Apple heeft vannacht de vierde betaversie van de iPhone SDK uitgebracht. Nieuw in de iPhone Simulator is ondersteuning voor OpenGL ES, iets dat vooral handig is voor ontwikkelaars van games en andere grafische toepassingen. Voorheen konden zij hun iPhone-applicaties alleen afdoende testen door installatie op de iPhone zelf. In de SDK is ook nieuwe iPhone-firmware te vinden (build 5A258f), een bestand met een omvang van 200 MB.
Het is nog niet duidelijk of Pwnage nog steeds werkt bij deze nieuwe firmware. TUAW vermoedt van niet en merkt op dat het vorige keer een week duurde voordat Pwnage was aangepast in versie 1.1. Net als voorheen waarschuwt Apple dat het installeren van de firmware op je iPhone ertoe leidt dat deze na verloop van tijd wordt geblokkeerd, totdat er weer een nieuwe build van de firmware beschikbaar is – probeer dit dus niet voor de grap uit.
De iPhone SDK beta 4 omvat zoals voorheen: Xcode IDE, Instruments, de Interface Builder, diverse frameworks en voorbeelden, compilers en het Shark-analysetool. Een belangrijke wijziging is dat het signeren van code voortaan door Apple wordt afgedwongen. Dit houdt in, dat de applicaties daarna traceerbaar zijn voor Apple. Daarnaast zijn er nog wat kleine verbeteringen, zoals het feit dat de Simulator niet langer de codenaam Aspen gebruikt, de Audio Toolbox is flink uitgebreid en er is ondersteuning voor NSXMLParser.
De nieuwe iPhone SDK is te downloaden via het iPhone Developer Center en is 1,15 GB groot. De release notes zijn inmiddels bij Apple te vinden.
Apple heeft verder bekendgemaakt dat de iPhone SDK inmiddels meer dan 200.000 is gedownload. Half maart stond de teller nog op 100.000. Dit nieuws werd bekendgemaakt door Apple CFO Oppenheimer, die eraan toevoegde dat de SDK al een groot succes is: meer dan 400 hogere onderwijsinstellingen en meer dan eenderde van de Fortune 500 bedrijven maken op dit moment software voor de iPhone.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties