iPhone ‘onbetwiste’ leider in tevredenheidsonderzoek

Uit een studie van de CFI Group blijkt dat de iPhone het hoogste scoort als het gaat om de tevredenheid van de consument met hun smartphone.

iphone 3gsUit een studie van de CFI Group blijkt dat de iPhone het hoogste scoort als het gaat om de tevredenheid van de consument met hun smartphone. De CFI Group heeft hiertoe 1000 Amerikaanse smartphonegebruikers ondervraagd. De iPhone scoort 83 punten van de maximaal haalbare 100. Daarmee ligt de iPhone in ieder geval zes punten voor op zijn twee grootste concurrenten, Google Android (HTC G1, Magic en Hero) en de Palm Pre. Daarnaast geeft nog eens 92 procent van de iPhone-gebruikers aan dat ze het de ‘ideale’ smartphone vinden.


Over de Amerikaanse provider AT&T, die al jarenlang een exclusiviteitsdeal met Apple heeft voor de iPhone, zijn de ondervraagden minder te spreken. Slechts 69 procent is tevreden met AT&T, een aanzienlijk lagere score dan bij klanten van concurrenten T-Mobile, Verizon en Sprint. AT&T-klanten met iPhone geven het netwerk zelfs nog een lagere score dan AT&T-klanten met een andere smartphone. Dat heeft vermoedelijk te maken met de slechte kwaliteit van het 3G-netwerk van AT&T.

Wat de andere concurrenten van de iPhone betreft: de zakelijke toestellen doen het aanzienlijk minder goed. Zo scoort de BlackBerry 73 procent en de Palm Treo 70 procent. Het aandeel Symbian- en Windows Mobile-gebruikers was zo laag, dat deze maar onder de categorie ‘overigen’ (tevredenheid: 66 procent) geschaard zijn. Meer interessante uitkomsten zijn te lezen in dit pdf-bestand van de CFI Group (registratie verplicht).

Bron: BusinessWire

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.