Apple denkt dat er rond de feestdagen geen grote piek in iPhone-verkopen zal zijn. De vraag naar de iPhone 13 zal volgens Apple tegenvallen, omdat mensen het zat zijn om zo lang te wachten op hun toestel vanwege chiptekorten.
Apple heeft wel een punt. Ken sowieso al twee mensen die er steeds naast grepen en nu maar wachten op volgend jaar. Ikzelf had ook al bijna de moed opgegeven maar ben nu wel blij met mn Iphone 13 pro max
Jos
Omdat ze niet direct mee te nemen zijn zeker bij de provider? Want als ik naar Apple store levertijd kijk dan wordt hij gewoon bezorgd op 10-12 als je nu besteld.
Dennis
Ach weet je dan wacht je nog effe ga je nog even met huidige toestel door, we zijn te veel verwend dat we bijna alles binnen 24/48 uur zowat kunnen krijgen.
Ja als je huidige toestel echt helemaal totaal los is dan is het vervelend, maar als die nog beetje doet dan ga je daar toch effe mee door.
Freek
@Dennis: Te verwend? Van een toestel van 1159 euro minimaal mag je verwachten dat die op een gouden schaaltje binnen 6 uur bij je voordeur geleverd wordt. Alleen is dat niet zo dus is 24-48 uur toch wel heel normaal voor die prijs. Ik zou anders niet weten waarvoor die prijs wel verantwoord is.
Ook als een winkel zegt ik verkoop dit, dan zegt dat: “Ik heb dit in huis liggen en je kunt het ophalen.” Feitelijk liegen winkels dus. De stelling moet zijn: “Ik kan je dit verkopen, maar dan moet je wel zolang wachten.”
En dan gaan mensen wel ergens anders heen.
Directe verkoop met ingecalculeerd transport is 24-48 uur heel reeel.
Pascal
Origineel geplaatst door Freek @Dennis: Ook als een winkel zegt ik verkoop dit, dan zegt dat: “Ik heb dit in huis liggen en je kunt het ophalen.” Feitelijk liegen winkels dus. De stelling moet zijn: “Ik kan je dit verkopen, maar dan moet je wel zolang wachten.”
Verkopen en leveren zijn volgens mij toch echt twee verschillende dingen.
Maar ik snap je punt dat je mag verwachten dat een producent als Apple zorgt voor acceptabele levertijden. De tijd dat je het creëren van schaarste toegevoegde waarde opleverde voor een product zijn we anno 2021 toch wel voorbij.
Overigens las ik elders dat de vork ook iets anders in de steel zit: de vraag naar de iPhone 13 blijft achter bij de verwachtingen en Apple heeft de productie-aantallen ook al naar beneden bijgesteld.
Eric
Ik heb al een iphone 13 pro max vanaf september 21, en dat via Coolblue. Mijn iphone 12 pro max zet ik maar op Marktplaats.
RO-nav
Chipproblemen zijn echt overal een issue. Ik heb een nieuwe auto besteld in maart dit jaar. Verwachte leverdatum – na vier maal al uitgesteld – week 20 in 2022. En dat is onder voorbehoud.
Ik begrijp dus heel goed wat Apple zegt. Bedrijven worden nu geconfronteerd met keuzes in het verleden. Just-in-time-delivery is nu echt het probleem aan het worden. En als je al tot volgend jaar op de iPhone 13 moet wachten, wacht je even langer op de 14 (of hou die dan gaat heten). Heel begrijpelijk.
Peter
Ik snap iets niet zo goed.
Klanten kopen geen iPhone 13 omdat ze er te lang op zouden moeten wachten. Het alternatief is: ze kopen maar even geen iPhone 13. Eh… dan wachten ze dus toch nóg langer…. ?
WvB22
Geloof hier helemaal niks van. Durf te wedden dat iemand dit zogenaamd ‘gelekt’ heeft die short op Apple zit.
Dennis
@Pascal: Apple kan er echter niks aan de levertijden doen, ik weet niet of je in de IT of iets werkt maar we zitten nog steeds in Corona tijd.
Er is een enorm tekort aan chips nog steeds, alle fabrikanten hebben hier last van.
Nu een laptop bestellen bij HP of Lenovo etc, verwacht hem gerust over 4 maanden.
Dit geld ook voor mobiele telefoons / printers etc alles, ook elektrische fietsen etc.
Daarom zij ik we zijn gewoon verwend, we zijn gewend alles snel te kunnen krijgen normaal.
We zitten nu gewoon in een rare tijd, door alle tekorten van chips etc die gewoon alle markten zowat raakt.
Brian
Bij World Trade Center, Fifth Ave, en Brooklyn zijn ze steeds na 3/4 dagen beschikbaar vandaag waren ze overal beschikbaar zojuist gekeken niks meer. Gaat net zo snel weg als ze komen. Gelukkig wel een watch 7 kunnen kopen die was ook out stock.
Apple heeft wel een punt. Ken sowieso al twee mensen die er steeds naast grepen en nu maar wachten op volgend jaar. Ikzelf had ook al bijna de moed opgegeven maar ben nu wel blij met mn Iphone 13 pro max
Omdat ze niet direct mee te nemen zijn zeker bij de provider? Want als ik naar Apple store levertijd kijk dan wordt hij gewoon bezorgd op 10-12 als je nu besteld.
Ach weet je dan wacht je nog effe ga je nog even met huidige toestel door, we zijn te veel verwend dat we bijna alles binnen 24/48 uur zowat kunnen krijgen.
Ja als je huidige toestel echt helemaal totaal los is dan is het vervelend, maar als die nog beetje doet dan ga je daar toch effe mee door.
@Dennis: Te verwend? Van een toestel van 1159 euro minimaal mag je verwachten dat die op een gouden schaaltje binnen 6 uur bij je voordeur geleverd wordt. Alleen is dat niet zo dus is 24-48 uur toch wel heel normaal voor die prijs. Ik zou anders niet weten waarvoor die prijs wel verantwoord is.
Ook als een winkel zegt ik verkoop dit, dan zegt dat: “Ik heb dit in huis liggen en je kunt het ophalen.” Feitelijk liegen winkels dus. De stelling moet zijn: “Ik kan je dit verkopen, maar dan moet je wel zolang wachten.”
En dan gaan mensen wel ergens anders heen.
Directe verkoop met ingecalculeerd transport is 24-48 uur heel reeel.
Verkopen en leveren zijn volgens mij toch echt twee verschillende dingen.
Maar ik snap je punt dat je mag verwachten dat een producent als Apple zorgt voor acceptabele levertijden. De tijd dat je het creëren van schaarste toegevoegde waarde opleverde voor een product zijn we anno 2021 toch wel voorbij.
Overigens las ik elders dat de vork ook iets anders in de steel zit: de vraag naar de iPhone 13 blijft achter bij de verwachtingen en Apple heeft de productie-aantallen ook al naar beneden bijgesteld.
Ik heb al een iphone 13 pro max vanaf september 21, en dat via Coolblue. Mijn iphone 12 pro max zet ik maar op Marktplaats.
Chipproblemen zijn echt overal een issue. Ik heb een nieuwe auto besteld in maart dit jaar. Verwachte leverdatum – na vier maal al uitgesteld – week 20 in 2022. En dat is onder voorbehoud.
Ik begrijp dus heel goed wat Apple zegt. Bedrijven worden nu geconfronteerd met keuzes in het verleden. Just-in-time-delivery is nu echt het probleem aan het worden. En als je al tot volgend jaar op de iPhone 13 moet wachten, wacht je even langer op de 14 (of hou die dan gaat heten). Heel begrijpelijk.
Ik snap iets niet zo goed.
Klanten kopen geen iPhone 13 omdat ze er te lang op zouden moeten wachten. Het alternatief is: ze kopen maar even geen iPhone 13. Eh… dan wachten ze dus toch nóg langer…. ?
Geloof hier helemaal niks van. Durf te wedden dat iemand dit zogenaamd ‘gelekt’ heeft die short op Apple zit.
@Pascal: Apple kan er echter niks aan de levertijden doen, ik weet niet of je in de IT of iets werkt maar we zitten nog steeds in Corona tijd.
Er is een enorm tekort aan chips nog steeds, alle fabrikanten hebben hier last van.
Nu een laptop bestellen bij HP of Lenovo etc, verwacht hem gerust over 4 maanden.
Dit geld ook voor mobiele telefoons / printers etc alles, ook elektrische fietsen etc.
Daarom zij ik we zijn gewoon verwend, we zijn gewend alles snel te kunnen krijgen normaal.
We zitten nu gewoon in een rare tijd, door alle tekorten van chips etc die gewoon alle markten zowat raakt.
Bij World Trade Center, Fifth Ave, en Brooklyn zijn ze steeds na 3/4 dagen beschikbaar vandaag waren ze overal beschikbaar zojuist gekeken niks meer. Gaat net zo snel weg als ze komen. Gelukkig wel een watch 7 kunnen kopen die was ook out stock.