Reacties voor: [iPhoneclub.nl] Geplande downtime zondag 5 september 2010, vanaf 22:30 uur
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mooi, ik dacht al dat het aan mijn router lag… Succes, en ik hoop dat het zal werken.
Succes! Hopelijk is het dan opgelost.
Ik heb er geen last van gehad 😮
Succes ermee,
en ik wil dat t-shirt ook 😀 😉
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de specs, load, network usage,… van deze machines :p
Toppie maar komen de free apps voor die tijd?
Niet als kritiek bedoeld, maar is het niet mogelijk om de hele configuratie te mirroren zodat je offline analyse kan doen ?
Had er ook al even last van. Hoop dat de ”problemen” opgelost kunnen worden.
Veel succes straks Gonny en JP! 🙂
geld dat offline zijn ook voor de ipc app in iphone???
Succes!
ik wens jullie heel veel kennes bij het oplossen van jullie probleem bedankt alvast een trouwe gebruiker van jullie
Fijn dat jullie hier een artikel aan hebben gewijd, ik begon al aan mijn internetverbinding te twijfelen 😉
Succes!
Natuurlijk, die maakt gebruik van dezelfde server.
Ik heb er geen problemen mee gehad.
Petje af, heb eerlijk gezegd nauwelijks problemen gehad (maar lees veel via IPC app), maar ik vind jullie nieuwsvoorziening geweldig.
Ga zo door !
fijn!! veel succes en een heerlijk gevoel om bij het begin van een nieuwe dag weer een lekkere snelle iphone/ipad site te hebben. Al zeker 2,5 jaar check ik bijna dagelijks jullie site en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
succes!!
Goed initatief, ik had al een aantal dagen problemen met op de site te komen. Veel succes.
Eindelijk . Ik dacht al dat het aan me iMac lag . Had er net nog last van . Succes .
Nee, die haalt zijn informatie ergens anders vandaan.
WAT DENK JE ZELF ?
Succes ermee!!
Ik zou dat t-shirt ook wel willen hebben. Kunnen jullie geen prijsvraag starten??
Nog knap dat jullie m 500 dagen up hebben gehouden. Had veel erger kunnen zijn met die bereikbaarheid. Ook tof dat jullie het wat later op de avond doen.
Succes
As Tom Cruise constantly reminds us when we watch Top Gun: “I feel the need…the need for speed!”
Ik heb er geen enkel moment last van gehad, maar ken de klappen van de zweep. Ieder systeem buffert en cached graag, want dat is zo lekker snel….vol.
Goog luck and may the force be with you
@SnijdeA:
Naja het is niet eens zo’n hele stomme vraag…
Aangezien er 2 dedicated servers zijn, waarbij de MySQL server niet persé down hoeft te gaan (daar wordt niets over gezegd in de post).
Als de iPc app puur een verbinding opzet met de DB server en niet de webserver (er hoeft tenslotte geen webcontent, maar puur de data worden opgehaald) dan zou die app kunnen blijven werken..
Goed, is blijbkaar niet zo (zou ook nogal onveilige situatie zijn als de DBserver direct benaderbaar is van buiten maar das een andere kwestie
Succes met het oplossen van de storing. Als het blijkt dat er een server op het punt staat om te overlijden heb ik nog wel een goed werkende blade server voor jullie (Gratis)
Ik dacht ook al dat het aan me computer lag maar gelukkig niet dus!:)
Goed dat jullie het zo mooi van tevoren doen! (want het probleem was maar heel soms)
Eindelijk, begon al aan mijn router te twijfelen XD
Hoop dat dit de problemen oplost.
(veel succes!:D )
500 dagen? Dat redden wij niet met onze systemen. Wat vaker rebooten is overigens niet overbodig. Overal zit een limiet aan, ook aan servers. Overigens getuigt het wel van goede apparatuur bij jullie.
Getuigt meer van goede software.
Succes en ik hoop dat het ‘t gewenste effect heeft!
Succes, ben een trouwe ipc-bezoeker, vooral via de iPhone app. Respect voor jullie snelle en volledige info telkens weer.
@Jean-Paul Horn:
Niet ook gelijk maar een routine restart voor de DBserver? Kan geen kwaad als ie toch tijdelijk geen load krijgt 🙂
Dan vraag ik me toch af met welk server systeem u werkt.
Voor alle zekerheid een test gedaan op mijn eigen hardware:
top – 21:38:58 up 576 days, 37 min,
En dat na een verhuis, anders kon ik er nog 3 jaar bij tellen.
Een reboot kan helpen, maar lost het probleem niet op. Op die manier komt het zeker en vast terug.
En ik maar mijn internet de schuld geven…
Laten we hopen dat het werkt!
Succes mensen! Af en toe even down is helemaal niet zo erg. En dan ook nog heel netjes op zondag avond! Petje af!
@Jean-Paul Horn
Zeker en vast.
Gelukkig dacht al dat et aan m’n iPad lag
@Jean-Paul Horn: Zit je echt de hele tijd de recensies te volgen Jean Paul?
Goed dat je ermee bezig bent!
Down is zeker en vast niet erg. Wel vreemd dat iedereen, mezelf incluis, de oorzaak gaat zoeken in z’n eigen netwerk.
@Jean-Paul Horn: haha, ik begrijp het!
Hoe maak je trouwens die smileys? Bij mij doen ze het niet 🙁
(Red.) Spatie gebruiken 🙂
Succes vanavond! Jullie houden een topsite in de lucht. Wat mij betreft voorzien jullie op een uitstekende manier in een (informatie)behoefte van een grote groep Apple- en Android-liefhebbers. Keep up the good work!
Herkenbaar verhaal. Wij zaten mer hetzelfde probleem bij een van onze sites. Na veel tweaken en zelfs rebooten van de servers hebben we besloten de load via een cdn te laten gaan.
Concreet: via de w3 total cache plugin zijn we gekoppeld aan de cloud diensten van amazon s3. Resultaat: het loopt als een zonnetje 🙂
In de help file van de plugin staat hoe je de koppeling tot stand moet brengen.
Het werkt! 😉
13 minutes…
Nog 2 minuten…
Zie jullie dan wel terug binnen 3 minuten zeker.
Ook hier in België nauwelijks problemen ondervonden.
Nog online xd
Nog steeds
-6 minutes….. ?
Haha -9 min
@Smartie: Specs 😛 we willen specs 😛
2 dedicate servers is wel goed! Vooral hoe jullie het hebben ingedeeld, want soms crasht de MySQL omdat de server op volle toeren draait en het niet aan kan.
Draait nog niet echt soepel….
In de iPc app ondervind ik vooralsnog geen problemen
@Matthijs Tempels: Specs worden maar zelden zomaar op straat gegooid. Daar is teveel onderzoek en voorbereiding aan vooraf gegaan.
Veel succes en enorm bedankt voor jullie geweldige info en hulp.
Als ik mijn iphone weer eens laat crashen kom ik er dankzij jullie altijd weer uit.Wat zou iphone zijn zonder jullie -:)Nogmaals bedankt.
Nou, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind het allemaal al een stuk sneller lopen!
Ik merk dat wanneer ik een reactie plaats deze soms niet zichtbaar wordt, en als ik de reactie wil her-posten
ik de meldig krijg: Dubbel post…
Lijkt me een server side issue …
Gewoon een iPhone want er zijn genoeg andere sites, al
dan wel niet in het Nederlands 😉
Pesroon A. (smartie) heeft een gratis server voor IPC, pesroon B. (Matthijs Tempels) vraagt om de Specs…
En dan zeg jij “Specs worden maar zelden zomaar op straat gegooid. Daar is teveel onderzoek en voorbereiding aan vooraf gegaan”………
LOLWTF !!!
Specs van deze liggen toch her en der op elk willekeurig hardware site (en Wiki), alleen kun je met de configuratie vele kanten op….
@Shiznit: Gratis bestaat niet maar goed, laten we afwachten. We zullen zien wie gelijk heeft. Tot nog toe geen specs gezien. En als ze gepost worden hoeven het niet noodzakelijk de correcte gegevens te zijn.
Edit: Oops, het waren de specs van smartie 🙂
Daar had ik over gelezen.
Ik krijg helaas soms nog fouten:
Something went horribly wrong..
Error 503 Service Unavailable
URL: www.iphoneclub.nl/
Response: Service Unavailable
XID: 1600819150
Ik heb behoorlijke problemen met het surfen. Krijg vaak de melding:
Something went horribly wrong..
Error 503 Service Unavailable
En de respons is rete traag 🙁 . I guess something went horribly wrong met het updaten :s
Idem hier:
Something went horribly wrong..
Error 503 Service Unavailable
URL: http://www.iphoneclub.nl/
Response: Service Unavailable
XID: 1601058609
@Matthijs Tempels
Kan ik je de specs mailen? Of kun je mij mailen ik heb mijn mailadres ingevuld dus jij zou dit moeten kunnen zien groet Smartie.
@Tripple: De hoogte van de uptime is zo’n beetje het meest onbelangrijke en minst interessante van een server. Het gaat er uiteindelijk om hoe lang dat ding achter elkaar goed werkt. Zoals je hier al ziet is de uptime wellicht hoog maar is de server op diverse moment om onverklaarbare reden(en) niet bereikbaar. Heb je een hoge uptime maar kun je er geen gebruik van maken. Availability is dus hetgeen wat belangrijk is en ook hetgeen wat het meest zegt over het systeem en het beheer van het systeem. Iets 500 dagen laten draaien zegt ook wel dat er nou niet bepaald veel is gedaan wat betreft zaken zoals de kernel. Als je daar wat wijzigingen in aanbrengt zoals updates dan vereist dat nog altijd een reboot. Als er dan de nodige security updates e.d. zijn gereleased is zoiets lang niet altijd een slim plan. Er is inmiddels wel een techniek voor Linux waardoor ook dat niet meer hoeft maar dat staat nog een beetje in de kinderschoenen. Een hoge uptime kan dus ook aangeven dat men juist heel erg slordig omgaat met bepaalde updates. In dat geval is het iets negatiefs.
Zoals je ziet komt er heel wat bij kijken wat beheer van een server betreft. Iets als uptime zegt zo ontzettend weinig dat je daar ook niet van uit moet gaan. Er spelen meer dingen waardoor je al snel naar het totaalplaatje moet kijken. En dingen gaan natuurlijk ook lang niet altijd zoals je verwacht en zoals je zou willen zoals nu te zien is.
@Friso de Jong: Dat klinkt niet echt als het probleem oplossen maar eerder je heil zoeken in nog meer rekenkracht, wat overigens in bepaalde gevallen natuurlijk wel de echte oplossing kan zijn. Hadden jullie dan niet gewoon capaciteitsproblemen?
@ppl
Was inderdaad misschien niet zo’n goed voorbeeld. De opgegeven uptime was van een host waarop VM’s draaien. De 500 dagen waren dus niet enkel uptime maar ook werkelijk ‘availability’. Een host rebooten is zowat het laatste wat ik zou doen.
De VM’s zelf hadden zo’n geen hoge uptime en heb ik dan maar niet gepost. 🙂
Ik vind je uitleg hier nu toch wel zeer kort door de bocht Tripple. Zoals @ppl zegt is het inderdaad zo dat de uptime niets zegt, ook niet van de hoofdmachine waarop je meerdere VM’s draait. Als er nu een netwerk storing is (hoge packetloss, gecrashte router/switch, foute routering, … ), dan zal je uptime mooi doortellen, maar je ‘availability’ zal wel degelijk achteruit gaan.
@Tripple:
Vind ik toch ook wel vrij kort door de bocht. Het is niet dat je hostmachine het prima doet, dat je VMs het ook prima doen. De uptime van je hostmachine zelf geeft dus niet noodzakelijk een goede representatie van de availability van de server. Neem nu netwerk problemen (hoge packetloss, gecrashte router/switc, etc), dan zal je uptime lekker doortellen en hoog worden, terwijl de availability daalt want je server lijkt offline…
Neem van me aan dat de performantie van de host gedurende de volle 500 dagen prima in orde was, enkel om een HD te vervangen was een bezoek aan DC nodig. Maar die is hot swappable.
Trouwens, een brakke host zal de VM’s ook geen deugd doen.
En ik heb echt wel servers gehad die het niet zo goed doen als mijn voorbeeld.
Wat dacht je van volgende gegevens:
Load average: 6200
Availabel entropy: 200
Numbers of Processes: 5800
En deze getallen zuig ik niet uit mijn duim. Ik weet dus echt wel wat ze bij IPC meegemaakt hebben.
Mocht je het willen weten, smartd en een volle USB harddrive waren de oorzaak van bovenstaande problemen. En toen kon ik ook enkel rebooten. Alle 5600 processen killen zag ik eventjes niet zitten.
@Tripple: USB harddisk aan een server in een datacentre? Begrijp me niet verkeerd, maar waar is dat juist goed voor?
@Génicus
Niet al mijn servers hangen in het datacenter.
De USB schijf was een archief schijf van 1TB dat bijna vol was.
@knauf – Ja.
@Maarten – Valide punt hoor. Inderdaad, het had gekund dat de app rechtstreeks met de database-server communiceert, maar dat is niet het geval (want dat gebeurt via de WordPress API, en dus de webserver). Vandaar dat de content in de app tijdens de downtime niet beschikbaar is. En goed gegokt: de database-server zal niet down gaan.
@Maarten – Dat laat ik aan Matthijs of hij dat nodig vindt.
@Tripple – Eens dat het het probleem niet oplost, maar als we dan toch gepland onderhoud hebben, is het goed om de fsck maar gelijk in het verhaal mee te nemen. Is het filesystem ook weer helemaal consistent en dat kan nooit kwaad.
@Bart – Ja, zie t-shirt 😉
Leuk die statusupdates, maar er staat: vanaf 22:30 uur. Jullie helpen de server niet bepaald door dit soort reacties (is allemaal onnuttige extra data)
Inmiddels is zoals jullie ongetwijfeld al hebben gemerkt de site weer terug online. Het onderhoud is helaas niet zo denderend gegaan als we hadden gehoopt. De installatie van Varnish (caching proxy) is in ieder geval wel gelukt, dus we gaan vandaag (maandag, onze drukste dag) kijken of dat het gewenste effect heeft. In ieder geval is het onderhoud nog niet volledig afgerond, maar we zullen andere onderhoudsmomenten uiteraard inplannen als dit het minste impact voor gebruikers heeft.