Het is vandaag precies drie jaar geleden dat Apple CEO Steve Jobs het podium beklom om een nieuw product aan te kondigen: de iPad. Zoals bij elk nieuwe productcategorie die Apple opnieuw probeert uit te vinden was er veel scepsis: deze tablet voegde niets toe, het scherm was buitenshuis niet te lezen en het was veel te duur. Maar in het eerste jaar verkocht Apple wel meteen 15 miljoen stuks. En het daaropvolgende jaar al 40 miljoen stuks. Apple werd de marktleider in de tabletmarkt.
En nu, drie jaar later, zien we pas echt welke invloed de iPad op het leven van veel mensen heeft gehad. Scholen zijn overgestapt van studieboeken naar iPads, auteurs van prentenboeken beseften opeens hoeveel meer ze konden doen door hun boeken interactief te maken. En de iPad werd zo populair in het bedrijfsleven dat er al snel werd gesproken van een BYOD-trend: als de IT-afdeling geen iPads wil aanschaffen, nemen mensen er zelf wel eentje mee.
Meer dan 100 miljoen iPads zijn er al in omloop en dat aantal neemt snel toe dankzij de iPad mini. We hebben er lang op moeten wachten, want geruchten over een iPad dateren al van vele jaren eerder. In 2007, toen de iPhone nog net bestond en de iPad nog drie jaar op zich zou laten wachten, schreven we al: Apple mini-tablet op basis van iPhone in de maak. Later ontdekten we, onder andere door de biografie van Steve Jobs, dat de iPad eigenlijk al veel eerder was ontstaan dan de iPhone maar iets langer op de plank moest blijven liggen – totdat Apple de tijd er rijp voor achtte.
Zie hoe Steve Jobs in 2010 uitlegde waarom de iPad écht iets toevoegde aan het toenmalige aanbod van smartphones en laptops. En waarom een netboek eigenlijk een kansloos apparaat is.
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties