De game Paper Toss (op de afbeelding hiernaast) heb ik in de begintijd regelmatig gespeeld. Het is de bedoeling dat je een prop papier in een prullenmand gooit, terwijl een ventilator zorgt dat de prop steeds wegwaait. Op een gegeven moment ging de ontwikkelaar banners in de applicatie vertonen en daarna ging het bergafwaarts. Advertenties in gratis games zijn op zich niet zo erg (de ontwikkelaar moet ook eten), maar volgens TechCrunch komen er in applicaties steeds meer scams voor. Het gaat daarbij om aanbieders die voorheen vooral op Facebook en MySpace actief waren en de iPhone als nieuw doelwit hebben ontdekt. Het zijn niet zomaar advertenties: het zijn diensten waarbij je je telefoonnummer moet achterlaten om een filmpje te zien, een quiz te spelen of te ontdekken of je partner nog wel bij je past.
In reclamespotjes op tv zie je voortdurend reclame voor dergelijke betaaldiensten langskomen: je stuurt de naam van jezelf en je partner per sms naar een bepaald nummer en zit daarna voor lange tijd aan een dure sms-dienst vast. Of je krijgt een gratis ringtone en blijkt aan een abonnement met drie betaalde ringtones per week vast te zitten. Verstandige mensen weten dat ze er beter niet aan mee kunnen doen, maar naïeve gebruikers zijn makkelijker te vangen. Bij de scams die TechCrunch aantrof ben je tussen de $10 en $25 per maand kwijt en de kleine lettertjes zijn zo klein dat je maar moeilijk kunt nagaan hoeveel het kost. In de afbeelding hierboven staat onder de knop ‘Watch Now’ de tekst “twenty usd monthly” om de prijs minder op te laten vallen.
TechCrunch nam contact op met de bedrijven achter de scams, waaronder OfferPal Media en SuperRewards. OfferPal toont bijvoorbeeld in de game Tap Defense advertenties voor dubieuze SMS-diensten. Ze beloven er iets aan te doen, maar met één partij is het probleem niet opgelost. Ook Google toont via dochterbedrijf AdMob heel wat dubieuze advertenties in iPhone-applicaties. Daarbij kun je virtueel geld verdienen door bijvoorbeeld een quiz te beantwoorden. De bedrijven willen richtlijnen en beleid opstellen, maar zijn niet van plan om de adverteerders buiten de deur te houden, waarschijnlijk omdat de advertenties zo lucratief zijn. Ze zijn hoogstens bereid om de voorwaarden duidelijker te maken voor de gebruikers, zodat die er in de toekomst misschien wat minder makkelijk met open ogen intuinen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties