Op het forum van iPhoneclub is dit weekend een interessante discussie te vinden: het zou mogelijk zijn om je T-Mobile iPhone officieel simlockvrij te maken. De methode werkt op de iPhone 3G, 3GS en 4 en is eenvoudig uit te voeren via iTunes en door het plaatsen van een ‘vreemde’ simkaart van een andere provider. T-Mobile verkoopt sinds 12 januari iPhones die al zijn voorbereid om simlockvrij te maken. T-Mobile beschrijft op de website de meest eenvoudige procedure, maar er is ook nog een alternatieve methode. Beide lees je hieronder.
Volgens een van onze lezers is de maatregel uit coulance ingevoerd, omdat de iPhone vanaf februari simlockvrij wordt geleverd. De werkwijze geldt dus niet voor alle iPhones, maar lijkt voorlopig alleen te werken op toestellen die voorzien waren van een T-Mobile-simlock. Een van onze lezers meldt in het eerder genoemde forumtopic overigens ook, dat
De officiële methode, zoals ook te lezen is op de website van T-Mobile:
- Zet de iPhone volledig uit.
- Plaats een simkaart van een andere provider (KPN, Vodafone, Telfort) in je toestel en zet de iPhone aan.
- Na het opstarten, kies ‘Ontgrendelen’. Indien gevraagd, voer de pincode in van de desbetreffende simkaart.
- Verbind nu de iPhone voor een halfuur met je computer, met iTunes opgestart. Gedurende dit halfuur kun je de iPhone niet gebruiken, laat dus geen synchronisatie of updates uitvoeren. iTunes moet verbonden zijn met internet.
- Koppel na een halfuur de iPhone los van de computer en sluit deze opnieuw aan, met iTunes nog steeds ingeschakeld.
- iTunes zal aangeven dat er een update van de nieuwe provider (carrier) is gevonden en vraagt of deze geïnstalleerd moet worden. Kies ‘Ja’.
- Er verschijnt nu een melding ‘Gefeliciteerd, uw toestel is simlockvrij’. Als je een pincode had ingesteld, moet je die nu invoeren. Linksboven op het iPhone-scherm verschijnt de naam van je nieuwe provider. Is dit niet het geval, dan moet je de iPhone nog een keer loskoppelen en aansluiten.
Dezelfde instructies zijn op de website van T-Mobile te lezen:
Bij de afdeling Persvoorlichting van T-Mobile staat nog de vraag uit in hoeverre deze procedure voor alle iPhones met T-Mobile simlock geldt en waarom hiertoe is besloten. We zullen dit artikel bijwerken met deze informatie zodra we de antwoorden ontvangen hebben.
Inmiddels heeft @tmobile_webcare in een tweet naar onze collega’s van Mobile Mac laten weten dat het officieel simlockvrij maken vanaf 1 februari 2011 mogelijk is via de in dit artikel genoemde methode. Tot die datum kun je contact opnemen met de klantenservice (06-24001200) om je iPhone via hun te laten unlocken.
tmobile_webcare: @mobilemac vanaf 1 februari is dit mogelijk. Tot die tijd kun je contact opnemen met T-Mobile Klantenservice om kostenloos te unlocken.
Vanaf 12 januari worden alle iPhones van T-Mobile SIMlock vrij geleverd. Na meer dan 2 jaar is T-Mobile niet langer de enige aanbieder die de iPhone levert. Daarom is het niet langer nodig de iPhones te voorzien van een T-Mobile SIMlock. Ook klanten die al een iPhone hadden, kunnen hun toestel kosteloos SIMlock vrij laten maken. Het unlocken is dus, ook binnen een jaar na aankoop, gratis en daarnaast hoeft er ook geen contact meer opgenomen te worden met de klantenservice. Via >a href=”http://toestelhulp.t-mobile.nl/”>http://toestelhulp.t-mobile.nl/ wordt uitgelegd welke stappen genomen moeten worden om het toestel te unlocken.
De eerder in dit artikel genoemde alternatieve methode is nu – na bevestiging door T-Mobile – verwijderd.
Met dank aan de vele tipgevers die ons attendeerden op deze methode en de bijdragers in het forumtopic.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 264 reacties