Eerder zette Apple de online muziekmarkt op z’n kop met iTunes. Kan de iPhone hetzelfde doen met mobiele muziekdownloads? Volgens media-analist Screen Digest kan de iPhone een behoorlijke wereldwijde invloed hebben op OTA (over-the-air) muziekdownloads. Muziek rechtstreeks naar de mobiele telefoon downloaden is in 2012 goed voor een omzet van 1,6 miljard euro, een vertienvoudiging ten opzichte van 2006. Maar Screen Digest geeft niet aan hoe de iPhone in die ontwikkelingen past.
Eind 2006 was de wereldwijde markt voor OTA-muziekdownloads nog maar 166 miljoen euro waard. Het grootste deel daarvan bestond uit losse muzieknummers die in de VS werden gekocht. De wereldwijde online muziekverkoop is zesmaal malen groter: 932 miljoen euro.
Volgens digitale muziek-specialist Dan Cryan van Screen Digest zijn het spannende tijden: de markt groeit razendsnel en bedrijven zoeken naar de juiste manier om de muziek aan te bieden. Er zijn abonnementdiensten en diensten waarbij je losse nummers kunt kopen. Ze worden aangeboden door digitale muziek-aanbieders en door mobiele telefoonoperators. De benaderingen zijn verschillend: iTunes gaat er vanuit dat je muziek naar de desktopcomputer downloadt en vervolgens op je mobiele apparaat zet. Mobiele operators kiezen liever voor Over-The-Air: dat levert extra dataverkeer op en biedt gemak.
Als in 2012 een omzet van 1,6 miljard euro wordt gehaald in mobiele muziekdownloads, zal Japan daarvan het leeuwendeel voor z’n rekening nemen: 60% van de markt, oftewel 950 miljoen euro. Japanners zijn gewend om muziek onderweg te downloaden. De snelle mobiele breedbandnetwerken zijn er ook geschikt voor. Europeanen en Amerikanen kiezen liever voor downloaden naar de desktop en vervolgens kopiëren. Die 1,6 miljard euro is een flink bedrag, maar vergeleken met de online muziekmarkt is er nog steeds een enorm verschil: online muziekdownloads zullen in 2012 een omvang hebben van 3,9 miljard, dubbel zoveel dan mobiele muziekdownloads.
Screen Digest verwacht dat het aantal abonnementsdiensten de komende drie jaar zal toenemen. In 2012 zullen ze verantwoordelijk zijn voor tweederde van de totale omzet in deze markt. De rest van de markt bestaat uit losse tracks en muziekvideo-downloads. Bij abonnementen zijn er twee mogelijkheden, die te vergelijken zijn: boekenclub en huur. Bij een boekenclub-abonnement kun je als gebruiker een vast aantal tracks per maand downloaden. Je mag ze blijven gebruiken, ook wanneer het abonnement afloopt. Deze vorm is het populairst in Japen. Bij een huur-constructie krijg je onbeperkt toegang tot een enorme muziekbibliotheek, maar zodra het abonnement afloopt kun je de muziek ook niet meer afspelen.
Het gekke is dat het hele onderzoek eigenlijk niets zegt over de rol van de iPhone. Het lijkt er voorlopig niet op dat er een abonnementenmodel voor iTunes komt, waardoor de rol van Apple in dit verhaal wordt beperkt tot de verkoop van losse tracks. Maar in de belangrijke Japanse markt staat Apple dan buiten spel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties