iPhone-ontwikkelaars zijn ontevreden met de inkomstenverdeling 70/30 van Apple en andere App Stores. Voor maar 15% van de ontwikkelaars zijn App Stores het ideale distributiemodel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 28 reacties
Halle
Ik ben het er niet mee eens. Apple heeft de hele AppStore opgericht, waarmee ontwikkelaars makkelijk hun ‘programma’s’ kunnen aanbieden.
Halle
En slijten, dan mogen ze wel een beetje vragen
Stefan
Ik vind 70/30 een goede verdeling (ivm hosten servers, de app store + apps promoten, en uiteraard het maken van het besturingssysteem/sdk ect.), maar snap de kritiek op het goedkeuringsproces en de vastgestelde prijzen wel.
Michel Lusthof
Noord-Amerikaanse ontwikkelaars… Ik ben dan wel benieuwd hoe Europese (en met name) Nederlandse ontwikkelaars hierover denken.
Ik ben het er mee eens. Ik ben zelf developer, en in de praktijk komt het in Euro landen zelfs neer op 60 procent voor de ontwikkelaar, en 40% voor Apple. En dat gaat me echt te ver!
iPhonefreak
Ik vind het prima zoals het nu is.
Servers op appjes op te slaan en om de gebruikers van te laten downloaden, maar ook gewoon over het algemeen het platform wat ze bieden vind ik dat ze die 30% best waard
“de programmeertaal die nodig is om iPhone-applicaties te maken” slaat verder nergens op natuurlijk
Le0
En je pakt geld door de mogelijkheden die Apple je heeft te bieden.
@wickedjv: Voorbeeldje: mijn app kost 1,59.
In theorie zou ik daar 70% van ontvangen, wat 1,113 is. Maar ik ontvang over EU sales maar 0,97.. wat neerkomt op 0,97/1,59 * 100 = 61 procent!
70/30 verdeling is verder prima, maar in de praktijk is het dus ruim 9 procent minder!
Dekon
Ik ben. blij met die voorkeurswaarden op de prijs. Anders zou het helemaal in’t honderd lopen (developers die véél geld vragen voor een slechte app bijvb) en wat betreft de verdeling vindt ik dat men nog niet te klagen heeft.Ik dacht voor PS3/xbox360/wii gameontwikkelaars de verdeling net omgedraaid is.
HeijtInk
In welke taal zal je dan moeten programmeren? Verder vind ik dat de verdeling wel naar 80/20 mag. Apple moet maar een efficiëntere manier verzinnen om de apps te hosten en te verspreiden. En wie zegt dat het niks mag kosten voor Apple? Het is voor hun een essentieel onderdeel van hun strategie.
Danny
tuurlijk… iedereen wil meer. het is nooit hoog genoeg…
marcoooo
@ Edward.. En hoe had jij gedacht je apps aan de man te brengen zonder een Appstore? Vergis je niet dat vooral reclame maken erg veel geld kost.
Verder heb je geen extra apparatuur nodig om te hosten o.i.d.
Maar idd ook voor jou zou 70/30 moeten gelden, ongeacht lokatie,koers e.d
Cloverfield
Volgens mij heb je als ontwikkelaar daar je toestemming voor gegeven… moet je nu niet ineens zeuren.
Dat is gelijk ook weer de kracht van Apple. Steve zal wel elke nacht lachend in slaap vallen omdat iedereen (!) in z’n kindje gelooft: voor jou één, voor Steve alles.
Maar zoals bij alles, we trappen er met open ogen in….
WvB22
Sommige reacties zijn wel heel kort door de bocht. Je kan wel zeggen dat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden maar aan de andere kant kán je niets anders. Het is slikken of stikken, zoals alles bij Apple werkt. Op zich lijkt me de 70/30 verdeling redelijk maar aan de andere kant valt er niets te kiezen. Op geen enkele andere manier kan je je apps aanbieden voor de iPhone (officieel natuurlijk, voor de bijdehand die nu de jailbreak gaat roepen).
Jens Kortmeijer
Het hele prijsbeleid gaat nergens over.
Spelletjes en kul bepalen de prijzen.
Voor een echt goede app kan je geen businessmodel maken omdat die niet x miljoen maal verkocht wordt.
Resultaat: afbraakprijzen in de electronische Wibra van 2010. Een nieuwe wegwerpeconomie is geboren.
Whacko
@Edward. Dat is totale onzin… de ratio is altijd 70/30. Dat in euro landen je voor een app 0.79 betaalt in tegenstelling tot 0.99 in de US. Dat maakt geen hol uit. Je krijgt altijd evenveel.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er mogelijk nog belasting over je inkomsten geheven wordt. Maar dan moet je eens googlen naar hoe je daar vrijwaring voor kunt krijgen. Is Iets met een bepaald formulier invullen met KVK gegevens enzo.
mmm Soep
“320 respondenten aan dat ze meer dan 70 procent van de omzet wilden hebben.”
Wat een onzin stelling is dat nu weer. Uiteraard willen mensen meer geld hebben. Als Apple 80% zou geven zouden ze nog steeds meer willen etc.
Als je niet tevreden bent met hoe iets werkt dan ga je ergens anders naar toe, niemand dwingt je om voor de iPhone te ontwikkelen.
@HeijtInk: “Apple moet maar een efficiëntere manier verzinnen om de apps te hosten en te verspreiden.”
Wat een onzin, Het is al altijd 70/30 geweest, niemand heeft je afgezet met een andere belofte, ben je daar niet blij mee dan ga je ergens anders. Als developers meer geld willen moeten ze hun games duurder maken, en als ze dan niet meer verkopen moeten ze maar betere games maken.
Van een gewoon spel van $60 voor je PS3/Xbox360/PC krijgt de ontwikkelaar maar $27. De rest gaat naar verzending kosten, winkeliers, etc. een verhouding van maar 42/58. Een 70/30 verhouding is extreem hoog, voor om het even welke verkoop dienst.
P5ycH0
Volgens mij is het in Europa 60/40.
Origineel geplaatst door Edward @wickedjv: Voorbeeldje: mijn app kost 1,59. In theorie zou ik daar 70% van ontvangen, wat 1,113 is. Maar ik ontvang over EU sales maar 0,97.. wat neerkomt op 0,97/1,59 * 100 = 61 procent!70/30 verdeling is verder prima, maar in de praktijk is het dus ruim 9 procent minder!
peter
@P5ycH0: hehe, dat gaat niet hè, via de iPhone app :
Kees
Een beetje kort door de bocht om te zeggen dat niemand ontwikkelaars verplicht om voor Apple apps te maken. Vergeet niet dat de apps voor Apple ook een belangrijk verkoopargument zijn (ook al is er een enorme hoeveelheid bagger in de store).
@Halle: Apple heeft de appstore opgericht maar de ontwikkelaars vullen hem, ze zijn van elkaar afhankelijk.
Jasper
Is die 70/30 nou echt zo slecht dan? Apple moet ook elke applicatie controleren, server kosten betalen, t bedrijf waarmee je de apps betaald betalen enz enz.. ik denk dat wat apple er aan over houd vrijwel niets zal zijn..
En ik ben benieuwd wat de verdeling is bij xbox360/ps3 spellen is.. sony kan t zelfs veroorloven de ps3 met verlies te verkopen en dat terug te verdienen op de spellen..
Ruben
Beetje open deur natuurlijk. Vraag mensen of ze tevreden zijn met wat ze krijgen of dat ze meer willen en je weet natuurlijk de uitkomst al voordat je antwoord hebt.
Ik blijf van de simpele mening dat als je ergens niet tevreden over bent dan moet je het gewoon niet gebruiken. Wat dat betreft zijn deze developers gewoon oridinaire janksmoelen. Niemand, maar dan ook helemaal niemand dwingt ze apps voor de iPhone te maken. Als je er aan begint weet je de voorwaarden, ga dan niet achteraf janken.
Ik rommel privé ook regelmatig met de developer-kit, maak wel eens simpele tooltjes voor mezelf. Ik ben het ook niet eens met het beleid rondom toelating in de app-store dus ik begin er niet eens aan. Ik ga het niet proberen en me daarna als een klein kind gedragen als ik tegen de dingen aan loop die ik al van tevoren wist.
Daejji
Al die ontwikkelaars moeten eens praten met android etc om daar ook al die apps voor beschikbaar te maken.
Apple is ook zeer afhankelijk van de AppStore en dus ontwikkelaars…
edward
Origineel geplaatst door Whacko @Edward. Dat is totale onzin… de ratio is altijd 70/30. Dat in euro landen je voor een app 0.79 betaalt in tegenstelling tot 0.99 in de US. Dat maakt geen hol uit. Je krijgt altijd evenveel. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er mogelijk nog belasting over je inkomsten geheven wordt. Maar dan moet je eens googlen naar hoe je daar vrijwaring voor kunt krijgen. Is Iets met een bepaald formulier invullen met KVK gegevens enzo.
maar ik heb Apple gemaild.
Ze zeiden dit: “Thanks for your response. In certain regions you will see the Developer Share inclusive of VAT.”
Komt er dus op neer dat je in landen buiten Europa soms krijgt uitbetaald met omzetbelasting (VAT) erbij die ze zelf moeten afdragen. In mijn geval draagt Apple de VAT al af
Ik dacht dat ze dik tevreden waren? Het is een eerlijke verdeling want het kost Apple veel centen om die App store te onderhouden en Apple is een bedrijf die niet met verlies hun producten aanbied. Er moet altijd wel iets te zeiken zijn over Apple.
Jim
@Edward: Hmmm, €1.59 inclusief 19% BTW, Apple ontvangt dus maar €1.59/1.19 = €1.34. 70% van €1.34 = €0.94. Dus als jij €0.97 ontvangt per verkoop, dan is de verhouding eerder 73/27 i.p.v. 70/30. Alle verkopen buiten de EU hoeven ze in principe geen belasting over in te houden, dus misschien middelen ze dat over al je verkopen.
Ik ben het er niet mee eens. Apple heeft de hele AppStore opgericht, waarmee ontwikkelaars makkelijk hun ‘programma’s’ kunnen aanbieden.
En slijten, dan mogen ze wel een beetje vragen
Ik vind 70/30 een goede verdeling (ivm hosten servers, de app store + apps promoten, en uiteraard het maken van het besturingssysteem/sdk ect.), maar snap de kritiek op het goedkeuringsproces en de vastgestelde prijzen wel.
Noord-Amerikaanse ontwikkelaars… Ik ben dan wel benieuwd hoe Europese (en met name) Nederlandse ontwikkelaars hierover denken.
Ik ben het er mee eens. Ik ben zelf developer, en in de praktijk komt het in Euro landen zelfs neer op 60 procent voor de ontwikkelaar, en 40% voor Apple. En dat gaat me echt te ver!
Ik vind het prima zoals het nu is.
Servers op appjes op te slaan en om de gebruikers van te laten downloaden, maar ook gewoon over het algemeen het platform wat ze bieden vind ik dat ze die 30% best waard
“de programmeertaal die nodig is om iPhone-applicaties te maken” slaat verder nergens op natuurlijk
En je pakt geld door de mogelijkheden die Apple je heeft te bieden.
@Edward: Hoe komt dat? Door omzetting van dollar naar euro ofzo? 60/40 gaat er inderdaad wel over.
Volgens mij wist je dat, toen je ermee akkoord ging. Dan moet je achteraf niet gaan zeuren.
@wickedjv: Voorbeeldje: mijn app kost 1,59.
In theorie zou ik daar 70% van ontvangen, wat 1,113 is. Maar ik ontvang over EU sales maar 0,97.. wat neerkomt op 0,97/1,59 * 100 = 61 procent!
70/30 verdeling is verder prima, maar in de praktijk is het dus ruim 9 procent minder!
Ik ben. blij met die voorkeurswaarden op de prijs. Anders zou het helemaal in’t honderd lopen (developers die véél geld vragen voor een slechte app bijvb) en wat betreft de verdeling vindt ik dat men nog niet te klagen heeft.Ik dacht voor PS3/xbox360/wii gameontwikkelaars de verdeling net omgedraaid is.
In welke taal zal je dan moeten programmeren? Verder vind ik dat de verdeling wel naar 80/20 mag. Apple moet maar een efficiëntere manier verzinnen om de apps te hosten en te verspreiden. En wie zegt dat het niks mag kosten voor Apple? Het is voor hun een essentieel onderdeel van hun strategie.
tuurlijk… iedereen wil meer. het is nooit hoog genoeg…
@ Edward.. En hoe had jij gedacht je apps aan de man te brengen zonder een Appstore? Vergis je niet dat vooral reclame maken erg veel geld kost.
Verder heb je geen extra apparatuur nodig om te hosten o.i.d.
Maar idd ook voor jou zou 70/30 moeten gelden, ongeacht lokatie,koers e.d
Volgens mij heb je als ontwikkelaar daar je toestemming voor gegeven… moet je nu niet ineens zeuren.
Dat is gelijk ook weer de kracht van Apple. Steve zal wel elke nacht lachend in slaap vallen omdat iedereen (!) in z’n kindje gelooft: voor jou één, voor Steve alles.
Maar zoals bij alles, we trappen er met open ogen in….
Sommige reacties zijn wel heel kort door de bocht. Je kan wel zeggen dat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden maar aan de andere kant kán je niets anders. Het is slikken of stikken, zoals alles bij Apple werkt. Op zich lijkt me de 70/30 verdeling redelijk maar aan de andere kant valt er niets te kiezen. Op geen enkele andere manier kan je je apps aanbieden voor de iPhone (officieel natuurlijk, voor de bijdehand die nu de jailbreak gaat roepen).
Het hele prijsbeleid gaat nergens over.
Spelletjes en kul bepalen de prijzen.
Voor een echt goede app kan je geen businessmodel maken omdat die niet x miljoen maal verkocht wordt.
Resultaat: afbraakprijzen in de electronische Wibra van 2010. Een nieuwe wegwerpeconomie is geboren.
@Edward. Dat is totale onzin… de ratio is altijd 70/30. Dat in euro landen je voor een app 0.79 betaalt in tegenstelling tot 0.99 in de US. Dat maakt geen hol uit. Je krijgt altijd evenveel.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er mogelijk nog belasting over je inkomsten geheven wordt. Maar dan moet je eens googlen naar hoe je daar vrijwaring voor kunt krijgen. Is Iets met een bepaald formulier invullen met KVK gegevens enzo.
“320 respondenten aan dat ze meer dan 70 procent van de omzet wilden hebben.”
Wat een onzin stelling is dat nu weer. Uiteraard willen mensen meer geld hebben. Als Apple 80% zou geven zouden ze nog steeds meer willen etc.
Als je niet tevreden bent met hoe iets werkt dan ga je ergens anders naar toe, niemand dwingt je om voor de iPhone te ontwikkelen.
@HeijtInk: “Apple moet maar een efficiëntere manier verzinnen om de apps te hosten en te verspreiden.”
Wat een onzin, Het is al altijd 70/30 geweest, niemand heeft je afgezet met een andere belofte, ben je daar niet blij mee dan ga je ergens anders. Als developers meer geld willen moeten ze hun games duurder maken, en als ze dan niet meer verkopen moeten ze maar betere games maken.
Van een gewoon spel van $60 voor je PS3/Xbox360/PC krijgt de ontwikkelaar maar $27. De rest gaat naar verzending kosten, winkeliers, etc. een verhouding van maar 42/58. Een 70/30 verhouding is extreem hoog, voor om het even welke verkoop dienst.
Volgens mij is het in Europa 60/40.
@P5ycH0: hehe, dat gaat niet hè, via de iPhone app :
Een beetje kort door de bocht om te zeggen dat niemand ontwikkelaars verplicht om voor Apple apps te maken. Vergeet niet dat de apps voor Apple ook een belangrijk verkoopargument zijn (ook al is er een enorme hoeveelheid bagger in de store).
@Halle: Apple heeft de appstore opgericht maar de ontwikkelaars vullen hem, ze zijn van elkaar afhankelijk.
Is die 70/30 nou echt zo slecht dan? Apple moet ook elke applicatie controleren, server kosten betalen, t bedrijf waarmee je de apps betaald betalen enz enz.. ik denk dat wat apple er aan over houd vrijwel niets zal zijn..
En ik ben benieuwd wat de verdeling is bij xbox360/ps3 spellen is.. sony kan t zelfs veroorloven de ps3 met verlies te verkopen en dat terug te verdienen op de spellen..
Beetje open deur natuurlijk. Vraag mensen of ze tevreden zijn met wat ze krijgen of dat ze meer willen en je weet natuurlijk de uitkomst al voordat je antwoord hebt.
Ik blijf van de simpele mening dat als je ergens niet tevreden over bent dan moet je het gewoon niet gebruiken. Wat dat betreft zijn deze developers gewoon oridinaire janksmoelen. Niemand, maar dan ook helemaal niemand dwingt ze apps voor de iPhone te maken. Als je er aan begint weet je de voorwaarden, ga dan niet achteraf janken.
Ik rommel privé ook regelmatig met de developer-kit, maak wel eens simpele tooltjes voor mezelf. Ik ben het ook niet eens met het beleid rondom toelating in de app-store dus ik begin er niet eens aan. Ik ga het niet proberen en me daarna als een klein kind gedragen als ik tegen de dingen aan loop die ik al van tevoren wist.
Al die ontwikkelaars moeten eens praten met android etc om daar ook al die apps voor beschikbaar te maken.
Apple is ook zeer afhankelijk van de AppStore en dus ontwikkelaars…
@P5ycH0 bevestigt dit toch?
maar ik heb Apple gemaild.
Ze zeiden dit: “Thanks for your response. In certain regions you will see the Developer Share inclusive of VAT.”
Komt er dus op neer dat je in landen buiten Europa soms krijgt uitbetaald met omzetbelasting (VAT) erbij die ze zelf moeten afdragen. In mijn geval draagt Apple de VAT al af
Ik dacht dat ze dik tevreden waren? Het is een eerlijke verdeling want het kost Apple veel centen om die App store te onderhouden en Apple is een bedrijf die niet met verlies hun producten aanbied. Er moet altijd wel iets te zeiken zijn over Apple.
@Edward: Hmmm, €1.59 inclusief 19% BTW, Apple ontvangt dus maar €1.59/1.19 = €1.34. 70% van €1.34 = €0.94. Dus als jij €0.97 ontvangt per verkoop, dan is de verhouding eerder 73/27 i.p.v. 70/30. Alle verkopen buiten de EU hoeven ze in principe geen belasting over in te houden, dus misschien middelen ze dat over al je verkopen.