Het wereldwijde marktaandeel voor de iPhone is voor het eerst groter dan Symbian. Dat heeft AdMob bekendgemaakt in het Mobile Metrics-rapport. Juniper Research komt in een nieuw onderzoek tot een vergelijkbare conclusie. In het AdMob-rapport is te lezen dat het wereldwijde marktaandeel in mobiele operatingsystemen bij de iPhone tussen februari en augustus is gestegen van 33% naar 40%. Het marktaandeel van Symbian daalde in dezelfde periode van 43% naar 34%. Ook de Blackberry maakte een duik(je) naar beneden; van 10% naar 8%. Android is nog klein maar groeide dapper door van 2% naar 7%. Het iPhone OS heeft nu een “substantieel” marktaandeel in alle regio’s, behalve Azië en Afrika. Wat mobiel gebruik betreft scoort de iPhone ook het hoogst, gevolgd door de iPod touch. In Oost-Europa is de iPhone ook de meest gebruikte telefoon, gevolgd door de Nokia 6300 (zie foto) en de iPod touch. In Latijns-Amerika is de iPod touch juist de koploper, met de iPhone op de tweede plaats.
AdMob heeft de gegevens gemeten op basis van 9.000 mobiele sites en 3.000 applicaties die met een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat werden bezocht. Toestellen die geen internettoegang hebben, mensen die geen databundel hebben afgesloten of geen AdMob-powered applicaties installeren vallen dus grotendeel buiten de meting.
Betekent het nu een doemscenario voor Symbian? Niet echt: het aantal Symbian-telefoons op de markt zal de komende vijf jaar meer dan verdubbelen, heeft Juniper Research becijferd. Maar de toestellen zullen een veel kleinere impact op de markt hebben dan concurrenten zoals de iPhone. In 2009 zullen er 87 miljoen toestellen van Nokia, Samsung en andere Symbian-licentienemers verkocht worden. In 2014 zal dat aantal op 180 miljoen liggen. Maar het marktaandeel van andere open besturingssystemen stijgt veel sneller: in 2014 zullen ongeveer 223 miljoen open source-toestellen op basis van Android en LiMo verkocht worden. Die populariteit heeft te maken met kosten en het gemak om code om te zetten. Voor een platform als Windows Mobile betalen fabrikanten zo’n $10 per toestel. Bij de open source-alternatieven gelden geen beperkingen op de code, zodat bedrijven dit onbeperkt kunnen hergebruiken.
Het iPhone OS van Apple is weliswaar niet open, maar Juniper Research ziet toch goede kansen voor bedrijven als Apple. De keuze van ontwikkelaars is daarbij doorslaggevend: als ontwikkelaars een omslag richting iPhone of juist richting open platformen als Android en Symbian maken, kan dat grote impact op het marktaandeel hebben.
Meer info: AdMob Mobile Metrics (PDF) en Juniper Research (via Electronista)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties