Als je de Nexus 7 van Google koopt, betaal je $199. Aan onderdelen is Google zo’n $159 kwijt en aan bijkomende kosten zoals software, marketing, licenties, verpakking en de meegeleverde tegoedbon van $25 voor Google Play ook nog een paar tientjes. Google biedt de tablet zo’n beetje tegen kostprijs aan. Koop je echter het model met 16GB opslagruimte, dan betaal je $249. Dat is raar, want volgens iSupply kost het Google maar $7,50 om de tablet te voorzien van dubbel zoveel opslagruimte. Je betaalt dus een onevenredige ‘opslagtaks’ bij een tablet met meer gigabytes. iPhone-kopers kennen dat probleem: een iPhone met dubbel zoveel opslagruimte kost vaak €100 extra. Het is een soort standaardprijs die Apple hanteert om het lekker overzichtelijk te maken. Maar eigenlijk betaal je veel teveel.
Apple verkoopt de 16GB iPad voor $499 terwijl er voor $316 aan materiaal en fabricagekosten in zitten, volgens iSuppli. Wil je een 32GB iPad, dan betaal je $100 extra terwijl het Apple maar $17 kost om er extra geheugenchips in te zetten. Voor een 64GB iPad ben je nogmaals $100 kwijt en wordt de marge van Apple nóg groter.
Wil je echt ongunstig uit zijn, dan koop je de 64GB iPad met 4G-functie. $829 in de winkel, terwijl Apple er maar $408 aan materiaal- en fabricagekosten aan kwijt is. Bij alle genoemde prijzen zijn alle overheadkosten zoals marketing niet meegerekend. Bij de iPhone is het prijsverloop al even scheef.
Wie verstandig is koopt dus het instapmodel van de iPhone en iPad, want daarbij kiest Apple voor een prijspunt dat nog redelijk is voor de meeste mensen. Toch werkt het niet altijd zo. Bij een pc kun je altijd een extra harddisk inbouwen. Bij het gesloten systeem van de iPhone kan dat niet: je kunt geen geheugenkaartje gebruiken om de opslagruimte uit te breiden. Op een gegeven moment loop je tegen de grenzen van de opslagcapaciteit van een 16GB iPhone aan en baal je dat je niet de 32GB-versie hebt genomen. Volgens Andrew Rassweiler van iSupply is het een bewuste truc van Apple: je bekijkt de specs van nieuwe producten en realiseert je dat 8GB waarschijnlijk niet genoeg is. De kans is groot dat de upgrade naar een model met iets meer opslagruimte een impulsaankoop wordt. De goedkoopste iPhone en iPad kunnen fabrikanten met een lagere marge verkopen, omdat ze erop kunnen rekenen dat veel mensen toch voor de duurdere modellen kiezen.
Gelukkig is er een oplossing: het wordt steeds gemakkelijker om allerlei content in ‘de cloud’ op te slaan bij diensten als Dropbox, iCloud, Flickr en Facebook. Je hoeft niet alles lokaal te bewaren. Zelfs muziek niet: neem een abonnement op Spotify en je hebt aan een 8GB iPhone voldoende, mits je niet teveel apps wilt meenemen en je films ook ergens in de cloud zet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 30 reacties