Als er cijfers over het succes van de iPad verschijnen, hebben die meestal betrekking op de Verenigde Staten of de hele wereld. Onderzoeksbedrijf Context heeft echter naar de tabletmarkt in Europa gekeken. Ze schatten dat Apple 2,99 miljoen van de 4,05 miljoen verkochte tablets in West-Europa heeft verkocht tijdens de zomermaanden. Dit is 73,8 procent van het totaal.
Het totale marktaandeel van de iPad in Europa zal nog iets hoger liggen, aangezien de iPad een voorsprong heeft op alle andere tablets. In het voorjaar was nog 77,8 procent van de verkochte tablets een iPad. De terugval heeft vooral te maken met een run op de HP TouchPad, die voor lage prijzen werd gedumpt. In de herfst zullen de verhoudingen daarom weer anders liggen.
In de zomermaanden stonden de ASUS Eee Pad en de Acer Iconia Tab ook hooggenoteerd. Wat opviel, is dat de 7-inch tablets het veel minder goed doen. In augustus had slechts 2% van de verkochte tablets in West-Europa een schermdiameter van 7-inch. Voorbeelden hiervan zijn de BlackBerry PlayBook en de Iconia Tab A100. Consumenten blijken voornamelijk voor 10-inch te kiezen, zoals op de iPad, de Eee Pad Transformer en de Iconia Tab A500 te vinden is. De onderzoekers van Context denken dat de tabletmarkt zich meer zoals de mp3-markt zal gedragen, waarbij Apple een stabiele meerderheidspositie houdt. In de smartphone-markt ging het anders: daar verloor Apple steeds meer marktaandeel aan spelers als Android.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Hoe zwaar ik de iPad ook boven eender welke Android tablet zal aanbevelen, denk ik dat de tablet markt zal lopen als de telefoonmarkt; vooral in Europa.
Verschillende grote fabrikanten (o.a. Acer, Asus, Dell en HP) hebben onlangs aangegeven geen heil meer te zien in tablets omdat er niet mee te concurreren valt. De Amazon Fire (US only) blijkt behoorlijk teleurstellend vanwege het te kleine formaat en de beperkte mogelijkheden. HP WebOS (waar ik mijn geld had opgezet) is onlangs weer begraven. Met de iPad3 op komst zal Apple wel weer een behoorlijke voorsprong nemen terwijl de iPad2, correctie, de iPad1 nog steeds meerwaarde heeft tegen over elke andere tablet.
Toch zullen er met de kerst veel android tablets verkocht gaan worden, maar dat zullen waarschijnlijk de goedkopere tablets van bijvoorbeeld Bart Smit en intertoys zijn. Dit zal het marktaandeel van android laten groeien. Voor mij voelen ze aan als weggooi produkten. Voor even leuk. Daardoor zullen veel mensen het voordeel van tablet niet zien. Heel jammer, omdat er zoveel potentie in de tablet zit.
@Ronald1959: helemaal mee eens! Ik heb een ipad1 en een ipad2 in huis, ben erg enthausiast over deze tablets.
Laatst kocht ik een android tablet in de lage prijsklasse (€125) als cadeau voor een buurmeisje gekocht, mensen wat een bagger!
Onprettig touchscreen, onnauwkeurige bediening, wegvallende wifi, 15 minuten accuduur enz. enz…
Er is maar 1 origineel: de iPad!
En als het dan toch iets anders moet zijn, investeer dan iets meer dan een speelgoedtablet!
Ik deel de meningen hierboven, hoewel ik een grote verschuiving verwacht op het moment dat de ARM versie van Windows8 uit komt.
Zelf al een paar x mogen spelen met Windows8 op een 10,1 inch Samsung en daar vond ik de echte multitouch interface (iPad heeft alleen multitouch in zijn apps, of je moet de enkele 4 vinger bewegingen om van app te switchen mee rekenen) een verademing.
Neem daarin mee dat je weer gewoon zelf bepaald wat je wel en niet installeert, usb poorten, verwisselbare geheugen kaartjes etc, (natuurlijk ook een AppStore en Microsoft weet hoe ze developer tools moeten maken, dus reken op een grote schare programmeurs). Ik verwacht daarom dat na iOS, Windows8 het grote tablet OS zal worden. Maar dat is pas volgend jaar…
Tot die tijd leve de iPad! 🙂 is de 3 al uit?