BusinessWeek benoemt Apple tot meest innovatieve bedrijf. Dat geldt misschien voor de producten, maar niet voor de marketingacties. De Hello-commercial voor de iPhone blijkt namelijk ordinair jatwerk. Apple vroeg kunstenaar Christian Marclay, die eerder al een soortgelijk filmpje met telefoonfragmenten had gemaakt om toestemming. Marclay weigerde, maar Apple zette toch door, net als eerder in het conflict met Cisco over de merknaam iPhone.
Christian Marclay maakte in 1995 Telephones, een absurd filmpje met telefoonfragmenten. In een compilatie van oude filmscenes pakken mensen de telefoon op en zeggen “Hello”, precies zoals de eerste iPhone-commercial die tijdens de Oscar-uitreiking werd uitgezonden.
Omdat Marclay niet wilde meewerken kon Apple geen fragmenten uit Telephones gebruiken; in plaats daarvan besloten ze het hele idee na te apen, maar dan in kleur. Wat boeit het? De meeste mensen kennen Christian Marclay toch niet.
Vroeger waren de marketingacties van Apple origineel, mijmert Engadget. Denk maar aan de George Orwell-campagne in 1984 of aan de Think Different-campagne in de jaren 90.
Marclay hoorde na de Oscar-uitreiking over de commercial en zei:
“The way they dealt with the whole thing is pretty sleazy”
Maar Marclay gaat geen aanklacht indienen omdat de cultuur in de VS al veel te veel om rechtszaken draait. Een open uitwisseling van ideeën is niet meer mogelijk in zo’n aanklaag-cultuur, alles moet worden afgeschermd met patenten. Die mentaliteit moeten we stoppen. Tegelijk is Marclay ook een beetje trots:
“I’m just honored that they thought my work was interesting enough that they felt they could just rip it off.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties