime, ik heb geen mac, wel een iPhone 4. Denk aan zakenreis. Daarbij werd het risico te hoog op een uitgestelde release.

    Statistisch gezien is die kans wel degelijk hoog. Vorig jaar was de voorraad veel minder beperkt en de wachtrijen in de states stukken korter. Toch heeft Apple de boel toen uitgesteld. Ik zeg niet dat hij uitgesteld wordt, daarvoor nadert de datum te rap inmiddels, maar het zou goed kunnen. En voor mijn persoonlijke redenen wilde ik dat risico niet nemen.

    Vwb garantie, slaat nergens op. Op een iPad zit wereldwijd garantie, op serienummer. Kosten? Ik krijg er straks wel een geleverd voor een tientje meer dan de prijs straks hier.

    Maak je er niet druk om, iedereen heeft zijn eigen redenen en die kunnen heel valide zijn. Maar het punt is gemaakt, er zijn kopers behoed voor onverwachte kosten. En daar ging het hele verhaal om. Als ze vervolgens toch willen kopen, geen probleem. Maar je was gewaarschuwd voor eventuele kosten die niet van te voren besproken werden in de gemaakte afspraken.

  9. Ik geloofde ook in Noel Smit (TX5 online) maar ben gelukkig uiteindelijk weer voor Evan gegaan (bij velen ook een bekende van afgelopen release).

    Krijg net me witte 64gb 3G binnen en alles is super gegaan.
    Nu nog hopen op een uitgestelde EU release 😀

  10. Ik ben ook gebeld door MacHouse waar ik hem had gereserveerd met aanbetaling, dat ze waarschijnelijk maar 10 stuks binnen krijgen door de hooge verkoop in US, en dat het waarschijnelijk 2 weken langer duurt.

  11. Dixons verwacht nog steeds de 25e de zending, dus geen paniek mensen!!

  12. Waarschijnlijk is er toch iets getriggered met alle openbaarheid, want alle gedupeerden krijgen nu ineens wel hun reserveringskosten terug.

  13. @Gonny van der Zwaag: Lezen jullie wel tot de laatste pagina?
    Hij heeft nu zelf gereageerd. Om iemand direct een oplichter te noemen vind ik niet eerlijk na het onderstaande bericht:

    tx5

    Ik wil zelf persoonlijk zeggen dat er nooit een intentie was om iemand op te lichten. Nu krijg ik vast van sanderheijnennl te horen dat ik me probeer in te dekken, maar daar lees ik dan maar overheen. Ik denk ook niet dat oplichters daadwerkelijk iPads leveren. Voor de rest heb ik met de meeste goed contact en dit verloopt ook prima. Ik vind het jammer dat familie hierbij betrokken moest worden, als je me even tijd had gegeven om wakker te worden was het ook goed gekomen.

    Ik ga verder geen reacties op het forum posten, hou wel gewoon contact met de mensen via DM’s.

  14. Waarom zou Apple de release uitstellen? De eerste levering zal misschien in aantallen lager uitvallen, en er zal waarschijnlijk meer levertijd gaan zitten tussen de eerste en de volgende levering. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze de release datum gaan verplaatsen.

    Ik heb hem zelf al volledig betaald bij Dixons. Dus zelfs als hij eerder wordt geleverd mag ik hem al ophalen.

  15. Kun je nog Steeds bij dixons een ipad 2 reserveren?

  16. @Martijn: Ik heb ze al ingelicht. Zie mijn eerdere comment hier ook. Naar aanleiding van alle commotie is hij zich een hoedje geschrokken, iedereen krijgt antwoord op vragen/mail binnen een minuut en alle bekenden met “reserverings”problemen hebben hun geld inmiddels terug. Alles wordt gewoon netjes opgelost nu een paar uur nadat alles openbaar is gegaan. Vandaar dat ik iPadclub.nl ook al heb gevraagd of ze het bericht willen updaten.

  17. Origineel geplaatst door Donstil
    Ik geloofde ook in Noel Smit (TX5 online) maar ben gelukkig uiteindelijk weer voor Evan gegaan (bij velen ook een bekende van afgelopen release).Krijg net me witte 64gb 3G binnen en alles is super gegaan.Nu nog hopen op een uitgestelde EU release

    Wat ben jij een echoist 😛

  18. Origineel geplaatst door iOcat
    Waarom zou Apple de release uitstellen? De eerste levering zal misschien in aantallen lager uitvallen, en er zal waarschijnlijk meer levertijd gaan zitten tussen de eerste en de volgende levering. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze de release datum gaan verplaatsen. Ik heb hem zelf al volledig betaald bij Dixons. Dus zelfs als hij eerder wordt geleverd mag ik hem al ophalen.

    Ik heb hem ook al volledig betaald bij dixons, maar ik weet zeker dat al krijgen ze hem eerder geleverd dat je hem dan echt nog niet mag komen ophalen, kijk bijvoorbeeld maar naar de release van cod games… Daar staat een boete op voor de winkel als de game eerder verkocht word, Dus ik denk dat dit helemaal het geval zal zijn bij een Apple product.

  19. Ik heb idd ook besteld bij hem. Gisteren mijn geld terug gehad. Vandaag een mail van hem gehad: restant overgemaakt.

  20. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    Karel-Willem: Die verhalen over uitstel van de Nederlandse release zijn wat mij betreft volledig uit de duim gezogen. Mensen lezen iets over uitstel in Japan, horen iets over overweldigende vraag in de VS en concluderen daaruit op eigen houtje dat de pakhuizen van Apple volledig leeg zijn gekocht. Natuurlijk niet, voor die Europese release hebben ze ongetwijfeld wat voorraden gereserveerd… misschien gewoon wat lagere aantallen per winkel. Big deal, wie echt wil en bereid is in slaapzak te gaan liggen, krijgt ‘m toch wel.

    inderdaad , das vanwege de aardbeving en tsunami+ het dreigende gevaar van een kernramp. dan zouden niet veel ipad 2’s het overleven , en dat wilt apple niet he , das te duur

  21. Karel-Willem: Die verhalen over uitstel van de Nederlandse release zijn wat mij betreft volledig uit de duim gezogen. Mensen lezen iets over uitstel in Japan, horen iets over overweldigende vraag in de VS en concluderen daaruit op eigen houtje dat de pakhuizen van Apple volledig leeg zijn gekocht. Natuurlijk niet, voor die Europese release hebben ze ongetwijfeld wat voorraden gereserveerd… misschien gewoon wat lagere aantallen per winkel. Big deal, wie echt wil en bereid is in slaapzak te gaan liggen, krijgt ‘m toch wel.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.