De iPad werd aanvankelijk door Apple gepresenteerd als consumentenapparaat is. Maar inmiddels is wel gebleken dat tablets in bedrijven een onmisbaar zakelijk hulpmiddel zijn geworden voor papierloos werken en altijd toegang hebben tot je documenten. De absolute marktleider onder de zakelijke tablets blijkt Apple. Maar liefst 91 procent van de tablets die zakelijk worden gebruikt, is een iPad. Eigenlijk is dat vreemd, als je bedenkt dat Microsoft al veel langer met zakelijke tablets bezig is.
De Surface-tablet wordt zelfs nadrukkelijk als zakelijke tablet gepresenteerd en lijkt dus een logische keuze voor bedrijven, die vaak nog een traditionele Microsoft-gebaseerde infrastructuur hebben met Exchange-servers, Windows-computers en Office-software.
Maar de werkelijkheid is anders: Apple heeft de markt stevig in handen. Het blijkt uit onderstaande grafiek, gemaakt door Good Technology. De grafiek toont het aantal tabletactivaties in het vierde kwartaal van 2013. Good Technology verzamelde de cijfers van meer dan 2.000 klanten waar ze mobiele services aan verkopen. Ze bieden een alternatief voor BlackBerry Enterprise Server en ondersteunen iOS, Windows Mobile en Android.
Dat Android nog zo klein is, is wel gedeeltelijk te verklaren. Consumenten kopen bij Kruidvat en Aldi graag een €99 kostende budgettablet, maar als ‘de baas’ betaalt hebben ze toch liever een kwaliteitsproduct dat langere tijd meegaat. Bij smartphones is de verhouding iets anders: daar gaat iPhone ook aan de leiding, maar er is iets meer concurrentie van andere platformen. Bij smartphones werd 54% van de toestelactivaties gedaan op een iPhone.
Als je naar het totaal kijkt (tablet + smartphone), dan is iOS goed voor 73 procent van de activaties in het vierde kwartaal. In het derde kwartaal was dat 72 procent en in het tweede kwartaal 69 procent. Er zit dus nog groei in. Windows-activaties bleven de afgelopen kwartalen stabiel op 1% hangen. Android daalde iets.
Het is goed om je te realiseren dat het onderzoek alleen betrekking heeft op de klantenkring van Good Technology. Die klantenkring is groot en divers, maar is natuurlijk geen goede afspiegeling van het bedrijfsleven wereldwijd. Maar voor Europa en de VS zal het een aardige afspiegeling zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
you see more galaxy note 10’s going out the door by media markt than ipads , in the usa its apple in europe the customer is not so isheep
@jer Je bent gewoon op een Nederlandse site hoor.
OT: Ja wie wilt er nou zo’n lelijk opgeblazen Samsung kreng in zijn bedrijf, dan kan je beter gelijk je imago op straat gooien.
@Opunium:
Ik heb een iPad én een Samsung Galaxy S3 van de zaak. Met aps als Evernote, QuickOffice, een beveiligde mail/agenda app, etc maakt het allemaal niet zo heel veel meer uit. Apple is wel veiliger doordat je als gebruiker meer restricties hebt ten aanzien van het installeren van apps. Maar ik mag mijn iPad niet jailbreaken en mijn Galaxy niet rooten. Wat natuurlijk wel logisch is.
S3? Maar wel een iPad? Dan heeft je geen idee wat integratie is, of hij is gewoon een “cheap shot”!
Artikel klopt. Op de ministeries zijn ipads uitgedeeld i.v.m. het nieuwe ‘flexwerken’ (geen bureau meer). Die iPads zijn eigendom van het ministerie en als je daar weggaat moet je hem dus weer inleveren. Syncen met Dropbox is daar nu gewoonte.
Haha, een samsung troll die steenkolenengels typt. Misschien tijd om een leven te zoeken?
Maar begint zakelijk goed irritant te worden met dat veelvuldig crashen met Safari
Gewoon simpel, Apple was er vroeg bij met de tablets, goede tablets, en in het bedrijfsleven wisselen ze niet zo snel ve ingeslagen weg (dat kost geld). Verschillende systemen door elkaar is ook niet handig. Zakelijk gezien is de ipad nog het beste, maar sommige duurdere alternatieven komen wel erg dicht in de buurt. Hoe lang de ipad deze voorsprong behoudt is maar de vraag, steeds meer jongeren leren ook omgaan met andere merken, en ook die gaan ooit een keer werken.
Mobieltjes vd de zaak zijn nog meestal geen iphone, simpelweg omdat ze te duur zijn. De concurrentie biedt daar meer waar voor het geld. De combinatie Samsung / Blackberry (blackwie?) en ipad komt erg vaak voor merk ik.
Heb ik thuis trouwens ook; een mix van systemen, dat levert trouwens meer voordelen dan nadelen, want de software van tegenwoordig is goed doordacht.
En daar sla je de spijker op zijn kop.
Apple is niet duur als je vergelijkbare produkten koopt.
Op financiele afdelingen zie je toch echt de surface in opmars. De ipad is een ramp om met mappen en spreadsheets te werken. De integratie met office is subliem. Voorts is de usb poort een plus, denk aan usb sticks etc. Dan de optie om geheugen uit te breiden en desnoods een muis aan te sluiten (ideaal bij spreadsheets) maakt de keuze simpel. Ook het toetsenbord is beter dan de optie voor de ipad. Zakelijk is de ipad gewoon achterhaald!
Nog maar eens duidelijk dat de mensen voor degelijkheid kiezen. Bam!
Daarom zeg in “in de buurt” ook qua prijs, dus dan meestal toch maar liever een ipad. (Bij ons op het werk ook).