Als je teksten aan het typen bent op je iPad Pro via het virtuele toetsenbord, is het behoorlijk vervelend als toetsen niet herkend worden. Dit probleem speelt de afgelopen tijd bij steeds meer iPad Pro-gebruikers, zo blijkt uit Apple’s discussieforum en het MacRumors-forum. De afgelopen maanden verschijnen er steeds meer berichten dat het beeld blijft hangen of niet goed reageert.
iPad Pro schermproblemen
De problemen spelen bij zowel de 2018-versie als bij de modellen uit 2017 en 2016. Het lijkt er dus niet op dat het probleem te maken heeft met het Liquid Retina-display van de iPad Pro 2018. Eén gebruiker klaagt dat sommige letters van het toetsenbord niet geregistreerd worden. De iPad ziet wel dat de letter ingedrukt wordt, maar hij verschijnt vervolgens niet in de tekst. Ook bij het scrollen en vegen kan vertraging of zelfs een stilstaand beeld optreden.
Bij sommige gebruikers dook het probleem na een paar weken of maanden op, maar er zijn ook gebruikers die kort na de aanschaf last hadden van schermproblemen. Het omruilen voor een ander exemplaar bleek bij sommige gebruikers de oplossing, maar lang niet bij iedereen. Het is daardoor onduidelijk of het een hardware- of softwareprobleem is. In de meest recente iOS-versie is het probleem in ieder geval niet opgelost. Gelukkig is het nog maar een beperkt deel van de gebruikers die deze problemen ervaren, want er zijn ook heel veel mensen die nergens last van hebben.
Mogelijke oplossingen
Op de fora worden diverse mogelijke oplossingen aangedragen. Sommige gebruikers hebben succes met het opnieuw koppelen van de Apple Pencil. Mogelijk is Apple’s schrijfpen in deze gevallen de veroorzaker van het probleem. Heb jij ook last van dit probleem, dan kan je altijd proberen op de iPad te resetten of de instellingen te herstellen. Helpt dat niet, dan kun je ook nog proberen om de iPad-fabrieksinstellingen terug te zetten. Hou er dan wel rekening mee dat je een recente iCloud-backup maakt, zodat je die weer kan terugzetten.
Helpt dit niet, dan kun je altijd nog contact opnemen met Apple Support of een afspraak maken bij de Genius Bar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Gerucht: 'Apple werkt aan Vision Air in een nieuwe kleur' (17-04)
- 'Zo komt de achterkant van de iPhone 17 Pro eruit te zien' (17-04)
- Tweede beta van watchOS 11.5 voor ontwikkelaars verschenen (en eerste voor publieke testers) (14-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- 'Apple werkt aan de Vision Pro 2: dit wordt er aan verbeterd' (14-04)
iPad Pro
De iPad Pro is Apple's professionele tablet. Het is de grootste en meest uitgebreide iPad, bedoeld voor zakelijk en creatief gebruik. De iPad Pro is er in twee formaten: 11- en 12,9-/13-inch. Lees alles over de verschillende generaties iPad Pro, geschikte accessoires, prijzen en meer. De nieuwste generatie is de iPad Pro 2024.

Ik herken dit probleem ook bij de iPad Air. Reset ed uitgevoerd maar dat hielp niet. Laatste optie fabriekreset nog over… iemand ervaring mee?
Ik heb er ook last van. Harde reset helpt even maar niet zo lang.
Lijkt op het gedrag van vroegah, toen je ipad nog om de haverklap vol was en dan traag als dikke stront werd.
had probleem ook, heb na contact met apple helpdesk een nieuwe ipad gekregen
Ik heb dit bij mijn iphone 8 plus.
Soms reageert hij erg traag en duurt alles als of ik weer op
Mijn 4s bezig ben.
De iphone 8 plus is niet de nieuwste maar moet gewoon vlot zijn en blijven.
Ik had er ook last van bij mijn iPad Pro 11 inch. Ik kon niet met mijn duim scrollen. Na de laatste iOS update heb ik nergens meer last van
Mijn iPad Air 2 heeft hier ook last van. Dit probleem ervaar ik sinds iOS 12.
Ik werk met vergroting, en ook hier schermproblemen. Ik krijg zelfs een volledig zwart vlak ter hoogte van het schrijfgedeelte. Eerst dacht ik dat het aan de vergroting zou liggen, maar als ik jullie commentaren zo lees, heeft het daar klaarblijkelijk niets mee te maken.
Hopelijk zoekt Apple snel oplossingen…
Verder ben ik zeer tevreden over mijn iPad Pro 2018.
Sinds het begin heb ik (soms) last van een haperend scherm op mijn iPad Pro 12.9 (2018), het scherm reageert dan circa de helft van de tijd niet op touch-input. Heb al eens fabrieksinstellingen geprobeerd maar dat heeft niet geholpen.
Heb hier ook last van op mijn iPad pro 12,9” uit 2017. Heb hem al een keer laten omruilen en maar heeft niet geholpen. Probleem is nog veel erger als ik BlackBerry Works app voor email van mijn werk open heb staan. Als ik die kill, dan gaat het goed. Totdat het scrollen zonder verdere reden weer gaat haperen. Ik gebruik ook een apple pencil en ga eens kijken of het opnieuw koppelen daarvan nog verschil maakt.
Gezien de verscheidenheid aan modellen en dat reset of resetup het probleem (tijdelijk) verhelpt zal het wel een software probleem zijn. Ik heb er geen (bewust) last van gehad maar misschien dat het me nu op gaan vallen. 😉 Ik wacht wel op een bugifx.
Net via coolblue aanbieding de ipad pro 11 binnen, tot op heden geen problemen. Gebruik overigens geen pencil.
Wel zie ik dat hier bij de update van ios weer de Emoji en .?123 test omgedraaid zitten het geen ook in iOS 12.0 was maar in 12.1 werd verholpen. Op de andere ipad pro 9,7 is dit niet het geval. Erg irritant, hoop dat Apple in de volgende update dit ook voor de pro 2018 11 inch recht zet.
Ik had hier na een tijdje ook last van met mijn iPad pro 12,9” 3e gen.
Backup gemaakt, terug naar fabrieksinstellingen, backup terug gezet en het probleem niet meer gehad sindsdien. Apple support gebeld maar daar is het niet bekend als algemeen probleem of als bug in iOS. Wel vreemd eigenlijk gezien best veel mensen last van hebben, maar ja de muur tussen 1e lijns support en Apple development is zoals gebruikelijk meters dik.
@SR:
Kreeg je deze thuis gestuurd, en wat is er met de oude IPad gebeurd?
Ik heb dit probleem ook ervaren met zowel de iPad Air 2 als de iPad 2018. Ik heb uiteindelijk kunnen vaststellen dat het bij veroorzaakt werd door de reisstekker met ingebouwd USB die ik gebruikte. Op moment dat mijn iPad aan die lader hing werd het scherm onbetrouwbaar in reactie, terwijl ik aan de door Apple geleverde lader geen enkel probleem heb.
Toch een reparatieovereenkomst ingediend en nieuwe iPad gekregen…
Ik had het ook. Alles geprobeerd en toen onder Apple care iPad Pro ingeruild, bij nieuwe sporadisch een probleem.