iPad: desktop of mobiele website?
Sinds enkele maanden hebben wij ook een iPad; een geweldig apparaat dat vooral op de bank volledig tot zijn recht komt. Even iets opzoeken op internet, in de gezamenlijke agenda of in de digitale tv-gids is nu nog makkelijker en ‘huiselijker’ dan wanneer je ervoor naar de computer toe moet. Tijdens het browsen op internet kwam ik tot de ontdekking dat websites verschillende versies van hun site laten zien en dat die keuze niet altijd even consistent is.
Als je naar gmail.com gaat, krijg je een simpele mobiele versie van het inlogscherm te zien. Eenmaal ingelogd lijk je in eerste instantie gewoon op Gmail te zitten, maar de oplettende kijker heeft door dat er het een en ander mist. Google noemt dit de basic/eenvoudige html-versie.
De standaardversie, die we via een desktop computer zien, heeft ook een chatfunctie, spellingschecker, keyboard shortcuts en rich keyboard. Gmail heeft dus een speciale (tablet)versie, maar daar is het loginscherm nog niet op aangepast. Bijna alle overige Google-diensten openen weer in de desktopversie (de ‘normale’ versie).
Nu.nl desktop en mobiel op iPad.
NU.nl, NOS.nl en NewYorkTimes.com openen op de iPad met de desktopversie, maar hebben ook een mobiele versie (mobiel.nu.nl, mobile.newyorktimes.com). Of dat een bewuste keuze is weet ik niet, maar het is de vraag of het handig is om de zware desktopsite in te laden als je in de trein op een 3G-verbinding zit. De mobiele versie van een website openen lijkt in dat geval dus handiger, maar als je daarentegen thuis, op de bank, met je iPad zit, heb je meestal Wi-Fi. De simpele mobiele versie die op het beeldscherm verschijnt zal dan weer tegenvallen. Veel desktopversies van de websites zien er in de regel immers veel beter uit dan de mobiele sites. Uitzonderingen zijn youtube.com en carre.nl die je doorsturen naar de mobiele versie. Deze is eenvoudiger, maar biedt alle noodzakelijke, veelgebruikte functionaliteiten.
Websites schalen goed mee met iPad.
Een lastige keuze dus. Even de voordelen op een rij:
- Mobiele versie:
- + sneller (vooral op 3G)
- + simpel
- + bevat meestal geen Flash
- + is vaak op ‘touch’ gericht
- Desktop:
- + mooier
- + vollediger
- + past beter op scherm
Helaas kan je, naar mijn weten, niet betrouwbaar bepalen of een bezoeker via Wi-Fi of 3G de site bezoekt, anders zou je op basis van die gegevens de bezoeker naar de specifieke versie kunnen sturen. Een tussenpagina met een keuzescherm is voor de tablets ook een optie: lekker snel, keuze bij de bezoeker, maar lijkt op reclame en geeft niet direct weer waar de bezoeker om vroeg, namelijk de website. Deze optie valt naar mijn mening af.
Wat vind jij? Moet je op de iPad bij een eerste bezoek op de mobiele of desktop versie van de website komen? Geef je mening hieronder.
Uiteraard is de keuze per website te maken. Een desktopversie die snel is, geen Flash bevat, niet te breed is en touch-vriendelijk is zal veel tablet-vriendelijker zijn dat een website die dat niet heeft… kortom: maak ook je desktopwebsite tabletvriendelijk, dan zit je in beide gevallen goed.
PS. Deze blogposting is op de iPad opgesteld. Met 10 vingers getikt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.
- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Reacties: 36 reacties