Apple kan wel eens een grove inschattingsfout hebben gemaakt, door de iPhone voor £269 in het Verenigd Koninkrijk aan te bieden. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK NOP onder kerstshoppers. Driekwart van de ondervraagden is niet geïnteresseerd in de iPhone of wil er geen kopen vanwege de hoge prijs. Uiteindelijk bleek maar 2% van de ondervraagden van plan om de iPhone op het verlanglijstje voor kerstmis te zetten.
Richard Jameson, analist van GfK NOP zegt daarover:
“Apple’s history proves that it has the magic touch when it comes to product development and marketing. However, the iPhone has yet to capture the imagination of the UK public. iPhone hype is in full-force, but our data shows that it is very much a considered purchase, with its high price turning many consumers off.”
Uit het onderzoek bleek dat 46% van de ondervraagden geen interesse in de iPhone heeft. Nog eens 26% vindt het toestel te duur. Dan is er nog een groep mensen die niet weet dat de iPhone bestaat (12%), een groep mensen die de iPhone hartgrondig haat (8%) en een klein groepje dat ook nog andere telefoons overweegt (5%).
De twijfel en aarzeling hebben te maken met de Britse telefooncultuur, weet GfK te vertellen, waarbij dure smartphones zoals de Nokia N95 gratis worden weggegeven bij een abonnement. Apple moet volgens Jameson meer doen dan mooi design leveren om in de markt door te dringen. De klanten hebben bovendien een sterke merkloyaliteit met een aantal andere toestelfabrikanten.
Toch doet Apple het niet echt slecht met de iPhone: een naamsbekendheid van 88% is bijzonder hoog. Maar liefst 78% brengt de iPhone in verband met muziek en 65% denkt meteen aan e-mail en webbrowsing. De marketingboodschap is daarmee toch blijkbaar goed aangekomen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties