Veel mensen bestellen een nieuwe iPhone of iPad online, omdat ze dan de deur niet uit hoeven. Maar heb je er wel eens over nagedacht hoeveel kilometer een iPhone af moet leggen voordat hij heelhuids in jouw handen belandt? Doordat vele onderdelen van de iPhone door verschillende fabrikanten gemaakt worden, wordt er een totale afstand afgelegd van maar liefst ruim 800.000 kilometer voordat hij klaar is voor gebruik. Dat is net zo ver als heen en terug naar de maan.
Van thuisknop tot complete iPhone
Je hebt er misschien niet bij stil gestaan, maar eigenlijk is je iPhone een heuse globetrotter. Voordat de iPhone klaar is voor gebruik, hebben alle verschillende onderdelen drie continenten van de wereld gezien. Zo komen meerdere onderdelen uit Europa (waaronder Nederland), terwijl er ook belangrijke onderdelen van de iPhone afkomstig zijn uit Noord-Amerika en Azië. Voor de thuisknop alleen al wordt bijna 20.000 kilometer afgelegd. Zo komt het saffierglas van de thuisknop uit het verre China, terwijl de metalen ring bijna 900 kilometer verderop bevestigd wordt. Vervolgens gaan de onderdelen door naar een Taiwanese fabriek van het Nederlandse NXP Semiconductors, ruim 1600 kilometer verder. Alleen de thuisknop legt al een behoorlijke afstand af.
Andere onderdelen die de wereld over reizen zijn de barometer en accelerometer uit Duitsland, het Gorilla Glass uit Amerika, evenals de onderdelen van de batterij. De chip van de NFC-sensor komt zoals bekend uit Nederland, terwijl veel andere onderdelen afkomstig zijn uit Japan, Taiwan, Korea en China. De A-chips worden geproduceerd op twee continenten. Omdat de chips door twee verschillende fabrikanten gemaakt wordt, verschilt dit per iPhone. De Samsung-versie van de chip wordt in Texas in elkaar gezet, terwijl de TSMC-versie in Taiwan geproduceerd wordt. Al deze onderdelen bij elkaar leggen een afstand af van ruim 250.000 kilometer.
Maar dan zijn we er nog niet, want om de onderdelen te maken zijn verschillende metalen nodig zoals goud, zilver, platinum en koper, die ook op hun beurt allemaal gefabriceerd moeten worden. Hierdoor komt het totaal uit op en slordige 800.000 kilometer. Er is nota bene voor deze verschillende producenten en herkomsten gekozen om onder andere zo efficiënt en goedkoop mogelijk te produceren. Denk daar nog maar eens over na als je je iPhone beetpakt.
Via: Wired
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- watchOS 11.4 nu beschikbaar: dit is er nieuw voor de Apple Watch (01-04)
- Had Apple andere plannen voor de Apple Watch Series 10? Zo zag een prototype eruit (met een nieuwe sensor) (01-04)
- visionOS 2.4 beschikbaar: dit is er nieuw op de mixed reality-headset van Apple (31-03)
- tvOS 18.4 en HomePod 18.4 staan klaar: Matter-robotstofzuigers nu in HomeKit (31-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
Delen we de aantal kilometers door het aantal verkochte iphones, valt het reuze mee. Niets om je druk over te maken.
@vuurvreter:
Maar voor elke iPhone worden deze kilometers afgeleefd. Delen door het aantal slaat dus nergens op.
Zou de accelero- en barometer ook sjoemelen? Gezien het feit dat ze uit Duitsland komen.. 🙂
Ok maar ehh.. geldt dit verhaal niet zo’n beetje voor ieder product?? Er weleens bij stil gestaan wat voor reis het eten op je bord van de Chinese rijsttafel heeft gemaakt? De banaan van de pisang goreng, de cashewnoten, de pinda’s van de pindasaus, etc, etc.. Misschien overtreft de hele opsomming die van de iPhone nog wel… Kortom: niet zo wereldschokkend allemaal…
@Thomasl:
Niemand zei ook dat het bij andere producten minder was. Maar ik vind het toch wel interessant. En ook wel iets om over na te denken, juist omdat al onze producten deze gigantische wegen afleggen.