iPhone-programmeercursus van de Universiteit Leiden, dag 2

De Universiteit van Leiden geeft een iPhone-programmeercursus. iPhoneclub-lezer Erwin Geiger bezocht de cursus en doet nu verslag van de tweede dag.

iphone sdkIn Leiden kun je een tweedaagse programmeercursus voor de iPhone volgen. De cursus bleek populair, want binnen korte tijd meldden zich 300 mensen aan. iPhoneclub-lezer Erwin Geiger (@erwingeiger) ging er naartoe. Hij schreef al een verslag van de eerste dag; hieronder lees je zijn verslag van de tweede dag.


Afgelopen vrijdag was de tweede en laatste dag van de iPhone-programmeercursus aan de Universiteit Leiden. Net als vorige week waren Bas Haring en Rick Companje van de partij om met ons de realisatie van een aantal applicaties te behandelen. Behalve Bas en Rick was ook ontwikkelaar Edwin van der Heijden aanwezig.

Rick Companje mocht de spits afbijten en ging dieper in op de opdrachten die wij in de eerste cursus hadden gemaakt. De eerste opdracht was het weergeven van een fotoalbum op de iPhone. Via de Interface Builder (een WYSIWYG-editor waarbij je objecten op het scherm kan slepen) kun je heel makkelijk een title bar, button en view (de plek waar de foto’s op moeten komen te staan) op het scherm slepen. Alle objecten die op het scherm staan, zijn vervolgens met code aan te spreken. Rick vertelde ons dat de iPhone SDK erg veel API’s bevat waar een programmeur gebruik van kan maken. Zo was het dus relatief makkelijk om via een standaardmethode een fotoalbum te tonen op de iPhone.

De tweede opdracht leerde ons omgaan met de Accelerator (de bewegingscensor) van de iPhone. Via een standaardmethode in de API kun je de positie en houding van de iPhone opvragen.

Naast de bovenstaande technische mogelijkheden, zijn er ook een aantal designelementen waar rekening mee gehouden moet worden. Eén van die elementen is het icoontje van de applicatie op de iPhone. Rick liet ons zien hoe makkelijk het is om een icoontje toe te voegen aan je applicatie en gaf daarbij aan dat deze nooit groter mag zijn dan 57×57 pixels. Ook behandelde hij hoe via standaardmethodes audio toegevoegd kan worden aan een applicatie. Het is niet zomaar mogelijk om een standaard MP3 te gebruiken; Apple wil graag dat je CAF-bestanden gebruikt. Dit zijn ongecomprimeerde PCM-geluidsbestanden.

Na een korte pauze ging Bas Haring verder met de opdrachten van afgelopen week. Bas kwam met een handige tip om een stukje tekst uit een webpagina te halen door de HTML-code te laten scannen. Hij liet ook een andere methode zien, waarbij je door middel van een opgegeven start- en eindwoord een stuk tekst kunt strippen. Alle tekst die tussen dit start- en eindwoord valt kan vervolgens opgeslagen worden in een variabele (een stukje geheugen). Erg handig als je bijvoorbeeld het weerbericht op wil halen van een bepaalde website. Nadeel is dat je afhankelijk bent van de structuur van de website die je wil strippen: als die website offline is of de structuur van de code verandert, werkt de applicatie ook niet meer. Een mooi voorbeeld van een applicatie die gebruik maakt van deze techniek is Trein, dat zijn gegevens van de NS-website haalt.

De derde spreker van de dag, Edwin van de Heijden, kwam ons zijn zelfgemaakte applicatie presenteren. Edwin heeft een iPhone-applicatie gemaakt die aan de hand van je GPS-locatie bepaalde muziekfragmenten afspeelt. Per gebied speelt er een ander muziekfragment af en als je van het ene gebied naar het andere wandelt, wordt het volume van het ene fragment harder en van het andere zachter. Om dit goed te kunnen testen, werd gebruik gemaakt van eentonige geluiden.

Rick Companje sloot de cursus af met een kleine demonstratie van Unity3D en openFrameworks op de iPhone. De demonstratie van Unity3D gebeurde middels een video van het internet. In de video was te zien hoe een simpele Unity3D-game op de iPhone gezet kon worden door vanuit deze ontwikkeltool via Xcode de applicatie te exporteren naar de iPhone.

De demo van openFrameworks, een open source C++ toolkit, liet hij op zijn computer zien. Hij had namelijk zelf een simpel spel ontwikkeld waarbij de speler tegen de computer speelde en er om de beurt een aantal lucifers weggepakt moest worden. Wie de laatste lucifer pakte, had verloren. Met deze demo wilde hij laten zien dat het in Xcode ook mogelijk is om met C++ een applicatie te schrijven. Hij adviseerde wel om gewoon Objective-C te gebruiken.

Conclusie

Ook dit tweede deel van de cursus was zeer geslaagd en leerzaam. Ik wil hierbij de Universiteit van Leiden bedanken voor het organiseren van deze cursus en natuurlijk ook Rick Companje, Bas Haring en Edwin van der Heide voor de interessante invulling.

Al het materiaal en de presentaties kunnen hier en hier gevonden worden.

Verslag: Erwin Geiger

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.