De iPad blijkt weinig invloed te hebben op de verkoop van MacBooks, zo bleek onlangs al. Maar uit een nieuwe studie van Resolve blijkt dat fabrikanten van e-readers en gameconsoles zich wel zorgen moeten maken. Van de ondervraagde iPad-bezitters is 38 procent niet meer van plan een gameconsole te kopen, nu ze een iPad hebben. Bij e-readers was het effect nog sterker: bijna de helft van de iPad-kopers heeft geen behoefte meer aan een e-reader. Resolve vroeg ook naar de impact op de aankoop van netbooks en notebooks.
Het effect bij die apparaten bleek mee te vallen: slechts 32 slaat een traditionele computer over en heeft genoeg aan een iPad. Ook blijkt uit het onderzoek dat Apple met de iPad veel traditionele Windows-gebruikers weet over te halen. Zo’n 37 procent van de iPad-kopers heeft niet eerder een Mac gekocht. Slechts 16 procent van de kopers heeft al een MacBook. Dat relativeert de eventuele indruk die mensen hebben gekregen, dat de iPad vooral is gekocht door Apple-fanboys die alles kopen waar een appeltje op staat.
Het zijn ook niet vooral iPhone-bezitters die de iPad hebben gekocht: maar 24 procent van de onderzochte iPad-kopers had al een iPhone. Een iPod had de helft van de gebruikers al wel. De iPad wordt nog vooral gezien als een luxe speeltje: 55 procent van de ondervraagden vindt de iPad “duur speelgoed” voor mensen die al andere apparaten hebben. De helft van de mensen die de iPad niet willen hebben zien geen nut of vinden de prijs te hoog.
De meeste kopers zijn tussen de 22 en 45 jaar oud, maar er is na de ‘eerste golf’ nu ook een grote groep 45-plussers die een iPad koopt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties