iPhone in april bijna 7 miljoen keer gezocht
Er wordt massaal gezocht naar informatie over de iPhone, zo blijkt uit onderzoek van comScore. Volgens dit bureau hebben 1,3 miljoen mensen in april 6,9 miljoen keer gezocht naar iPhone-gerelateerde termen. Volgens Dan Lackner, senior vice-president van comScore, zijn zoekacties een indicatie dat mensen de intentie hebben om een bepaald product te kopen. Maar de echte piek (zie afbeelding) kwam pas toen Apple de iPhone 3G aankondigde.
Dat het aantal zoekers veel
Maar er worden ook combinaties van zoektermen ingetikt. Opvallend is dat ‘iPhone update’ (151.000 keer) behoorlijk populair is, maar dat ‘iPhone 3G’ (60.000 keer) veel minder wordt ingetikt. Mensen zoeken namelijk liever naar de term ‘iPhone 2.0’ (75.000 keer).
Als ze die zoektermen gebruiken, welke websites vinden ze dan? In Nederland scoren iPhoneclub, Bright en Apple het best op ‘iPhone update’, gevolgd door MacRumors en DutchCowboys. Een zoekactie ‘iPhone 2.0’ levert een soortgelijk rijtje op: iPhoneclub, Apple en DutchCowboys.
Het bureau laat niet zien hoe de zoekactiviteiten in de loop van de tijd zich hebben ontwikkeld. De echte piek in zoekacties was namelijk in juni, toen de iPhone 3G werd aangekondigd. Met Google Trends is dat mooi zichtbaar te maken:
Om te zien hoe websites onderling presteren heeft Google recent een nieuwe functie aan Google Trends toegevoegd, waarmee je de dagelijkse unieke bezoekers van websites onderling kunt vergelijken. En gelukkig doen we het met iPhoneclub niet onaardig ten opzichte van Bright en DutchCowboys:
(Apple en MacRumors zijn in de grafiek achterwege gelaten omdat die wel erg extreme bezoekerscijfers hebben.)
Via: MacWorld
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties