Het wereldwijde marktaandeel voor de iPhone is voor het eerst groter dan Symbian. Dat heeft AdMob bekendgemaakt in het Mobile Metrics-rapport. Juniper Research komt in een nieuw onderzoek tot een vergelijkbare conclusie. In het AdMob-rapport is te lezen dat het wereldwijde marktaandeel in mobiele operatingsystemen bij de iPhone tussen februari en augustus is gestegen van 33% naar 40%. Het marktaandeel van Symbian daalde in dezelfde periode van 43% naar 34%. Ook de Blackberry maakte een duik(je) naar beneden; van 10% naar 8%. Android is nog klein maar groeide dapper door van 2% naar 7%. Het iPhone OS heeft nu een “substantieel” marktaandeel in alle regio’s, behalve Azië en Afrika. Wat mobiel gebruik betreft scoort de iPhone ook het hoogst, gevolgd door de iPod touch. In Oost-Europa is de iPhone ook de meest gebruikte telefoon, gevolgd door de Nokia 6300 (zie foto) en de iPod touch. In Latijns-Amerika is de iPod touch juist de koploper, met de iPhone op de tweede plaats.
AdMob heeft de gegevens gemeten op basis van 9.000 mobiele sites en 3.000 applicaties die met een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat werden bezocht. Toestellen die geen internettoegang hebben, mensen die geen databundel hebben afgesloten of geen AdMob-powered applicaties installeren vallen dus grotendeel buiten de meting.
Betekent het nu een doemscenario voor Symbian? Niet echt: het aantal Symbian-telefoons op de markt zal de komende vijf jaar meer dan verdubbelen, heeft Juniper Research becijferd. Maar de toestellen zullen een veel kleinere impact op de markt hebben dan concurrenten zoals de iPhone. In 2009 zullen er 87 miljoen toestellen van Nokia, Samsung en andere Symbian-licentienemers verkocht worden. In 2014 zal dat aantal op 180 miljoen liggen. Maar het marktaandeel van andere open besturingssystemen stijgt veel sneller: in 2014 zullen ongeveer 223 miljoen open source-toestellen op basis van Android en LiMo verkocht worden. Die populariteit heeft te maken met kosten en het gemak om code om te zetten. Voor een platform als Windows Mobile betalen fabrikanten zo’n $10 per toestel. Bij de open source-alternatieven gelden geen beperkingen op de code, zodat bedrijven dit onbeperkt kunnen hergebruiken.
Het iPhone OS van Apple is weliswaar niet open, maar Juniper Research ziet toch goede kansen voor bedrijven als Apple. De keuze van ontwikkelaars is daarbij doorslaggevend: als ontwikkelaars een omslag richting iPhone of juist richting open platformen als Android en Symbian maken, kan dat grote impact op het marktaandeel hebben.
Meer info: AdMob Mobile Metrics (PDF) en Juniper Research (via Electronista)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Lijkt mij dat dit een onderzoek is naar het OS van mobiele devices op het internet?
Hoe wil je anders een iPod Touch meten en waarom zou je het mee nemen als je alleen kijkt naar telefoon verkopen?
Het geeft wat mij betreft een beetje een vertekend beeld, het zegt namelijk niet meteen iets over de verkopen.
p.s. het wordt in de uitleg in dit artikel ook niet duidelijk wat er nou werkelijk onderzocht is, dus vandaar deze opmerking. Ik heb namelijk niet direct de interesse om het hele onderzoek door te nemen.
Symbian heb ik altijd een speelgoed-OS gevonden. Alsof je voor altijd een telefoon uit 2001 hebt.
“”In Oost-Europa is de iPhone ook de meest gebruikte telefoon, gevolgd door de Nokia 6300 (zie foto) en de iPod touch.””
De iPod Touch is geen telefoon, maargoed. Mooi artikel!
Er is blijkbaar onderzocht in hoeverre de verschillende OS actief zijn op het internet, vandaar dat de iPod Touch meegenomen kan worden in de resultaten.
Heb zojuist het onderzoek toch maar even doorgenomen.
Wel een beetje vreemd inderdaad dat er in het artikel op iPhoneclub op geen enkele manier aandacht wordt geschonken aan de manier waarop iPhone OS voor het eerst Symbian OS inhaalt.
Geen goede journalistiek als je het mij vraagt…
Kerel waarvoor gebruik je de iPhone (os) dan…alleen om mee te bellen en smsen ?! î„…
Sorry maar hier geloof ik helemaal niks van.
Het gaat om het internet gebruik, waar iPhone al een ruime tijd voorop staat. De correct percentages :
iPhone/iPod Touch = 28% (-0.3%)
Symbian = 27% (-0.8%)
Dit zijn trouwens de kwartaal-resultaten vrijgegeven door alexis.
Juist omgekeerd, iPhone OS is gemaakt voor domme mensen. Symbian OS is voor slimme mensen die gewoon zijn aan complexe opties (menu).
Is WinMobile zodanig marginaal dat het niet eens meer genoemd wordt (rustige dag voor Ballmer…) ?
Hoewel ik iPhoneClub ken als uitermate genuanceerde site, valt op deze onderzoeken heel veel af te dingen:
1. AdMob is vooral groot op de iPhone. Veel app-makers voegen de code van AdMob toe, om wat geld te verdienen. Dat heeft niets met internetgebruik te maken, het zit ook in spelletjes (volgens mij AirHockey ed). In Symbian-spelletjes zitten geen advertenties en wordt het bezoek aan websites gemeten.
2. Internetgebruik is hoger op de iPhone. Het internetabbo zit er toch bij en de browser is makkelijk ik gebruik. Veel mensen hebben helemaal geen Symbian om sites te bezoeken, maar om te bellen, sms’en en te e-mailen. Dat laatste is internetgebruik, maar wordt niet gemeten door AdMob.
Dit alles maakt dat een intensief iPhone-gebruiker AdMob niet kan ontwijken, terwijl Symbian-bezitters met hun gebruik AdMob nauwelijks tegenkomen Dat de cijfers nog dicht bij elkaar liggen, komt omdat het ware marktaandeel van Symbian ongeveer tien keer zo hoog ligt als die van de iPhone.
Bovendien is de iPhone echt nog een speeltje voor de rijke, westerse wereld. Maar zelfs in Nederland is het verschil groot. In Nederland werden in 2008 meer dan een miljoen smartphones verkocht, en daarvan waren 100.000 iPhones. En dat is het marktaandeel in gekochte smartphones. In gebruik lag het marktaandeel toen dus grofweg op de helft – een nog altijd knappe 5 procent.
Deze week stond op BetaNews een opinieartikel waarin Admob specifiek werd genoemd als propagandamiddel van Apple-liefhebbers, omdat de cijfers te erg vertekenen om een realistisch beeld te geven. Apple heeft een leuke gooi gedaan in de smartphonemarkt, maar om marktleider te worden moet er echt nog veel water door de Rijn vloeien.
@AvT: Je hebt een punt hoor. Gisteren zei iemand ook al dat we iH8Sn0w niet hard genoeg hebben afgekraakt. Maar uit recente reacties blijkt dat sommige mensen het niet erg waarderen als we teveel mening/kritiek in een artikel verwerken. Vandaar deze neutrale toon, iedereen mag dan zelf conclusies trekken.
Bij reviews zul je nog wel steeds persoonlijke meningen terugvinden (logisch).
Maar als je persé mijn persoonlijke mening wil weten: ik vind statistieken altijd grote onzin, omdat er bij elk onderzoek wel vraagtekens te plaatsen zijn: te kleine steekproef, dingen meten die niet representatief zijn…
Er is bijvoorbeeld een lijstje van “meest populaire smartphones van de maand”, dat maandelijks door verschillende smartphonesites gepubliceerd wordt. Die is gebaseerd op de verkoop van Krusell-hoesjes. Dus is er geen Krusell-hoesje voor een bepaalde telefoon, dan komt ‘ie ook niet in de top 10 voor.
Het meten van smartphone-cijfers is al jarenlang een rare business: bedrijven als IDC, Canalys en Gartner hanteren totaal verschillende (en onlogische) definities voor wat een smartphone is. Bij dit onderzoek van AdMob tellen ze iPhone OS, dus dan rekenen ze blijkbaar ook de iPod touch mee. Niet eerlijk, want de andere smartphoneplatformen hebben geen mediaspelers.
De conclusies in dit artikel (zoals de titel) kloppen echt voor geen meter. Dat soort uitspraken kan je echt niet baseren op een rapportje van een hoofdzakelijk iphone advertentie platform als Admob.
Check de feiten van deze expert: echt geen 40%.
Apple neemt de wereld over ( en daar ben ik blij mee ) in Japan begint iPhone ook flink aan te slaan, en dat is niet zo gek want iPhone OS is een frisse lucht vergeleken met die klere Symbian waar meeste telefoons daar op draaien.
Apple neemt de wereld over ( en daar ben ik blij mee ) in Japan begint iPhone ook flink aan te slaan, en dat is niet zo gek want iPhone OS is een frisse lucht vergeleken met die klere Symbian waar meeste telefoons daar op draaien !
Gast, in die zin staat in feite ‘De iPod Touch is de 3e meest gebruikte telefoon’.
En daarna moet ik de rest van je reactie nog serieus nemen..