Bij ons stond gisteren helemaal in het teken van de iPad-lancering in Nederland en België, maar er waren nog 7 andere landen/regio’s waar de iPad op de markt kwam. Luxemburg, Oostenrijk, Ierland, Nieuw-Zeeland, Singapore en… Hong Kong. Vooral in Hong Kong bleek de iPad erg gewild, zoals uit onderstaand filmpje blijkt. De vraag in Hong Kong kan belangrijk zijn als graad meter hoe de iPad in de Chinese markt wordt ontvangen. “Crazy – the iPad is crazy”, zei handelaar Kurt Lo tegen de Wall Street Journal.
Lo verkocht al voor de officiële lancering iPads in Hong Kong, dankzij import via Amerikaanse en Britse ‘vrienden’. Nu de iPad is gelanceerd is Lo’s handel verdubbeld. Hj verwacht dat veel van zijn klanten tussen de 10 en 50 iPads zullen aanschaffen voor de grijze handel in andere Aziatische landen, met name China.
De grijze markt in Hong Kong is belangrijk voor de rest van China: bijna de helft van de iPhones die in China worden verkocht, zijn afkomstig van handelaren zoals Lo. Veel winst wordt er niet gemaakt: een van de handelaren zegt dat hij tablets inkoopt voor $500 en in China weer verkoopt voor $634.
Veel voorraad is er nog niet: bij een Apple-reseller in de wijk Wanchai in Hong Kong was een wachtlijst van meerdere pagina’s. De winkel had weinig voorraad en verwachtte de komende twee weken ook geen nieuwe iPads.
Disclaimer: Dat Hong Kong geen zelfstandig land is maar een bestuurlijke regio van de Volksrepubliek China, is bij de redactie bekend. Voor de leesbaarheid van de titel is voor ‘7 landen’ gekozen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties