iPhone in België: met of zonder simlock en countrylock?

Na een telefoongesprek met een Mobistar Center hebben we ontdekt dat sommige Mobistar-medewerkers liever geen iPhones aan buitenlanders verkopen en daarom met smoesjes over een simlock aan komen zetten.
Jonathan - · Laatst bijgewerkt:

Mobistar logoGisteren schreven we dat er een simlock op een nieuwe voorraad Belgische iPhones zit. Om erachter te komen hoe dit nu precies zit namen we telefonisch contact op met verschillende Mobistar Centers in Bree, Genk, Heusden, Sint-Truiden en Tongeren om te vragen wat er aan de hand is. Een eenduidig oordeel hebben we nog steeds niet kunnen vellen, maar een van de Mobistar-medewerkers had wel een vermoeden waar de verhalen over simlocks vandaan komen.


Helaas hebben we geen toestemming gekregen om een opname van het telefoongesprek als mp3-bestand beschikbaar te stellen, maar een letterlijk verslag mag natuurlijk wel. Hieronder een volledige log van het gesprek:

>> Hallo, met Jonathan Hogervorst.

>> Ik ben redacteur van de Nederlandse nieuwssite iPhoneclub en ik vroeg me af of ik u een paar vraagjes kan stellen.

>> Het gaat over de nieuwe levering iPhones, hebben jullie die al binnen?

>> Okay. En, weet u iets over een simlock die vanaf deze week erop zit?

>> Weet u mogelijk iets over een simlock die er sinds kort opzit?

>> Ja.

Apple iets veranderd heeft ondertussen, maar we hebben er ook niet van gehoord alleszins.

>> Okay. Ja, want ik lees hier, gisteren is bekend geworden dat een andere Nederlandse iPhone-nieuwssite contact heeft gehad met één van jullie verkoopcenters.

>> En dat daar bleek dat er een simlock opzat.

>> Ja.

>> Okay.

Apple nu iets veranderd zal hebben, denk ik niet dat die simlock daar…

>> En hoe zou het voor uw Belgische wetgeving zijn als hij gesimlocked is zodat hij alleen binnen België werkt?

>> Okay.

>> Okay, en dan…

>> En dan een laatste vraagje, ik weet niet hoeveel u daarvan weet, maar er zijn geruchten dat Mobistar maar vijf euro per iPhone verdient.

>> Ja, okay

>> Okay, is goed.

>> Heel erg bedankt!

>> Dag.

Deze medewerker beweert dus dat er geen simlock op de iPhone zit, maar dat medewerkers liever niet aan buitenlanders verkopen en dus met smoesjes over een simlock en dergelijke aan komen zetten. Daarnaast krijgen we een bevestiging van het verhaal dat Mobistar maar € 5 per iPhone verdient, al is het de vraag of elke Mobistar Center-medewerker weet welke afspraken er precies met Apple zijn gemaakt.

Een dame in een ander Mobistar Center was niet in staat om uitgebreid vragen te beantwoorden omdat ze als enige medewerker in de winkel stond en eigenlijk klanten moest helpen, maar ze wist nog wel te vertellen dat er bij buitenlandse simkaarten bepaalde functies niet werken. Welke functies dat zijn wist ze niet, maar er zal waarschijnlijk op de Visual Voicemail worden gedoeld.

Tipgever René stuurde nog het volgende over ‘het geval Bree‘:

In Bree zijn 4 iPhones geleverd die allemaal al weg zijn natuurlijk. Deze iPhones zijn land-gelocked. Werken dus alleen met Belgische sim-kaarten. De mensen in de winkel worden gek gebeld uit diverse landen, waarschijnlijk nav bericht op internet dat er in Bree iPhones op voorraad zouden zijn.

We hebben zelf ook contact opgenomen met de winkel in Bree, maar veel verder zijn we daar niet geholpen.

Voor de volledigheid: de iPhone kost in België €525 (8GB) en €615 (16GB), maar de voorraad is nog steeds zeer beperkt. Van de vijf winkels die wel belden hadden er een aantal nog steeds geen nieuwe voorraad ontvangen.

Reacties: 39 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.