Veel telefoonwinkels hebben hun iPhone-aanbiedingen per 1 oktober aangepast. Nieuw is dat veel winkels de iPhone aanbieden voor 50 of 60 euro in combinatie met een Telfort-abonnement. Maar of dat nu wel zo'n goede deal is...
Weet je dat zeker? Hoe zit het dan met de Apple winkels, de resellers, belcompany en The phone house?
Ik denk dat het erom gaat dat je de iphone alleen bij Apple kan brengen voor reparatie als je hem hebt gekocht op 1 van de door hum goedgekeurde winkels.
Waar het elders verkocht word, is automatisch grijze inport lijkt mij. En dus ook geen mogelijkheden om garantie te claimen bij Apple.
Dat moet jou leverancier voor jou verzorgen. Je moet gewoon de verkopende partij verantwoordelijk stellen voor de gebreken.
Als je een samsung gsm koopt word je toch ook niet naar samsung doorverwezen?
gr juriaan
Perry
Het is heel simpel, als je een product koopt bij een Nederlandse(web)winkel, dan zijn zij minimaal 1 jaar verplicht de garantie af te handelen. Zo werkt het hier in NL, heel goed geregeld. Je moet je gewoon niet laten afschepen door een troela aan de telefoon 😉
benjamin bakker
ik heb mijn iPhone gekocht bij iPhone service point en erg tevreden persoonlijke aanpak en goede service werd zelf savonds nog via de telefoon geholpen toen ik ergens niet uitkwam! De iPhone is een top apparaatje 🙂
mauske
Origineel geplaatst door PerryHet is heel simpel, als je een product koopt bij een Nederlandse(web)winkel, dan zijn zij minimaal 1 jaar verplicht de garantie af te handelen. Zo werkt het hier in NL, heel goed geregeld. Je moet je gewoon niet laten afschepen door een troela aan de telefoon 😉
Niet helemaal waar jij noemt 1 jaar, maar dat is absoluut niet juist. De verkopende partij moet binnen een redelijke termijn het produkt gratis repareren of vervangen. Wat een redelijk termijn is is per artikel verschillend en ook nog eens zeer onduidelijk. Naarmate een apparaat ouder wordt kan de verkopende partij bij herstel of vervanging daarvoor een redelijk bedrag in rekening brengen. Wat mag je verwachten van een Iphone ?? 2 jaar ? 3? In ieder geval heb je een probleem met je telefoon dan moet de verkopende partij je daarbij helpen. Garantie is een recht en dit recht mag niet beperkt worden. Dan heb je ook nog eens de bewijslast, die ligt in eerste instantie bij de verkoper.
wvb22
precies de iPhone moet geleverd worden met garantie. Dat moet je krijgen van de verkopende partij. Die kan eventueel Apple weer aansprakelijk stellen. Immers zij leveren een ondeugdelijk product. Waar je uiteindelijk de iPhone vandaan hebt doet helemaal niets ter zake. Je kan ook met je iPhone rechtstreeks aankloppen bij Apple. Het is en blijft een product waar de fabrikant garantie op moet leveren. Bij een televisie of welk ande apparaat werkt het net zo. Of je klopt aan bij je leverancier (dealer) of rechtstreeks bij de fabrikant. Handig is uiteraard wel om even aan te tonen dat je het product op een rechtsgeldige manier bekomen hebt. Maar hoe dan ook, theoretisch kan Apple iPhones uit het grijze circuit niet uitsluiten van garantie. Helaas kan je wel op de nodige weerstand stuiten. De vraag is dan of dat alle moeite waard is en je mogelijk beter bij de “vrienden” van T-Mobile een contract kan afsluiten.
mauske
Officieel bestaat ‘fabrieksgarantie’ niet… Apple kan weldegelijk weigeren om een reparatie uit te voeren aan jou Iphone…. De verkopende partij is en blijft aansprakelijk voor het leveren van een deugdelijk produkt, NIET Apple. De verkopende partij kan dan weer naar Apple, omdat die tenslotte de Iphone ook weer verkocht hebben. Dat de meeste fabrikanten jullie ook rechtstreeks helpen is niet meer dan een gunst, en om het zichzelf wat makkelijker te maken. Tenslotte krijgen ze de defecte Iphone toch weer in handen.. Dit is wettelijk goed geregeld in Nederland, en de consument staat sterker dan ze zelf vaak weten… Een fabrikant hoeft de consument niet rechtstreeks te helpen omdat bijvoorbeeld een Iphone die in de USA gekocht is onder garantie bepalingen van dat land vallen. In zo’n geval is Apple Nederland ook geen leverancier van de in de USA gekochte Iphone.. Apple Nederland is juridisch een ander bedrijf dan Apple USA of Apple Duitsland enz enz. Het fijne van deze wet is dat wij in de winkel duidelijk uit kunnen leggen aan een klant waarom een duur apparaat via internet kopen niet altijd even verstandig is ivm de garanties.. Een apparaat uit Frankrijk gekocht in een Nederlandse webwinkel is de verantwoording van de webwinkel, en die hebben vaak geen technische dienst. Het apparaat moet in zo’n geval vaak terug naar het land van herkomst.. En de webwinkel moet jou daarbij helpen. En geloof me, dat gaat echt vaak fout… en waar is de webwinkel over 1 a 2 jaar… ?
Eppo
Origineel geplaatst door mauskeGarantie is een recht en dit recht mag niet beperkt worden. Dan heb je ook nog eens de bewijslast, die ligt in eerste instantie bij de verkoper.
Garantie is geen recht maar een service van de verkopende partij. Het is wel een recht dat je een deugdelijk product krijgt en om die reden kan je, ook als je geen garantie hebt, met je product terug gaan als het stuk is. De bewijslast ligt dan ook niet bij de verkoper, maar ligt bij de koper. (dit is andersom als je wel garantie hebt gekregen). Voor de eerste 6 maanden is een uitzondering, want als je dan problemen krijgt heb je volgens de wet te maken gehad met een ondeugdelijk product en heb je recht op een gratis reparatie, of een nieuw product
MarcoTC
Binnen Europa is toch anders dan bv uit de USA? Ik dacht dat ‘grijze import’ binnen Europa niet meer bestond ivm de bepalingen van vrije verkeer van goederen?
Het lijkt mij dat ik bij Apple mag aankloppen voor garantie met m’n in Belgie gekochte toestel. Ik kan me wel wat voorstellen van toestellen van buiten de EU.
stephan
wat een verhaal allemaal… Wel garantie, geen garantie… Laten we het over zinnige dingen hebben… Zoals bijvoorbeeld waarom nietlmand meer praat over het vodafone super sim abonnement?
Als ik een simlock vrije 3G had zou ik daar voor gaan…
Carel
Ik heb een iPhone uit Italie. Voorheen had ik een Palm Treo met een Telfort abonnement inclusief databundel. Omdat op de Treo GPRS de maximale snelheid is was ik heel benieuwd hoe dit abonnement het op mijn iphone zou doen en ik moet zeggen…ik ben aangenaam verrast. Daar waar ik bij TMO af en toe 3G had is dit bij Telfort precies andersom. Ook de snelheid is heel behoorlijk, zeker wanneer je het afzet tegen de kosten, 1 jaar met 150 minuten en onbeperkt data voor nog geen 13 euro.
Marco
Waarom lees ik hier niks over de iPhone die in Belgie voor 525 euro te koop is? Dat is toch naast de deur en officieel simlock vrij? Ook voor garantie nog goed te doen dan lijkt me……….
Robbie
Origineel geplaatst door MarcoTCBinnen Europa is toch anders dan bv uit de USA? Ik dacht dat ‘grijze import’ binnen Europa niet meer bestond ivm de bepalingen van vrije verkeer van goederen?
Het lijkt mij dat ik bij Apple mag aankloppen voor garantie met m’n in Belgie gekochte toestel. Ik kan me wel wat voorstellen van toestellen van buiten de EU.
Nope, je moet naar de winkel(keten) waar je hem hebt gekocht in het land waar je hem hebt gekocht. Dus heb je een telefoon uit Italie zul je terug moeten naar Italie, helaas pindakaas. De Apple stores in Nederland nemen ook geen telefoons aan, heb je een telefoon van T-Mobile verwijzen ze je gewoon door naar T-Mobile.
Silverlink
Dus al zou ik nu naar de belcompany gaan dan hebben ze waarschijnlijk een Italiaanse Iphone die unlocked is?
Waarom staat |Belgie er niet bij?…..ik ben daar heengereden, simlock vrije iphone gekocht. En uit ervaring kan ik nu al zeggen: Garantie is in Nederland gecovered via Apple. Je loopt met bon in de apple store en je krijgt dezelfde service/garantie als iedereen…
M1ch3l
Waarom haal je voor 200 euro over 2 jaar een belachelijk lame abbonement bij een andere aanbieder dan T-mobile.
Daeley
Studentmobiel is niet alleen voor studenten. Iedereen kan er terecht.
roos
Ik heb mijn iphone 2 weken geleden gekocht.
Bij de gsm-shop in de winkel dus. NU heb ik een officiele software update gedaan van itunes en is mijn Iphone gesimlocked. Ze willen er geen verantwoordelijkheid voor nemen en zeggen dat ik de telefoon gewoon niet meer kan gebruiken. Bij de aanschaf van het product is geen mededeling gedaan dat de software niet geupdate kan worden. Ik wil hun nu aansprakelijk stellen. Wat zouden jullie doen?
Apple Nederland neemt idd niets aan wat niet bij T-M is gekocht hier in Nederland. En de verkopende partij is de partij die de schade gaat herstellen.
Vind het oprecht stoer dat veel bedrijven je doorsturen naar Apple…
Als mijn Mercedes kapot gaat, moet ik dan naar de Hema of naar de Mercedes-dealer? Hmm, ik twijfel.
Wettelijk mogen ze je niet doorsturen, jij hebt een verkoop gesloten met de verkoper, en niet met Apple.
Weet je dat zeker? Hoe zit het dan met de Apple winkels, de resellers, belcompany en The phone house?
Ik denk dat het erom gaat dat je de iphone alleen bij Apple kan brengen voor reparatie als je hem hebt gekocht op 1 van de door hum goedgekeurde winkels.
Waar het elders verkocht word, is automatisch grijze inport lijkt mij. En dus ook geen mogelijkheden om garantie te claimen bij Apple.
Dat moet jou leverancier voor jou verzorgen. Je moet gewoon de verkopende partij verantwoordelijk stellen voor de gebreken.
Als je een samsung gsm koopt word je toch ook niet naar samsung doorverwezen?
gr juriaan
Het is heel simpel, als je een product koopt bij een Nederlandse(web)winkel, dan zijn zij minimaal 1 jaar verplicht de garantie af te handelen. Zo werkt het hier in NL, heel goed geregeld. Je moet je gewoon niet laten afschepen door een troela aan de telefoon 😉
ik heb mijn iPhone gekocht bij iPhone service point en erg tevreden persoonlijke aanpak en goede service werd zelf savonds nog via de telefoon geholpen toen ik ergens niet uitkwam! De iPhone is een top apparaatje 🙂
Niet helemaal waar jij noemt 1 jaar, maar dat is absoluut niet juist. De verkopende partij moet binnen een redelijke termijn het produkt gratis repareren of vervangen. Wat een redelijk termijn is is per artikel verschillend en ook nog eens zeer onduidelijk. Naarmate een apparaat ouder wordt kan de verkopende partij bij herstel of vervanging daarvoor een redelijk bedrag in rekening brengen. Wat mag je verwachten van een Iphone ?? 2 jaar ? 3? In ieder geval heb je een probleem met je telefoon dan moet de verkopende partij je daarbij helpen. Garantie is een recht en dit recht mag niet beperkt worden. Dan heb je ook nog eens de bewijslast, die ligt in eerste instantie bij de verkoper.
precies de iPhone moet geleverd worden met garantie. Dat moet je krijgen van de verkopende partij. Die kan eventueel Apple weer aansprakelijk stellen. Immers zij leveren een ondeugdelijk product. Waar je uiteindelijk de iPhone vandaan hebt doet helemaal niets ter zake. Je kan ook met je iPhone rechtstreeks aankloppen bij Apple. Het is en blijft een product waar de fabrikant garantie op moet leveren. Bij een televisie of welk ande apparaat werkt het net zo. Of je klopt aan bij je leverancier (dealer) of rechtstreeks bij de fabrikant. Handig is uiteraard wel om even aan te tonen dat je het product op een rechtsgeldige manier bekomen hebt. Maar hoe dan ook, theoretisch kan Apple iPhones uit het grijze circuit niet uitsluiten van garantie. Helaas kan je wel op de nodige weerstand stuiten. De vraag is dan of dat alle moeite waard is en je mogelijk beter bij de “vrienden” van T-Mobile een contract kan afsluiten.
Officieel bestaat ‘fabrieksgarantie’ niet… Apple kan weldegelijk weigeren om een reparatie uit te voeren aan jou Iphone…. De verkopende partij is en blijft aansprakelijk voor het leveren van een deugdelijk produkt, NIET Apple. De verkopende partij kan dan weer naar Apple, omdat die tenslotte de Iphone ook weer verkocht hebben. Dat de meeste fabrikanten jullie ook rechtstreeks helpen is niet meer dan een gunst, en om het zichzelf wat makkelijker te maken. Tenslotte krijgen ze de defecte Iphone toch weer in handen.. Dit is wettelijk goed geregeld in Nederland, en de consument staat sterker dan ze zelf vaak weten… Een fabrikant hoeft de consument niet rechtstreeks te helpen omdat bijvoorbeeld een Iphone die in de USA gekocht is onder garantie bepalingen van dat land vallen. In zo’n geval is Apple Nederland ook geen leverancier van de in de USA gekochte Iphone.. Apple Nederland is juridisch een ander bedrijf dan Apple USA of Apple Duitsland enz enz. Het fijne van deze wet is dat wij in de winkel duidelijk uit kunnen leggen aan een klant waarom een duur apparaat via internet kopen niet altijd even verstandig is ivm de garanties.. Een apparaat uit Frankrijk gekocht in een Nederlandse webwinkel is de verantwoording van de webwinkel, en die hebben vaak geen technische dienst. Het apparaat moet in zo’n geval vaak terug naar het land van herkomst.. En de webwinkel moet jou daarbij helpen. En geloof me, dat gaat echt vaak fout… en waar is de webwinkel over 1 a 2 jaar… ?
Garantie is geen recht maar een service van de verkopende partij. Het is wel een recht dat je een deugdelijk product krijgt en om die reden kan je, ook als je geen garantie hebt, met je product terug gaan als het stuk is. De bewijslast ligt dan ook niet bij de verkoper, maar ligt bij de koper. (dit is andersom als je wel garantie hebt gekregen). Voor de eerste 6 maanden is een uitzondering, want als je dan problemen krijgt heb je volgens de wet te maken gehad met een ondeugdelijk product en heb je recht op een gratis reparatie, of een nieuw product
Binnen Europa is toch anders dan bv uit de USA? Ik dacht dat ‘grijze import’ binnen Europa niet meer bestond ivm de bepalingen van vrije verkeer van goederen?
Het lijkt mij dat ik bij Apple mag aankloppen voor garantie met m’n in Belgie gekochte toestel. Ik kan me wel wat voorstellen van toestellen van buiten de EU.
wat een verhaal allemaal… Wel garantie, geen garantie… Laten we het over zinnige dingen hebben… Zoals bijvoorbeeld waarom nietlmand meer praat over het vodafone super sim abonnement?
Als ik een simlock vrije 3G had zou ik daar voor gaan…
Ik heb een iPhone uit Italie. Voorheen had ik een Palm Treo met een Telfort abonnement inclusief databundel. Omdat op de Treo GPRS de maximale snelheid is was ik heel benieuwd hoe dit abonnement het op mijn iphone zou doen en ik moet zeggen…ik ben aangenaam verrast. Daar waar ik bij TMO af en toe 3G had is dit bij Telfort precies andersom. Ook de snelheid is heel behoorlijk, zeker wanneer je het afzet tegen de kosten, 1 jaar met 150 minuten en onbeperkt data voor nog geen 13 euro.
Waarom lees ik hier niks over de iPhone die in Belgie voor 525 euro te koop is? Dat is toch naast de deur en officieel simlock vrij? Ook voor garantie nog goed te doen dan lijkt me……….
Nope, je moet naar de winkel(keten) waar je hem hebt gekocht in het land waar je hem hebt gekocht. Dus heb je een telefoon uit Italie zul je terug moeten naar Italie, helaas pindakaas. De Apple stores in Nederland nemen ook geen telefoons aan, heb je een telefoon van T-Mobile verwijzen ze je gewoon door naar T-Mobile.
Dus al zou ik nu naar de belcompany gaan dan hebben ze waarschijnlijk een Italiaanse Iphone die unlocked is?
Waarom staat |Belgie er niet bij?…..ik ben daar heengereden, simlock vrije iphone gekocht. En uit ervaring kan ik nu al zeggen: Garantie is in Nederland gecovered via Apple. Je loopt met bon in de apple store en je krijgt dezelfde service/garantie als iedereen…
Waarom haal je voor 200 euro over 2 jaar een belachelijk lame abbonement bij een andere aanbieder dan T-mobile.
Studentmobiel is niet alleen voor studenten. Iedereen kan er terecht.
Ik heb mijn iphone 2 weken geleden gekocht.
Bij de gsm-shop in de winkel dus. NU heb ik een officiele software update gedaan van itunes en is mijn Iphone gesimlocked. Ze willen er geen verantwoordelijkheid voor nemen en zeggen dat ik de telefoon gewoon niet meer kan gebruiken. Bij de aanschaf van het product is geen mededeling gedaan dat de software niet geupdate kan worden. Ik wil hun nu aansprakelijk stellen. Wat zouden jullie doen?