In het land waar goedkope tablets op bijna elke straathoek te krijgen zijn, blijkt de iPad toch behoorlijk aan te slaan. In de maanden april-mei-juli 2012 was bijna 3 van de 4 verkochte tablets een iPad, zo blijkt uit cijfers. Het Chinese onderzoeksbureau Analysys International meldt dat de Chinezen in die drie maanden tijd samen 2,34 miljoen tablets hebben gekocht. Dat is een groei van 63% ten opzichte van vorig jaar. De Chinezen bleken geen voorkeur te hebben voor goedkope namaak of andere merken.
Bij 72,66% van de verkopen ging het namelijk om een iPad. Alleen in China werden er dus zo’n 1,7 miljoen iPads verkocht, achtmaal zoveel als tablets van de nummer twee, Lenovo. Lenovo haalde een marktaandeel van 8,38 procent, zo’n 196.000 stuks. Samsung kwam niet verder dan 3,59% en werd bovendien nog verslagen door het onbekende merk Eben, dat goed was voor een marktaandeel van 3,63 procent.
Het succes van Apple is opmerkelijk, omdat de nieuwste iPad pas sinds 20 juli verkrijgbaar was. Dat had te maken met de strijd om het handelsmerk iPad, waarbij Apple verstrikt raakte in een rechtszaak met Proview. In de metingen deed de nieuwe iPad dus maar tien dagen mee. Zelf geeft Apple geen gedetailleerde verkoopgegevens per regio, omdat ze de concurrentie niet wijzer willen maken. Op het vasteland van China wonen 1,3 miljard mensen, een enorme markt waar Apple nog veel te winnen heeft.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties