iPhone staat voor luxe, Android voor bodemprijzen

De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone is gestegen naar 687 dollar, terwijl de verkoopprijs van Android-toestellen meer dan 100 dollar zakte naar $254.

Dankzij de iPhone 6 en 6 Plus is de gemiddelde verkoopprijs van de iPhone gestegen. Cijfers laten nog maar eens zien hoe groot het verschil tussen iPhone en Android eigenlijk is. Terwijl de gemiddelde verkoopprijs van een iPhone steeg naar $687 geven Android-gebruikers veel minder geld uit. De gemiddelde prijs van een Android-toestel zakte naar $254. Dat is een verschil van een factor 2,7.


iphone6-liggend
De hogere verkoopprijs van de iPhone is vooral te danken aan de iPhone 6 Plus en de toestellen met hogere opslagcapaciteit. Hoewel je als gebruiker nog steeds een instapmodel voor de oude prijs kan kopen, blijken veel mensen te kiezen voor de duurdere modellen. De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone steeg daardoor, zoals je in bijgaande grafiek kunt zien. De cijfers gelden voor smartphones die zonder abonnement zijn gekocht.

Android: 100 dollar minder

gemiddelde-verkoopprijs-iphone-androidAfgelopen jaar zakte de gemiddelde verkoopprijs van een Android-toestel met meer dan 100 dollar. Die daling is ook terug te zien bij de belangrijkste fabrikant van Android-toestellen. Samsung zag de winst afgelopen kwartaal dalen met 64,2 procent. Dat kwam vooral omdat de verkoop van de duurdere Galaxy-toestellen afnam. Een andere factor is de opkomst van budgetmerken uit China, zoals Xiaomi en Huawei. De gemiddelde verkoopprijs van een Xiaomi-toestel ligt al een paar kwartalen net boven de $200, zoals in de grafiek is te zien.

Bij Apple was juist een opvallende stijging zichtbaar. In het tweede kwartaal lag de gemiddelde verkoopprijs nog onder de $600, maar met de komst van de iPhone 6 en 6 Plus steeg die prijs met een paar tientjes. Het lijkt erop dat in de smartphone-markt het complete middensegment is weggevallen, net als in veel andere bedrijfstakken trouwens.

Microsoft: dubbel verliezer

De absolute verliezer is echter niet Samsung, maar Microsoft. Die moeten genoegen nemen met een gemiddelde verkoopprijs van slechts $45. Daarbij tellen overigens ook die niet-slimme Lumia’s mee. Je zou denken: met zo’n lage verkoopprijs moeten de toestellen wel als warme broodjes over de toonbank gaan. Maar dat is nou niet het geval: als het om marktaandeel gaat, speelt Microsoft geen enkele rol. In 2008 voorspelde Steve Ballmer nog dat het binnen 5 jaar afgelopen zou zijn met de iPhone. Inmiddels lijkt het er eerder op, dat het binnen 5 jaar afgelopen is met Microsoft-toestellen.

Reacties: 36 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.