Zo zag Apple’s idee voor het eerste iPhone-toetsenbord eruit
Apple-design boek Creative Selection nu te koopHet is alweer een jaar geleden dat we schreven over Ken Kocienda en de vroege prototypes van de iPhone. “We noemen ze Wallabies”, vertelde Kocienda destijds. “Ik gebruikte deze toestellen om het software-toetsenbord te maken.” Inmiddels heeft Kocienda een 300 pagina’s tellend boek geschreven over de 15 jaar die hij bij Apple werkte. In Creative Selection lees je ook over de prototypes van de eerste iPhone-toetsenborden.
Update 4 september: Het boek Creative Selection van de voormalig Apple-medewerker Ken Kocienda is inmiddels beschikbaar. Het Engelstalige boek bestaat uit ruim 300 pagina’s, waarin hij onder andere beschrijft hoe hij demo’s aan Steve Jobs liet zien en hoe het creatieve proces bij Apple in zijn werk gaat. In het boek bespreekt hij ook uitgebreid de ontwikkeling van het toetsenbord, waar je hieronder meer over kunt lezen in ons oorspronkelijke artikel.
Het boek is vanaf nu te koop in onder andere de iBooks Store en kost €14,99. Je kan gratis een fragment downloaden om te kijken of het boek wat voor jou is.
Hieronder volgt het originele artikel van 9 augustus:
De Wallaby-prototypes hebben we al eens eerder gezien, maar over de toetsenborden die Apple voor de iPhone heeft overwogen, weten we eigenlijk vrij weinig. Tot nu toe. Kocienda vertelt hoe hij en zijn collega’s voor een uitdaging stonden: op een oppervlak ter grootte van een halve bankpas moest een toetsenbordje worden gemaakt, dat ook nog eens gemakkelijk te bedienen was. De ontwerpers worstelden met het idee. Het publiek zou sceptisch zijn, omdat alle smartphones in die tijd voorzien waren van een fysiek toetsenbordje. Apple’s oplossing moest niet alleen bruikbaar zijn, maar moest gebruikers positief verrassen. Mensen hadden in 2007 nogal twijfels of een virtueel toetsenbord wel zou werken.
Eind 2005 besloot het bedrijf om alle andere activiteiten te stoppen, zodat iedereen kon gaan meedenken over het perfecte iPhone-toetsenbordje. Apple’s hoofd softwaredesign Scott Forstall organiseerde een wedstrijd waarin Kocienda en de andere designers een prototype van het iPhone-toetsenbord moesten voorstellen. Kocienda’s eerste idee was nogal matig: hij stelde voor om twee of drie letters op een toets te zetten. Het idee was dat de knoppen groot genoeg zouden zijn om er met je duimen op te tikken. De iPhone zou dan woordsuggesties laten zien die met de ingetikte letters konden worden gevormd.
Het idee was op zich best origineel, want het liet al een vroege vorm van woordsuggestie zien. Kocienda won met zijn prototype de wedstrijd van Scott Forstall, maar de andere topmensen van Apple waren niet overtuigd. Hij demonstreerde het toetsenbord aan Phil Schiller die vond het niets. De demo was al na twee minuten voorbij. Dit zou ‘m niet worden. Ook Tony Fadell vond het niets.
Kocienda’s schetsen laten zien hoe het moest gaan werken. Uiteindelijk koos Apple voor een heel ander toetsenbord, dat al vanaf het begin op de iPhone wordt gebruikt en de tand des tijds goed heeft doorstaan.
Het werd een toetsenbord waarbij de letters die je aanraakte iets werden vergroot, zodat je meteen kon zien of je de juiste letter had gekozen. Later zouden er veel innovatievere ideeën ontstaan, waarbij je met je vinger over de toetsen kunt glijden en de software uit de context begrijpt welk woord je bedoelt.
Kocienda’s boek, Creative Selection: Inside Apple’s Design Process During the Golden Age of Steve Jobs’, staat ook in onze lijst van de beste vakantieboeken voor Apple-fans. Je kunt nu al een pre-order plaatsen en krijgt het boek dan op 4 september geleverd via iBooks, dat vanaf dit najaar Apple Books gaat heten.
- 2018 - 04 september: Het boek Creative Selection is nu in de iBooks Store beschikbaar. Het artikel is daarom aangepast en opnieuw gepubliceerd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 4 reacties