De afgelopen week zijn er iPhone-aankondigingen gedaan voor de meest onverwachte landen. Zo blijkt er een behoorlijke uitbreiding naar Afrika te zijn gepland, voornamelijk via Orange. Macworld vraagt zich af of Apple er wel in zal slagen om de iPhone in Afrika tot een succes te maken. Afrikanen willen niet synchroniseren met iTunes (als ze al een computer hebben) en hechten vooral waarde aan een goede camera (met flits!).
Bright had afgelopen week een interview met Jeanne Marell, een Nederlandse ontwerpster in dienst van Nokia. Uit dat interview blijkt dat de Finse toestelmaker sterk rekening houdt met lokale omstandigheden: in veel landen in het Midden-Oosten en Afrika hebben mensen geen zitbank met salontafel en slingeren de mobieltjes gewoon ergens op de grond rond. Als iemand erover struikelt, moet het toestel dat wel overleven. Vandaar dat Nokia het ontwerp van de toestellen afstemt op de markt waarvoor ze bedoeld zijn.
Apple probeert met één toestel de hele wereld te veroveren en dat levert volgens Macworld nog wel de nodige uitdagingen op. In Egypte moeten mobiele telefoons een goede camera en een flitslampje hebben. Toegang tot internet is veel minder belangrijk. Ben Wood, analist bij CCS Insight zegt in een reactie dat de uitrol van de iPhone in Afrika tactisch moet worden aangepakt. Om eraan toe te voegen: “Er zijn een paar extreem rijke mensen”. Maar die rijke bovenlaag heeft de iPhone al, gezien het feit dat Ivoorkust en Equatoriaal Guinea bovenaan het lijstje met landen met de hoogste iPhone-penetratie staan.
Via: Macworld
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 26 reacties