Google heeft een onderzoek uitgevoerd om te achterhalen of mobiele gebruikers anders zoeken op smartphones, zoals de Apple iPhone en Android-toestellen. Het onderzoek bleek nieuwe, maar niet echt spectaculaire inzichten op te leveren. Zo blijken gebruikers van toestellen zoals de iPhone zoekgedrag te vertonen dat lijkt op hun zoekgedrag op de desktop. De Google-onderzoekers concluderen daaruit dat ze anders moeten omgaan met mobiele advertenties en ‘behavioral targeting’ voor mobiel zoeken.
De ingevoerde zoekopdrachten gaan steeds meer op een typische desktopzoekopdracht lijken. Boeiend, maar wat hebben de onderzoekers nu daadwerkelijk gevonden? Dat blijkt toch niet echt duidelijk uit de resultaten.
Van elk mobiele platform werd het zoekgedrag van 10.000 gebruikers in de gaten gehouden. Een zoekopdracht op de iPhone bevat gemiddeld 2,9 woorden en 18,25 karakters. Bij gewone mobiele telefoons is het 2,44 woorden en 15,89 karakters. Google kan met deze gegevens haar klanten beter bedienen, denkt Kamvar, één van de onderzoekers. The “study shows that properly targeted mobile ads would enormously benefit the advertiser and the mobile user,” zegt Kamvar. Mobiele gebruikers blijken loyaal aan bepaalde zoekopdrachten: ze zoeken vaak hetzelfde of iets in dezelfde richting. Door gericht advertenties te plaatsen rond die favoriete onderwerpen, kun je dus meer spullen verkopen.
Meer info: Mediapost
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
en wat zijn die “favoriete onderwerpen”? Zou wel handig zijn om dit te weten 🙂
lol zal vast wel iphone porn zoekoptie zijn:P
voor al die rukkers op de wc met 3g.
…die vervolgens op het moment supreme hun glibberig geworden iPhone met volle kracht het riool in schieten zeker?!? Hahaha… 😀
Van de week overigens een LG Renoir mogen beroeren en ik kan me heel goed voorstellen dat de gebruikers van deze telefoon nogal andere zoekopdrachten op Google loslaten… ‘Telefoon met fatsoenlijk touchscreen’ bijvoorbeeld… wat een drama zeg!
@laurens: lol, voel je je aangesproken ofzo? =D
Ik las gisteren iets op twitter over een sidebar op de iphoneclub twitter pagina. Weet iemand wat dat is?
Lekker boeiend. Alsof ik op die reclame zit te wachten die ze nog gerichter kunnen verspreiden.
@fredje: zeker nog niet die nieuwe blackberry in je handen gehad? Lijkt kwa uiterlijk op de iphone, maar je moet kracht op het scherm zetten om deze te laten reageren. Echt waardeloos. Ik had het na het configureren al gehad met dat ding. Echt medelijden met de gebruiker die dat ding perse wilde.
Als ik google op de iPhone heb ik van reclame nog niet veel gezien,gelukkig.