iPad-verkoop vlakt af, maar zakelijke markt groeit
Er worden misschien minder exemplaren van de iPad verkocht, maar bedrijven en overheden blijken er nog genoeg behoefte aan te hebben. Volgens de New York Times (€) wordt bijna de helft van de iPads aan zakelijke gebruikers verkocht. “Apple is met haar devices sterker binnen de zakelijke markt dan bij de gebruikelijke klanten”, stelt analist Frank Gillet van Forrester, tegenover de Amerikaanse krant.
Apple: zakelijk succes met iPads
Tijdens het laatste fiscale jaar van Apple, dat in september eindigde, verkocht Apple veertig procent meer iPads aan de zakelijke markt dan een jaar eerder. Terwijl de gehele zakelijke tabletmarkt slechts met 28 procent groeide. De iPad is bij bedrijven en overheden een succes, iets wat zes jaar geleden nog onwaarschijnlijk leek omdat veel mensen vonden dat je een laptop nodig hebt om productief te werken.
De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat er veel meer mogelijk is. Zo ging Apple in 2014 een samenwerking aan met IBM om een aantal zakelijke iOS-apps te maken. Daarnaast werkt het bedrijf met Cisco en SAP om te zorgen dat iPads goed gebruikt kunnen worden voor allerlei zakelijke processen.
Zelfs voormalig concurrent Microsoft is een partner geworden van Apple. Kirk Koenigsbauer, de chef van Microsoft Office, demonstreerde daarom Office voor de iPad Pro tijdens de lancering van de tablet. Sindsdien heeft Microsoft regelmatig updates uitgebracht voor Office op de iPad. In de laatste reclame van de iPad Pro zit zelfs de software van Microsoft, iets wat jaren geleden ondenkbaar was.
NYT laat ook een topvrouw van Apple aan het woord. Susan Prescott vertelt wat we eerder al van Tim Cook hebben gehoord, namelijk dat ze “producten maken die het leven van mensen verbeteren. Vaak op manieren die we niet eens hadden kunnen bedenken, waardoor ze dingen kunnen doen die ze eerder nooit gedaan hadden. Ons doel met zakelijke klanten is hetzelfde: het mogelijk maken hen iets geweldigs te laten doen met mobiele devices en zo hun bedrijf echt te moderniseren en veranderen.”
Van klanten naar bedrijven
Het succes van Apple binnen de zakelijke wereld is behoorlijk opvallend. Waar Microsoft vroeger altijd heer en meester was op het gebied van desktops binnen bedrijven, richtte Steve Jobs zich meer op producten waar eindgebruikers gelukkig van werden.
Nu er steeds minder desktops en laptops verkocht worden, heeft Apple juist een flinke voorsprong op Microsoft en Google. De beveiliging van Android wordt vaak als slechter gezien en Windows heeft niet genoeg apps om een echt voordeel te halen uit een tablet. De keuze voor een iPad is voor bedrijven en overheden daarmee gemakkelijk gemaakt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
iPad Pro
De iPad Pro is Apple's professionele tablet. Het is de grootste en meest uitgebreide iPad, bedoeld voor zakelijk en creatief gebruik. De iPad Pro is er in twee formaten: 11- en 12,9-/13-inch. Lees alles over de verschillende generaties iPad Pro, geschikte accessoires, prijzen en meer. De nieuwste generatie is de iPad Pro 2024.
Reacties: 2 reacties