Apple kwam vorige week negatief in het nieuws toen een vrouw probeerde met contant geld een iPad te kopen. Dat bleek niet mogelijk: de vrouw kon alleen met creditcard of debitcard (pinpas) afrekenen. Het verhaal kwam uitgebreid op de lokale tv, met als gevolg dat Apple nu het beleid heeft aangepast: voortaan kun je de iPad ook met cash betalen in de Apple Store. Wel is daarbij vereist dat de klant een Apple ID heeft.
De (gehandicapte) Diane Campbell wilde van haar spaargeld een iPad kopen. Het zou haar eerste computer worden en ze wilde het apparaat gebruiken om haar gitaarspel te verbeteren. Na maanden sparen stapte ze met de stapel bankbiljetten naar de Apple Store, om vervolgens te horen dat er alleen met plastic afgerekend kon worden. Het lokale televisiestation KGO uit San Francisco maakte er een sappige reportage over, waarna Apple’s Senior VP for Retail Ron Johnson persoonlijk contact opnam met Campbell. Hij beloofde dat Apple de vrouw een gratis iPad inclusief hoes cadeau doet, als goedmakertje voor alle ellende.
Johnson koos een iets bekender tv-station om zijn verhaal te doen: “We all would love people like Diane to get an iPad, so I called her up and she was very excited,” vertelde Johnson op ABC. Ook kondigde hij aan dat mensen straks gewoon met contant geld hun iPad kunnen afrekenen, als ze maar wel hun Apple ID laten registreren. Johnson ontkende dat het eerdere beleid iets te maken heeft met export en de grijze markt. Wel heeft Apple in het verleden laten weten dat ze niet zo blij zijn met mensen die Apple-producten kopen en ze later met winst op veilingsites verkopen. Nu de iPad op veel plekken is uitverkocht zit die kans er wel in.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 19 reacties