Onderzoek: ‘iPad tien keer populairder dan Samsung-tablets’

Uit onderzoek van ABI Research blijkt dat de iPad tien keer zo vaak wordt verscheept als tablets van concurrent Samsung. Samsung heeft inmiddels de Kindle Fire weer ingehaald, die afgelopen kwartaal meer werd verscheept.

iPad boxesIn het eerste kwartaal van 2012 zijn er 18,2 miljoen tablets verscheept, waarvan er 11,8 miljoen iPads zijn. Apple staat daarmee voor op de concurrentie: op de tweede plek staat Samsung, die in het kwartaal 1,1 miljoen tablets verscheepte. De iPad blijkt daarmee tien keer zoveel verscheept te zijn. Samsung heeft concurrent Amazon ingehaald, die afgelopen kwartaal de tweede plek behaalde met de Kindle Fire.


Dit blijkt uit onderzoek van ABI Research op basis van internationale cijfers. Volgens het bureau is het aantal verscheepte tablets met 185 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011.

Het onderzoek zegt naar het aantal verscheepte tablets te kijken. Hoewel deze tablets vaak in de winkel terecht komen, staat het cijfers niet gelijk aan het aantal verkochte tablets in het eerste kwartaal van 2012. Bij Apple baseert ABI Research zich echter wel op verkoopcijfers: dit aantal is namelijk precies gelijk aan de 11,8 miljoen die volgens Apple in het kwartaal werden verkocht. Volgens Apple was er sprake van een groei van 151 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit percentage ligt lager dan de jaarlijkse groei van de tabletmarkt van 185 procent, die ABI Research onderstelt. Dit kan ook te wijten zijn aan het gebruik van verschepingscijfers bij andere fabrikanten, terwijl er bij Apple verkoopcijfers zijn gebruikt.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.