‘iPhone ligt voor op concurrentie door investeren en korting afdwingen’
Weet je hoe het komt dat de iPhone als eerste telefoon een goed functionerend capacative touchscreen had? En waarom het daarna nog dik een jaar duurde voordat andere telefoonmakers ermee op de proppen kwamen? Als er een nieuwe techniek is die ontzettend duur is om te maken, zet Apple haar enorme kapitaal van 48 miljard euro in om de techniek te realiseren. In ruil daarvoor wil het bedrijf uit Cupertino wel flinke korting en exclusieve rechten op de techniek, variërend van 6 tot en met 36 maanden. Die strategie van Apple wordt uit de doeken gedaan op de website Quora, een Amerikaanse vraag-en-antwoord site.
Het antwoord is weliswaar geschreven door een anonieme schrijver, maar biedt zo’n interessante kijk op Apple en de iPhone, dat we het hieronder volledig (maar vrij) hebben vertaald van Quora.
“Merken die nieuwe technieken voor bijvoorbeeld touchscreens, chips en LED-schermen introduceren, durven het vaak niet aan om er een productielijn voor te kopen. Dat komt omdat de investering gigantisch hoog is en de marges te klein zijn om er winst op te maken.
De strategie van Apple is dat ze (een deel van) de constructie van de productielijn betalen, waar ze tegenover stellen dat ze het product dat van de band rolt, alleen zelf mogen gebruiken in de eerste periode. Daarna wil Apple in aanmerking komen voor een grote korting. Door de exclusieve rechten te behouden op een technologie, kunnen ze ‘baanbrekende producten’ neerzetten die een tijd lang onmogelijk zijn na te maken.
Een voorbeeld van die strategie is het capacitieve touchscreen van de iPhone. Apple genoot ruim een jaar lang als enige fabrikant van een aanraakbaar scherm op een telefoon die reageert op de aanraking van je vinger, en niet op de kracht waarmee je het scherm indrukt. Het scherm was er vele malen sneller door dan concurrerende telefoons. Een ander voorbeeld is de aluminium behuizing van de huidige generatie MacBook Air’s en Pro’s die uit één stuk is gefabriceerd. De productie ervan is nog steeds een geheim voor de concurrentie.”
Op het moment dat de concurrent een soortgelijke technologie in huis heeft, behoudt Apple zijn voorsprong, zegt de anonieme antwoorder op Quora. Tegen die tijd zijn de kosten voor Apple namelijk aanzienlijk lager, beweert hij of zij. Dat komt omdat de fabrikant waarmee Apple in zee is gegaan, al ruime ervaring heeft in de productie en daardoor goedkoper kan werken, én omdat Apple een flinke korting heeft afgedwongen op de technologie die nu ook voor anderen voorhanden is.
De eerder aangehaalde technologie-analist Horace Dediu van Asymco verwoordt de aanpak van Apple als volgt:
“Apple is geen monopolie geworden, maar een monopsonie. Het is niet die ene verkoper, maar juist die ene koper die de markt in handen heeft.”
Via The iPhone Blog
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 23 reacties