iPhone-duim en vliegtuigruzie scoren best op ZDNet
Het op twee na bestgelezen bericht op de ZDNet-blog van 2007 is niet een exclusieve onthulling waar nog weken over nagepraat werd… maar een nepbericht. Begin augustus dook opeens het nieuwtje op, dat de 28-jarige Thomas Martel uit Colorado een duimoperatie zou hebben ondergaan om het touchscreen van de iPhone beter te kunnen bedienen. De man wilde vrouwelijke vingers, maar klaagde na afloop wel dat het openen van een pot spaghettisaus lastiger ging dan voorheen. Het bestgelezen nieuwtje gaat ook over het gebruik van de iPhone, maar dan in een vliegtuig.
Het nieuwtje uit oktober 2007 was niet alleen het best gelezen volgens ZDNet-auteur Russell Shaw, maar ook het nieuwtje met de meeste reacties. Een steward van ATA Airlines zou een reiziger met iPhone nijdig hebben toegesproken om de iPhone uit te schakelen. De reiziger keek echter gewoon naar een filmpje en probeerde nog uit te leggen dat zijn iPhone in airplane mode stond. Maar de steward was niet op andere gedachten te brengen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Tja, werk zelf bij KLM en ook ik zet mijn iPhone helemaal uit. De meeste maatschappijen accepteren nml. ook geen Flight Mode! De reden hiervoor is dat het cabine personeel niet kan controleren bij elke passagier of het toestel daadwerkelijk in FM staat. Helaas is het zo dat we als cabine personeel in het geval van vliegveiligheid niet blindelings mogen vertrouwen op de oprechtheid van de passagier en dus een resoluut beleid voeren… alle gsm’s en blackberries uit! (hoe kinderachtig het ook misschien klinkt, maar zelf heb ik menige gsm uit laten zetten die ondanks het erewoord van de eigenaar toch niet in FM bleek te staan)
Ik vermoed dat er op heel veel vluchten wel iemand z’n telefoon aan heeft laten staan. En er is nog nooit een ongeluk door gebeurd voor zover ik weet.
er zijn ook al maatschappijen waar het toegelaten is. Of het echt kwaad kan weten we niet maar zoals de luchtvaart betaamd wordt er geen risico genomen. Heb zelf studie op dit onderwerp gedaan tijdens mijn studie vliegtuigoperatie.
Ook zijn er al 2 maatschappijen die de mogelijkheid bieden te bellen met je gsm aan boord. Of we de tarieven willen weten is een andere vraag natuurlijk.
Dit aan of uit zou eenvoudig gemeten kunnen worden, gsm lampje wifi hotspot melder etc kunnen stewards misschien voor een paar euro meenemen, er zij ook plenty laptops met hsdpa en/of wifi bluetooth etc.
BTW tijdens start en landing moet ALLE elektronische apparatuur uit; dan is de flightmode dus ook niet goed genoeg; die is alleen voor als je “boven” bent. En er zijn wel degelijk onverklaarbare incidenten geweest (vnl. subtiele storingen in de automatische piloot en andere flight management computers) die waarschijnlijk waren veroorzaakt door elektronische interferentie. Mogelijk door telefoons e.d.
@ Enderq
Heb je helemaal gelijk in! Tegenwoordig zoveel apparaten die zenden en ontvangen zonder dat je er eigenlijk erg inhebt!
Er is inderdaad nog nooit (voor zover ik ook weet) een ongeluk gebeurd door een GSM. Het gaat hiet ook niet om het apparaat zelf, maar doordat een gsm die aan staat continue op zoek is naar een GSM netwerk zend de gsm een signaal uit. Dit uitgaande signaal kan (ik zeg hier KAN) onder bepaalde omstandigheden storen met de communicatie en navigatie apparatuur in de cockpit (dit heb ik zelf ervaren). Deze storting uit zich in een geluid dat je ook hoort als je je gsm bij de autoradio houdt. Hierdoor kan de piloot niet goed horen wat de verkeersleiding zegt en kunnen menselijke fouten ontstaan doordat er verkeerde informatie begrepen wordt, en dat is natuurlijk erg gevaarlijk!
Vandaar dat we het niet willen dat er gsm’s of andere zend-apparaten in het vliegtuig aan staan.
Ik dacht ik leg het even uit waarom het precies “gevaarlijk” kan zijn.
Overigens… op 10 km hoogte is er totaal geen netwerk dekking voor je telefoon haha 🙂