Drie jaar geleden, op 3 april 2010, veranderde de wereld (een beetje). De iPad kwam op de markt en veranderde hoe we door tijdschriften bladeren, hoe we tv-kijken en hoe we informatie consumeren. De iPad zorgde voor een stroomversnelling in papierloos werken en bleek een geliefd cadeau onder sinterklazen en kerstmannen. Zelfs opa’s, oma’s, peuters en kleuters werden smoorverliefd op de iPad: geef ze een iPad en handen en ze snappen meteen hoe je de tablet bedient.
Natuurlijk was er voorafgaand aan de marktintroductie (“OMG, we halen het niet!”) gezeur over productieproblemen. Dat gebeurt bij elk geruchtmakend nieuw product van Apple. Gelukkig bleek een dag later al dat er niets aan de hand was: ‘iPad-lancering blijft op eind maart staan‘ schreven we op iPadclub. Nou ja, bijna dan, want het werd een paar dagen later. Op 30 maart waren de eerste iPads gearriveerd bij UPS, om ze een paar dagen later bij de eerste pre-orderklanten af te leveren. Op dat moment zaten de eerste wachtenden al in de rij, om de iPad persoonlijk bij de Apple Store aan te schaffen. Op 1 april werden ook de eerste iPad-applicaties in de App Store aangetroffen. De eerste voorraad iPads was binnen no-time op. Mensen die niet meteen de eerste minuten een pre-order hadden geplaatst, kregen hun iPad niet op 3 april geleverd, maar pas op 12 april.
De iPad luidde het post pc-tijdperk in. Maar het leidde tot veel meer veranderingen. Rond die derde april schreven we bijvoorbeeld: ‘Zijn ebooks van 5 dollar haalbaar?‘ Inmiddels heeft Amazon een miljoenenbusiness aan het verkopen van $2,99 kostende, zelfgepubliceerde ebooks. Maar voor de echte bestsellers betaal je nog steeds een forse prijs.
Op een dag als vandaag denken we ook weer even terug aan 27 januari 2010, de dag waarop Steve Jobs de iPad aankondigde.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties