iPad goed voor bijna 100 procent van tablet-internetverkeer in Europese landen
Uit nieuw onderzoek blijkt dat de iPad een flinke greep op de markt heeft, wat tablets betreft. Dat wisten we natuurlijk al, maar dat de iPad ook verantwoordelijk is voor 89 procent van het wereldwijde internetverkeer op tablets is leuk om te weten. Onderzoeksbureau comScore meet op basis van daadwerkelijk bezoek aan websites. In de westerse wereld is de iPad zeer dominant, ook als je kijkt naar alle niet-computerapparaten. In Japan zijn andere aanbieders zelfs volledig kansloos. Alleen in Singapore en Brazilië komt het marktaandeel van Android-tablets boven de 1%.
En Canada is het enige land waar een tablet uit de categorie ‘Other’ het aardig blijkt te doen, met 1,3% van het internetverkeer. Dat is ongetwijfeld de BlackBerry PlayBook, gemaakt door het Canadese bedrijf RIM.
Apple’s iPad is de grootste in alle 13 onderzochte gebieden. Helaas staat Nederland niet in het lijstje, maar wel nabijgelegen landen zoals Duitsland en Frankrijk, waar de iPad goed is voor respectievelijk 97 en 98 procent van het internetverkeer (vandaar de titel van dit artikel).
Interessant aan het lijstje is dat ook goed te zien is in welke landen tablets niet aanslaan: in India wordt maar 4,0 van het totale internetverkeer op niet-computers uitgevoerd op een iPad. Daar hebben vooral de featurephones (niet-smartphones) een uitschieter met 71,9%. In Japan daarentegen blijkt bijna iedereen een iPhone of andere smartphone te gebruiken. De iPod touch slaat in India ook niet aan (0,6%) en in Canada juist heel erg (14,9%). Verder blijkt dat de iPad in de VS lang niet zovaak gebruikt wordt als in landen zoals Duitsland, Spanje en Frankrijk.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties