De iPhone heeft een enorme invloed gehad, vooral als het gaat om muziekluisteren op je mobiele telefoon. Terwijl onder doorsnee consumenten maar 6,7 procent naar muziek op de mobiele telefoon luistert, is dat bij de iPhone 74,1 procent, zo blijkt uit cijfers van M:Metrics. Meer dan tienmaal zoveel dus, maar toch is er een probleem.
De meeste muziek wordt namelijk via iTunes naar de iPhone gekopieerd en niet draadloos aangeschaft. Logisch, want de GPRS-verbinding is daarvoor te traag. Wi-Fi biedt wel de benodigde snelheid maar is niet overal beschikbaar. Als Apple straks een 3G-versie va de iPhone uitbrengt zou dat wel eens kunnen veranderen.
Toch vertegenwoordigt de iPhone maar 1 procent van de mobiele telefoons die in gebruik zijn. Voor de muziekindustrie is het daarom belangrijker om te zien, hoe andere fabrikanten omgaan met de nieuw ontdekte mogelijkheden om muziek te luisteren.
Zo is RIM al een tijdje geleden begonnen met BlackBerry-toestellen die sterker op consumenten zijn gericht en waarvoor allerlei muziekdiensten beschikbaar zijn, zoals MediaGuide voor het herkennen van muziek die je op de radio hoort, satellietradio van XM en NuTsie voor het afspelen van iTunes-muziek op andere apparaten dan de iPod en iPhone.
Maar wat de toestelmakers en operators ook ondernemen: het zal een klein groepje blijven dat intensief muziek luistert (smartphones vormen nog steeds nog maar ca. 10% van het totale aantal mobiele telefoons) met daarnaast een veel grotere groep die af en toe eens de telefoon pakt om naar muziek te luisteren. Door de gigantische aantallen die bij die laatste groep horen (denk daarbij ook aan mensen met een Walkman-telefoon van Sony Ericsson), zijn ze voor de muziekindustrie net zo goed belangrijk als de muziekverslindende iPhone-bezitters.
Via: Yahoo
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties