iPad blijft aan kop dankzij betere aanpak, zegt NVIDIA CEO

De CEO van NVIDIA denkt dat de iPad nog steeds blijft winnen van Android-tablets. Apple pakt de zaken op het gebied van verkoop, marge en marketing namelijk slimmer aan dan de fabrikanten van de ruim 200 Android-tablets.

nvidia huangEr zijn meer dan 200 Android-tablets in ontwikkeling of op de markt. Je zou daarom misschien de indruk kunnen krijgen dat de iPad ten dode is opgeschreven. Zoveel keuze… Maar Jen-Hsun Huang, CEO van de belangrijke chipmaker NVIDIA, denkt dat Apple op meerdere punten de winnaar zal blijven. De iPad zal vele malen beter verkopen dan Android-tablets, denkt Huang. Android-tablets hebben namelijk meerdere tekortkomingen die Apple in z’n voordeel kan gebruiken. Hij zei dit in een interview met CNET en benadrukte dat de cruciale punten liggen bij de verkooppunten, expertise van het verkooppersoneel, marketing en prijsniveau. Ook content en rijkdom in software spelen mee. Apple is beter dan anderen in staat om uit te leggen wat je aan een product hebt.


Apple heeft verkoopmedewerkers die het product goed kunnen uitleggen, ze hanteren een grotere marge dan concurrenten en ze hoeven die marge minder vaak te delen met winkeliers, omdat veel mensen rechtstreeks bij Apple kopen. Dat juist Huang deze opmerkingen maakt, is nogal opvallend. De iPad 2 draait namelijk op Apple’s A5-chip, terwijl NVIDIA leverancier is van de Tegra-processors die in veel Android-tablets worden gebruikt.

Het grootste probleem bij Android-tablets is momenteel dat ze te duur zijn, meent Huang. Het gebrek aan applicaties voor Android-tablets ziet hij niet als grootste knelpunt. Toch hoor je vaak kritiek dat het aantal apps voor Honeycomb (de speciale tabletversie van Android) nog beperkt is. Bij de lancering van de Motorola Xoom waren er bijvoorbeeld maar 44 geoptimaliseerde apps, terwijl er bij de lancering van de iPad ruim 1.000 waren. Van de Xoom zijn 250.000 stuks verkocht terwijl Apple al 16 miljoen iPads heeft verkocht.

Als advies aan fabrikanten geeft Huang aan, dat ze zich meer moeten richten op modellen met alleen Wi-Fi. Die zijn goedkoper op de markt te brengen en verkopen volgens hem beter dan de 3G-modellen. Uit recent onderzoek in Europa bleek echter, dat juist de duurste iPad 2 (64 GB met 3G) het best verkoopt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 mei 2011 om 15:30
Onderwerp
Categorie
iDevices

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.