Er is al veel gesproken over de plannen van Apple met augmented reality (AR). Voor deel mensen is het nog wat abracadabra: hoe werkt het dan, hoe gaat het eruit zien, wat heb je eraan? Het antwoord op die vragen wordt iets duidelijker door dit iPhone X-concept, gemaakt door Gabor Balogh. Hij laat zien hoe een bijna randloze nieuwe iPhone met AR-functies te gebruiken is.
iPhone X met Siri AR
Als alle geruchten kloppen krijgen we later dit jaar een iPhone met smalle schermranden te zien. Als je wilt weten hoe dat eruit komt te zien, dan kun je nu alvast bij de concurrentie kijken: de LG G6 heeft ook een scherm dat bijna tot aan de randen doorloopt. Toch ziet het iPhone-concept van Gabor Balogh er net iets indrukwekkender uit, met nog smallere schermranden die ‘om het hoekje gaan’.
In dit concept zie je een randloos scherm in combinatie met augmented reality (AR). Daarbij wordt de iPhone een verlengstuk van de wereld om je heen. Kijk je bijvoorbeeld naar een metrostation, dan zie je hoe je moet lopen om de juiste metrolijn te vinden.
Ook zou je je iPhone-camera op een kind kunnen richten om informatie over lichaamstemperatuur en hartslag uit te lezen. Hopelijk regelt Apple het wel zodanig, dat je eerst toestemming moet geven om die informatie te delen. Augmented reality bestaat al sinds de Nederlandse app Layar in 2009 beschikbaar kwam, maar het is sindsdien nog niet doorgebroken tot een breed publiek. Nu Apple ermee bezig gaat zou het wel eens mainstream kunnen gaan. Tim Cook heeft meermaals in het openbaar geroepen dat AR groter zal worden dan virtual reality (VR) en dat Apple er grote kansen in ziet. Bovendien hebben ze meerdere bedrijven op het gebied van AR overgenomen, wat erop wijst dat Apple zeker iets van plan is.
Juist bij zo’n randloos scherm komen de toepassingen van AR goed tot leven, omdat ze naadloos deel uit lijken te maken van de wereld om je heen. Dat is ook precies wat Apple wil: Tim Cook heeft aangegeven dat hij niet zoveel ziet in VR-systemen, waarbij je je afsluit van je omgeving. Een AR-systeem waarbij je contact houdt met de mensen om je heen is veel zinvoller, aldus Apple. Het concept van Balogh laat mooi zien hoe het scherm extra informatie toont, zonder dat het druk en onoverzichtelijk wordt.
Helaas is het slechts een concept en zullen we moeten afwachten of Apple het op een soortgelijke manier gaat toepassen. Toch zijn er wel wat praktische bezwaren, zoals een kortere batterijduur als je constant via de camera aan het rondkijken bent in je omgeving. Ook is een randloze iPhone lastiger vast te houden, vooral in liggende weergave. De kans dat je per ongeluk iets op het scherm aantikt is vrij groot.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Eerste beta tvOS 18.2 is uit voor ontwikkelaars (04-11)
- watchOS 11.2 beta beschikbaar: wat brengt deze aankomende update? (04-11)
- EU wil dat iPad net zo goed samenwerkt met accessoires van derden als met die van Apple (04-11)
- Apple start reparatieprogramma voor iPhone 14 Plus-camera (02-11)
- Apple Watch Series 10 vs Apple Watch Series 9: welke moet je kiezen? (02-11)
Reacties: 7 reacties