iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

‘Acht op de tien tablets in bedrijven is een iPad’

Terwijl het zakelijk gebruik van tablets toeneemt, is Apple's iPad nog altijd marktleider blijkt uit een recente peiling onder Nederlandse bedrijven.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

ipad zakelijkTerwijl het zakelijke gebruik van tablets nog steeds toeneemt, is Apple nog altijd de belangrijkste speler op deze markt. Ruim acht op de tien tablets die in het bedrijfsleven gebruikt worden is een iPad. De tweede plaats is in handen van Samsung met 9 procent. Een combinatie van andere fabrikanten, zoals Dell, Lenovo en Asus, staan met 8 procent op de derde plaats. Dit blijkt uit een recente peiling van Computer Profile onder ruim 5.500 personen werkzaam bij Nederlandse bedrijven. Het gaat om bedrijven met 50 werknemers of meer die het afgelopen halfjaar door de organisatie zijn geïnterviewd.


Uit het onderzoek blijkt verder dat het zakelijk gebruik van tablets ten opzichte van vorig jaar met 28 procent is gestegen. De grootste stijging tot dusver. Per locatie zou het aantal tablets zelfs zijn verdubbeld. Niet verrassend is het zakelijk gebruik van tablets vooral in de IT-sector en het onderwijs populair. Deze sectoren maakten dan ook de grootste groei door, blijkt uit het onderzoek. In vergelijking met voorgaande jaren is het zakelijk gebruik van tablets gestaag gegroeid. Waar eind 2010 slechts 1 procent van de vestigingen met tenminste 50 medewerkers een tablet gebruikte, was dat een jaar later al met 9 procentpunt toegenomen. Gedurende 2012 steeg het aantal locaties met nog eens 7,5 procentpunt. In het afgelopen halfjaar was de stijging met 5 procent wel lager dan voorgaande jaren.

Tegelijkertijd concurreert de tablet steeds vaker met de desktopcomputer en laptop, zo stelt het onderzoek vast. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk welke iPad-modellen populair zijn in het bedrijfsleven, maar in het persbericht worden wel de iPad 1, 2 en 3 genoemd. De iPad mini is wellicht ook wat minder geschikt voor onderwijs en bedrijfsleven vanwege het kleinere scherm.

Tabletgebruik Nederlandse bedrijven

Dit artikel is onderdeel van de reeks iCulture Biz, waarin we onderwerpen bespreken die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.

Reacties: 8 reacties

  1. Zakelijk gebruik ik de pc het meest. De Ipad staat op een derde plek voorafgegaan door de Mac book. Een tablet kan voor mij nog geen pc vervangen

  2. Origineel geplaatst door Monique: Zakelijk gebruik ik de pc het meest. De Ipad staat op een derde plek voorafgegaan door de Mac book. Een tablet kan voor mij nog geen pc vervangen

    Probeer is een windows 8 tablet
    Goud

  3. De bewering in de kop van het artikel lees ik niet terug. Die tachtig procent slaat op de verhouding iPads en andere tablets, niet op het percentage bedrijven…

  4. Pc gebruik ik ook het meest, maar daarnaast heel veel iPad 2 voor mail en vergaderingen. Alle vergaderstukken gaan tegenwoordig op de iPad. Scheelt een hoop papier. Echt stukken schrijven doe ik niet of nauwelijks op de iPad.

  5. ik gebruik mijn oude ipad2 ook als schrijfblok om tijdens vergaderingen aantekeningen te maken. Ook scheelt het enorm dat je niet alle stukken hoeft uit te printen. tussendoor mijn agenda checken, ff wat todo’s opvoeren…de ipad is daar perfect voor.

  6. ben wel een Apple fan@waspoeder:

  7. iPad zal nog wel even marktleider blijven maar ben benieuwd hoe lang. Er is toch veel aanbod wat een stuk goedkoper is en wat richting de kwaliteit van een iPad gaat.

  8. @iPad: Dat is logisch. De copycats hoeven niet in R&D te investeren, kunnen goedkopere materialen kiezen en kunnen dus veel goedkoper produceren. Apple wil milieuvriendelijk produceren, stopt veel marketing in de merknaam, daar betaal je als klant uiteraard aan mee. Er is een markt voor die goedkope spullen: mensen die het niet boeit wie het heeft gemaakt en hoe het is geproduceerd, als het maar goedkoop is. Dat is bijvoorbeeld bij sportkleding ook zo. En toch is Nike nog lang niet failliet.