De iPhone heeft een heel verschillend effect op bepaalde bedrijfstakken. Zo schrijft Reuters dat de riante subsidie die AT&T op de iPhone 3G geeft, nadelig uitpakt voor collega’s Verizon en Sprint. Om te kunnen concurreren moeten zij veel lagere prijzen vragen voor hun high-end telefoons. Beide operators hebben afgelopen kwartaal een lagere winstmarge geboekt omdat ze hun toestellen sterker hebben gesubsidieerd in de strijd met de iPhone.
AT&T moet zelf ook genoegen nemen met een lagere winstmarge: van 41,2 procent in het tweede kwartaal naar 36,1 in het derde kwartaal. Heel anders is de situatie bij ontwikkelaars van software en adverteerders. Die zien hun kansen vergroten sinds de komst van de iPhone. Een artikel op MacNN citeert de ontwikkelaars van Shazam en Truphone, die het aantal gebruikers en de intensiteit waarmee de applicaties worden gebruikt, zagen groeien. Advertentiebureau AdMob laat weten dat het aantal getoonde advertenties op de iPhone is gestegen van 35 miljoen in augustus naar 103 miljoen in september.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties