Terwijl de iPhone X levertijd ook in Nederland en België is verbeterd, is Apple druk bezig met de verdere uitrol. Sinds deze week is de iPhone X in 13 extra landen verkrijgbaar, van Macedonië tot Maleisië en van Thailand tot Turkije. Toch zitten mensen uit de eerste groep landen soms nog op hun toestel te wachten.
iPhone X nu in 70 landen
In Nederland en België ging de iPhone X op 27 oktober in de voorverkoop en bleek al binnen 10 minuten te zijn uitverkocht. Vlak daarna liep het al snel op naar 6 weken wachttijd, waarbij sommige mensen hun toestel pas halverwege december geleverd zouden krijgen. Inmiddels is de levertijd gezakt naar 1-2 weken. Apple heeft nog geen officiële verkoopcijfers vrijgegeven.
In Zuid-Korea, het thuisland van Samsung, waren de providers en winkels in slechts twee minuten door hun pre-orders heen. Het zou iets te maken kunnen hebben met de beperkte aantallen, want volgens lokale bronnen waren slechts 100.000 stuks beschikbaar.
Erg relaxed verliep de verkoop in Korea niet. Mensen stonden in sneeuwbuien te wachten om hun toestel op te halen. Sohn Hyun-gi, een 26-jarige gebruiker van een iPhone 6s, wachtte een week in KT Square in centraal Seoul om als eerste zijn toestel te bemachtigen via provider KT. Deze bood Sohn gratis onbeperkte data aan, als bedankje voor zijn moeite.
In het Gangnam District in Zuid-Seoul stonden 200 mensen in de regen. Hier ging een student er met het eerste toestel vandoor. In Korea wordt de iPhone X alleen aangeboden via lokale providers, vanaf 1,36 miljoen won, omgerekend €1050.
In totaal is het toestel nu in 70 landen te koop: van de aanvankelijke 55 landen op 3 november tot het huidige aantal.
Nu de productie wat meer op schema ligt verwachten analisten dat Apple de grootste aantallen van de iPhone X in de eerste helft van 2018 zal verschepen – wat ongetwijfeld weer zal leiden tot kwartaalcijferrecords.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- watchOS 11.4 nu beschikbaar: dit is er nieuw voor de Apple Watch (01-04)
- Had Apple andere plannen voor de Apple Watch Series 10? Zo zag een prototype eruit (met een nieuwe sensor) (01-04)
- visionOS 2.4 beschikbaar: dit is er nieuw op de mixed reality-headset van Apple (31-03)
- tvOS 18.4 en HomePod 18.4 staan klaar: Matter-robotstofzuigers nu in HomeKit (31-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
Hopelijk gaan ze in Nederland nu ook wat sneller/meer aan de retailers uitleveren, wacht al sinds 27 okt, vermoedelijk nog 3 weken.
Hier in de Apple Store besteld op 24/11 (gisteren) en de levering is reeds voorzien tussen 4 en 11 decmeber. Dit is ‘slechts’ een leveringstermijn van 1 tot 2 weken.
Retailer krijgen inderdaad maar af en toe iets binnen, daarom ga ik ook via de officiële Apple-weg.
@William: Dat had ik ook gedaan als ik dat kon.
Via een spaarsysteem van het werk kon ik het tegoed alleen maar omzetten in CoolBlue bonnen.
Daar wordt de iPhone X pas verwacht tussen 25-12 en 6-1. Erg slecht.
Ik wacht wel tot ze gewoon in de winkel liggen. Dan kan je hem meteen ophalen. Twijfel tussen een 64 of 256. Ik heb nu een 7plus 256 waar ik 50 gig overhad en na iOS 11 wordt er nog maar 30 gb gebruikt? Iemand een idee hoe dat kan?
Heb hem op 5 november besteld en op 6 november in handen,
@Jacksonville: heb ook getwijfeld maar vind het prijsverschil te gering om de 64 te pakken ipv de 256 en in de store in A’dam zei de verkoper dat het nieuwe filmen meer geheugen nodig heeft. Was snel klaar met kiezen toen.
Nu wachten tot ze weer op voorraad zijn
Ik had de mijne aanvankelijk op 3 november besteld en kreeg als verwachte leverings ‘window’ 4-11 december. Besloot een weekje te wachten met annuleren van de bestelling, omdat ik op Macrumors van veel mensen las dat dit verbeterd kan worden. Er gebeurde niks. Dus ik besloot uiteindelijk mijn bestelling dus te annuleren en in plaats daarvan te reserveren.
Het reserveringssysteem is echt een hel, dat kan ik je verzekeren. Ten eerste moet je héél snel zijn. Enkele keren kon ik er eentje krijgen, maar net nadat ik de tijd geselecteerd had kreeg ik te zien dat het toestel niet meer te reserveren was op de door mij gekozen locatie. Als dat nog niet genoeg is: niet elk model is überhaupt dagelijks beschikbaar. Vrijwel iedere keer is/zijn er maar een of twee verschillende modellen geweest. Ene keer bijvoorbeeld de 256 GB spacegrijs en zilver, maar niet de 64 GB-versies ervan. Je moet maar een beetje gaan zitten gokken of ‘de jouwe’ erbij zit én je moet dan dus nog snel genoeg zijn.
Ik gaf het na meermaals naast de hoofdprijs te hebben gegrepen gewoon op. Wilde aanvankelijk 64 GB zilver, maar dat ging ‘m gewoon niet worden. Uiteindelijk ben ik voor de 64 GB spacegrijs gegaan. Gisteren op kunnen halen bij de Apple Store in Amsterdam en nu een hartstikke tevreden gebruiker. 🙂
3 november besteld en dezelfde dag had ik m nog in huis 😀
Heb mijn iPhone X op 27 oktober besteld via Tele2 en kreeg hem op donderdag 16 november binnen. Het gaat om een space grey variant met 256 GB. Toestel kost € 1260,- ex abonnement, en omdat je je abonnement 4 maanden voor beëindiging kunt verlengen betaal ik het toestel pas eind januari!