iPad populairder dan iPhone in 2007
Na het aanvankelijke enthousiasme is het wat stil geworden rondom de iPad. De eerste dagen na de lancering van de iPad kondigden tientallen ontwikkelaars en fabrikanten wel iets aan. Inmiddels is het aantal interessante nieuwtjes op een doordeweekse dag op de vingers van één hand te tellen. Zijn we nu alweer iPad-moe? Dat valt mee, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Daaruit blijkt dat het aantal mensen dat een iPad wil kopen juist is gegroeid. RBC en ChangeWave ondervroegen 3.200 mensen of ze van plan waren de iPad te kopen. Ze vergeleken de uitkomst met de lancering van de iPhone in 2007. En wat blijkt? Het enthousiasme over de iPad is groter dan destijds over de iPhone.
In 2009 was 9% van de ondervraagden van plan een iPhone te kopen, terwijl dat bij de iPad nu 13% is. Een sterk punt van de iPad is de lage instapprijs van $499. In 2007 vond nog 28% van de ondervraagden de iPhone te duur, maar bij de iPad is dat maar 8%. Qua prijs heeft Apple dus goed gegokt. Het blijkt dat er best behoefte is aan een duurder apparaat: 19% is van plan het basismodel van $499 te kopen en nog eens 19% kiest voor het duurste model van $829, voorzien van 64GB opslag en 3G.
Wel heeft de iPad invloed op andere Mac-producten: 25% is van plan geplande aankopen van Apple-producten uit te stellen om de iPad te kunnen kopen. De aankoop van een nieuwe MacBook wordt door 9% uigesteld, terwijl 10% de aankoop van een iPhone nog even uitstelt. In afwachting van een nieuwe generatie iPhone is dat ook wel zo slim.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de opgesomde minpunten van de iPad (geen camera, geen Flash, geen multitasking) eigenlijk geen invloed hebben op het koopgedrag. Van de ondervraagden is 68% van plan de iPad te gebruiken om te internetten, 44% om e-mail te lezen en 37% om e-books te lezen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties