iPad heeft in Nederland marktaandeel van 72,3 procent
Het gaat goed met Apple op de Nederlandse tabletmarkt. De markt wordt bijna helemaal gedomineerd door twee partijen: Apple heeft met de iPad 72,3 procent van de markt in handen en Samsung pakt met de Galaxy Tab nog eens 24,8 procent. Samen zijn ze goed voor 97,1% van de verkochte tablets. Dat blijkt uit cijfers van consultancybureau GfK over de maand augustus. In Nederland worden maandelijks zo’n 100.000 tablets verkocht. De iPad 2 en nieuwe iPad (iPad 3) staan bovenaan als meest populaire modellen. Daarna volgen diverse modellen van Samsung, gevolgd door Asus op de derde plaats. Asus komt niet verder dan 2 procent. Andere fabrikanten komen niet aan bod.
Wel blijken veel mensen gevoelig voor aanbiedingen van merkloze tablets die via Intertoys, Kruidvat en andere winkels worden verkocht. Daardoor komen relatief onbekende merken als Tradeband Trade Model, Arnova, Tom-tec en Cresta ook in de top 25 voor van meestverkochte tablets in augustus 2012. Toch betekent het niet dat het gros van de tablets voor 99 euro over de toonbank gaat. Meer dan 80 procent van de verkochte tablets in Nederland liggen in de prijsklasse tussen 300 en 600 euro. Bij de verkochte tablets is 75% voorzien van alleen Wi-Fi. De overige 25% heeft een simkaartslot en ondersteunt 3G (of 4G). We zijn benieuwd of Apple een nog veel groter marktaandeel kan pakken zodra de iPad mini op de markt komt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties