De Wall Street Journal is eruit: ze gaan $17,99 rekenen voor een maandabonnement op de iPad-versie van de krant. Het is zo’n tien dollar goedkoper dan de papieren versie. De krant maakte het bekend in een artikel, waarin ze een “person familiar with the matter” citeren. Een vreemde situatie misschien, dat WSJ zelf geruchten over abonnementsprijzen van een eigen publicatie de wereld in helpt. Het zou ermee te maken kunnen hebben, dat de mediabedrijven scherp op elkaar letten welke prijzen ze gaan rekenen voor krant- en tijdschriftabonnementen. Door het af te doen als een gerucht kan WSJ alvast kijken hoe de markt zal reageren.
De Wall Street Journal is eigendom van News Corp, het bedrijf dat onder leiding staat van de roemruchte Rupert Murdoch. In de media heeft Murdoch altijd gezegd dat er voor goede content gewoon betaald moet worden. Artikelen op de website van WSJ zijn dan ook vaak alleen toegankelijk als je een abonnement hebt. Dat WSJ geld zou vragen voor de iPad-versie van de krant, was dan ook wel te verwachten. Maar is $17,99 niet aan de dure kant?
Wall Street Journal heeft nog meer geruchten uit eigen huis: geheime bronnen melden dat zes bedrijven in de digitale versie van WSJ gaan adverteren, waaronder Coca-Cola en FedEx. Een pakket van vier maanden kost $400.000, zeggen de insiders.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties