iPad heeft al bijna de Mac ingehaald in verkoopcijfers
Apple bracht gisteren tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten indrukwekkende cijfers naar buiten. Alle aandacht was op de iPhone 4 gericht en op de $175 miljoen die het Apple gaat kosten om gratis hoesjes weg te geven. Maar de iPad liet ook opzienbarende verkoopcijfers zien. Er zijn 3,27 miljoen iPads verkocht in het afgelopen kwartaal. Dat is slechts 200.000 stuks minder dan er van de Mac zijn verkocht. Dat wil trouwens niet zeggen dat de verkoop van iMacs, MacBooks, Mac Pro’s en Mac mini’s terugloopt, want het was ook voor de Mac-divisie het beste verkoopkwartaal ooit. Volgend kwartaal kunnen we verwachten dat er meer iPads dan Macs worden verkocht, zeker omdat vanaf vrijdag 23 juli de iPad in 9 extra landen wordt gelanceerd, waaronder Nederland en België.
Wat de cijfers zo indrukwekkend maakt, is dat dit het eerste kwartaal was waarin verkoopcijfers van de iPad meetellen. En terwijl de Mac-divisie meerdere apparaten in het assortiment heeft (van desktop tot laptop), gaat het bij de iPad maar om slechts één apparaat. De iPad is dus een grote hit en volgens Apple-topmensen gaat het apparaat sneller de mainstream consument bereiken dan gedacht.
De iPad volgt niet de normale marketingwetten, waarbij het een tijdje duurt voordat het product van een speeltje voor early adopters is uitgegroeid tot een product voor de massa. “It is not following a typical early adopter curve and taking a while to cross over into the mainstream,” zei Apple COO Tim Cook gisteravond tijdens de conference call over de kwartaalresultaten. Apple is verrast door de vraag en probeert de productiecapaciteit op te voeren. “We thought capacity of 1 million iPad units per month was very bold,” zei Cook. “Analysts thought we might sell 1 million units in the whole year.” En dan staat de markt ook nog maar aan het begin: de markt voor tablets is groot en er komen veel nieuwe aanbieders bij. De iPad is echter het apparaat dat de norm zal stellen. Ook in het bedrijfsleven gaat het goed: volgens Cook gebruikt de helft van de Fortune 100-bedrijven nu al de iPad.
Analisten hebben de verwachtingen meteen bijgesteld: ABI Research verwacht dat er 11 miljoen tablets in 2010 zullen worden verkocht, waarvan het grootste deel door Apple wordt gemaakt. Apple heeft nu al een marktaandeel van 84 procent. Concurrenten die de boot niet willen missen, moeten vóór september hun producten op de markt brengen. Intel krijgt volgens analist Jeff Orr vooral de klappen: zij proberen al sinds 2007 de Mobile Internet Devices (MID’s) op de markt te krijgen, maar het slaat tot nu toe niet aan. De apparaten hebben niet het grote scherm zoals de iPad heeft en krijgen veel concurrentie van apparaten die makkelijker op zak zijn te steken, zoals smartphones en mp3-spelers.
In 80 dagen heeft Apple al meer dan 3 miljoen iPads verkocht, dus de schattingen van ABI zouden wel eens aan de conservatieve kant kunnen zijn omdat het feestdagenseizoen nog niet is meegerekend. iSuppli schroefde de voorspellingen op van 7,1 miljoen naar 12,9 miljoen voor 2010. De vraag overtreft het aanbod. iSuppli verwacht dat er volgend jaar 36,5 miljoen stuks en het jaar daarop 50,4 miljoen stuks worden verkocht. Het bedrijf denkt dat “the only limitation on iPad sales now is production—and not demand.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties