Reacties voor: iPhoneclub Vragenvuur #0

Een nieuw idee voor een nieuwe rubriek: iPhoneclub Vrijdagmiddag Vragenvuur. Het is dan wel geen vrijdagmiddag, maar we willen alvast kijken of het idee aanslaat: vragen die via de mailbox zijn binnengekomen krijgen op de website een antwoord (en natuurlijk krijgen de vragenstellers zelf ook antwoord via de mail).
Lees het complete artikel → iPhoneclub Vragenvuur #0
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 31 reacties

  1. volgens mij wel zinvol,ookal zijn dit vragen die je makkelijk kan terug vinden
    het gekke vind ik wel dat blijkbaar de zoekfunctie,wiki en FAQ moelijk te gebruiken is
    toch zeker door nieuwkomers,of zijn we te moe om te zoeken
    Want durf je door te verwijzen nr B.V. de zoekfunctie krijg je soms nog een sneer terug,waarom je niet direct het antwoord geeft!
    langs de andere kant is het wel lachen geblazen welke vragen je soms ziet voorbijkomen 🙂

  2. Ja best bruikbaar 😉
    En om even bij verassingen uit de hoed te toveren Een beroemde quote van Jobs is

    One More Thing

  3. Wat een idiote vragen er gesteld worden.
    Daar zou ik niet eens op antwoorden, dat ze eerst eens 5 sec deze website bekijken.

  4. mijn pc slaat uit, herstart/ als ik de iphone aansluit op de pc ik krijg de iphone er niet op. bij mjn zwager laukt het wel gewoon?? wat moet ik veranderen in mijn pc??

    alvast bedankt

  5. Zinvol voor beginners, tenzij ze ooit de Wiki hebben leren lezen of het forum natuurlijk!
    Ik vind het zelf zeer vermakelijk om dit te zien ga hier zeker mee door, ik zou alleen iets algemenere vragen behandelen…

  6. hallo .. Hoe ken ik flash paginas bekijken???

  7. gaat niet

  8. Ik vind dit een goed initiatief, maar de vragen die gesteld worden zijn over het algemeen beetje zinloos en kunnen vaak snel beantwoord worden, als de persoon in kwestie even langer als 5sec. de website bekijkt en doorleest, meteen vragen stellen zonder zelf moeite gedaan te hebben vind ik beetje lomp (zie dit vaak in supermarkten ook voorkomen, iemand die net binnen stapt en meteen al vraagt waar iets ligt).

  9. ik vind dit zeker een goed idee, het forum vind ik heel erg onoverzichtelijk, zeker op me iphone.
    Ik heb trouwens ook nog een klein vraagje: ik kan met het GRPS op mijn iphone niet op youtube, is dat op een één of andere manier toch mogelijk? Want toen ik hem kocht ging ik er eigenlijk wel gewoon vanuit dat ik overal op youtube kon 🙁

  10. Het kan wel Je moet daarvoor een fix uit de repo van de ifoneguide halen Maar waarom YouTube via gprs Zeer traag.

  11. Vind ik dus ook. Maar hoe dan anders?
    Om daar een goed antwoord op te kunnen geven, moet je je eerst afvragen “wat/wie wil ik nou precies met deze rubriek bereiken”? Ik kan me niet voorstellen
    dat jullie het bedacht hebben uit gebrek aan werk!

  12. Ik zou het wel heel nobel vinden als jullie dit soort “Mr. Bean” vragen ook nog eens zouden willen beantwoorden aangezien het allemaal terug te vinden is op de iPhoneclub en waarschijnlijk nog meerdere malen ook, ik vind de vragen een beetje naar luiheid ruiken.
    Om het voor de beter geïnformeerde bezoeker (jullie vaste klanten) interessant te houden zou ik de vragen toch niet al te veel polijsten om zo het “humorgehalte” op peil te houden en dus een andere reden hebben om de vragen te lezen, ik kan me voorstellen dat de vragenstellers toch wel in hun hemd gezet gaan worden door de reagerende.

  13. Het lijkt me erg zinvol als ik het zo lees, voor mijn gevoel zijn het wel een stel “domme” vragen. Magoed, wie ben ik..

    Leuk bedacht..

  14. @Macron: Het is zeker niet bedacht omdat we gebrek aan werk hebben. Het is meer bedoeld om de moeite die we in het beantwoorden van ‘domme’ vragen steken, nog op een andere manier zinvol beschikbaar kunnen stellen. Van een persoonlijk antwoord profiteert alleen de vragensteller, dus rationeel gezien zou je inderdaad alle vragenstellers meteen bot moeten doorverwijzen naar het forum. Als ik vragen zie als “Weten jullie of er misschien een 3G iPhone aankomt?” dan moet ik me inderdaad soms wel inhouden om niet te vragen: “Onder welke rots kom jij vandaan?” Met mensen die “HELP!!!!! Hij doet niks meer!!!” roepen valt meestal niet normaal te communiceren, dus die laten we meestal maar gewoon zitten (heb wel wat beters te doen). Door die antwoorden nog eens in een posting te recyclen hebben anderen er misschien ook nog wat aan, al is het alleen maar om te lachen om de domheid laksheid. Dat je met dit soort postings de luie vragenstellers zelf zult bereiken, is denk ik een illusie: die blijven hun luie vragen toch wel dumpen.

    Wat @Ruud zegt: de vragen hebben inderdaad ook een bepaald humorgehalte, maar de luie vragenstellers zelf zouden wel eens humorloze types kunnen zijn, die gevatte antwoorden niet zo kunnen waarderen (vooroordeel-alert). Ruud heeft wel gelijk dat we ons beter op de geïnformeerde bezoeker kunnen richten, maar er is wel een probleem dat er binnenkort aankomt: als de iPhone straks officieel in Nederland verkrijgbaar is, zijn er er op elke geïnformeerde iPhonekoper een stuk of 9 niet-geïnformeerde types. Er zit denk ik niets anders op dan zoveel mogeljik noobhandleidingen te maken en ze daar stelselmatig naar te verwijzen. De FAQ en de pagina ‘Wat is een iPhone’ worden bijvoorbeeld nog erg fanatiek gelezen. Die zijn voor sommige bezoekers blijkbaar toegankelijker dan de wiki en de handleidingen op het forum.

  15. @iphoneclub: Ik denk ook niet dat de vragenstellers zitten te wachten op gevatte antwoorden van jullie.
    Ze zijn gebaat bij “Jip en Janneke” antwoorden denk ik anders dan bijv. door Michael gedaan wordt hierboven, ik vraag me af of aap hier wat aan heeft.
    Ik zie de ongepolijste (humoristische) vragen meer als beloning voor de bezoeker die wel de moeite heeft gedaan om zich te informeren.

    “De FAQ en de pagina Wat is een iPhone worden bijvoorbeeld nog erg fanatiek gelezen.”

    Dat lijkt me wel een doorslaggevende reden om er iets aan te doen inderdaad.
    Misschien zoiets maken als “iPhone voor dummies”.

  16. Tja, tja, tja… het is toch altijd een dun randje waarop je balanceert… mensen voelen zich tamelijk snel in hun hemd gezet. Als ik enigzins gepolijste antwoorden terugstuur en ongepolijste antwoorden op de site publiceer, is dat misschien wel de beste oplossing maar tegelijk dubbel werk (want geforceerd leuk doen kost ook moeite).
    Wat mij trouwens opvalt aan de vragen die we binnenkrijgen is dat ze niet alleen lui, maar ook extreem bot over de muur worden gekwakt. De vragensteller van vraag 1 en 2 gooit zojuist ook weer eentje naar binnen: “hoe kan ik icon’s verwijderen op homescherm en waar vindt ik gedownloade beltonen etc terug ??”. Zonder verdere tekst. Zonder “hallo”, “bedankt voor je eerdere antwoord”, “kan ik nog iets vragen?”, “groeten” of “alvast bedankt”. Alsof we een soort helpdesk zijn waar je gewoon je vragen maar kunt dumpen en een team klaarzit om meneer meteen te helpen. De mentaliteit…

  17. @iphoneclub
    Dank je voor dit uitgebreide antwoord. Nu snap ik een beetje wat de bedoeling is van dit “V” initiatief.
    Knap dat jullie ervoor kiezen om zowel de ” geïnteresseerde verbruiker” als ook de “verbruikende geïnteresseerde ” te bedienen op dit forum. Voor de eerste groep kan dat inderdaad humor betekenen en voor de tweede groep gewoon info……
    Humor is inderdaad niet iedereens sterke punt, maar ja …… daar kun je dan denk ik ook niets aan veranderen.
    Het bottigheidsgehalte ( nieuw woord ;-)) valt mij ook regelmatig op. Ik ga nu gigantisch mijn nek uitsteken, maar ik heb het gevoel dat er soms een verschil zit tussen de pc community en de Mac community. Om de goede sfeer op dit forum te handhaven is het misschien zinvol de Mod’s op dit punt wat eerder te laten reageren op buitengewoon botte vragen of reacties.
    Voor de rest …… alleen maar lof. Ik ben bijzonder blij met jullie forum en heb er bijzonder veel
    informatie gevonden en ben altijd prompt en goed geholpen bij problemen.

  18. Op dat soort “botte” praktijken moet je niet in willen gaan lijkt me of je moet als “gekke gerrit” versleten willen worden maar ja, waar trek je de lijn?
    Misschien kan je het af laten hangen aan de vorm van je dag.
    De iPhoneclub is toch jullie toko en ik zou het dan toch zo inrichten waar je jezelf het beste bij voelt, tis toch een hobby heb ik begrepen en dat doe je voor de fun.

  19. het antwoord op volgende vraag : Kan iemand vertellen hoe de naam is van het bestand van de agendameldingen?

    is : var/mobile/Library/Calendar/Calendar.sqlitedb

    dat is het bestand van cakender meldingen, verjaardagen enz…. alles van je agenda.

  20. Zou een soort chat-pagina niet zinvol zijn?
    Zodat mensen (anoniem) hun vragen kunnen stellen en ze direct antwoord krijgen (als er iemand aanwezig is).
    Gewoon een soort ‘helppagina’ maken waar ze worden verwezen naar de Wiki en FAQ, en als het echt niet lukt naar de helpdesk (de chat dus). Op deze manier kunnen meerdere personen reageren op de gestelde vraag en kan je direct mensen helpen met onduidelijke vragen.

    Wat die VragenVuurVrijdagen betreft, vind ik dat de humor er gewoon in moet blijven. En als ze zich beledigd voelen, moeten ze maar geen onbeleefde/stomme/luie/onduidelijke vragen stellen. Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten….

  21. Er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden. Iemand die geintresseerd is in een iPhone heeft wel 100 vragen, voor de gebruikers lijken deze vragen eenvoudig maar een Leek heeft hier veel baat bij.

  22. Ik wil graag even in gaan op het artikel Teletools/Teleworld. Kunnen jullie mijn reactie daarbij zetten? Ik vind het een leuk artikel, erg interessant. Had mijn eigen iPhone bijna daar gekocht maar uiteindelijk verrasten mijn ouders mij met een weekendje New York: tsja, dan is de keuze toch snel gemaakt. Maar anders echt daar: het kopen bij een winkel vind ik vele malen prettiger dan een webshop, bovendien weet je dat je garantie hebt en wie deze levert. Onzin al die kritiek, Teletools en Teleworld zijn topzaken! Ook dat met ontwikkelaars vind ik erg interessant, dus schrap het alsjeblieft niet! Veel groeten, verwijder anders gewoon negatieve berichten ofzo echt 😀 van Flipske

  23. “gewoon een fix uit de repo van ifoneguide halen” sorry maar hier snap ik idd helemaal niks van, ik denk niet dat ik dom ben als ik dit nu niet weet hoor. Echt hardstikke bedankt maar kan iemand dat alsjeblieft in die zogenaamde “jip en jannekke taal” vertalen? Ik heb de iPhone handleiding al helemaal door gelezen, al snap ik daar ook niet alles van; zoals sources enzo. Ik vind het alleen wel een beetje makkelijk om mij dan dom te noemen, ik denk dat de mensen die antwoord geven wel een moeten weten dat ze iets ‘vragen’ dus blijkbaar nog niet echt veel weten over de iPhone, dus vind ik het ook een beetje raar, met alle respect hoor, dat je antwoorden gaat geven met repo fixes dinges :S. Waarschijnlijk hebben jullie het niet echt door allemaal, maar ik dat ik namens nog velen andere spreek als ik zeg dat de antwoorden alsjeblieft wat makkelijker gegeven worden. Alvast bedankt 😉

  24. offtopic:

    @aap: Tik op installer.
    Tik op sources.
    Tik op edit.
    Tik op add.
    vul in:Voor firmware versie 1.1.3 tik je in: hxxp://ifoneguide.nl/113 (vervang xx voor tt)
    Voor firmware versie 1.1.4 tik je in: hxxp://ifoneguide.nl/114 (vervang xx voor tt)
    Tik op ok.
    Tik op refresh
    Tik op install.
    en als het goed is zie je daar een mapje ifoneguide apps staan, tik daar op.
    Tik op youtube GPRS fix.
    Tik op install.
    Druk op je homeknop, that’s it.

  25. @ruud: dat is pas een uitleg! Hartstikke bedankt 😉

  26. Veel respect voor iRuud! Als jij zo ELKE iphone gebruiker wil gaan helpen, mag je je job wel opgeven! Kom op nou!!! Er is een duidelijke Wiki te vinden op iPhoneclub! Ik ben hier als echte noob op het forum beland, en weet ondertussen al een heel pak meer! Enkel en alleen door veel te lezen en af en toe een vraag te stellen op het forum. Als je elke nieuwe gebruiker bij het handje moet gaan nemen zoals kleine kinderen omdat ze te lui zijn om het forum eens op het gemak door te lezen, dan vind ik het toch al ver gekomen… Ik heb respect voor elke nieuwe gebruiker, maar een beetje zelfstandig werken is toch niet teveel gevraagd. Wel dan? En als ze de iPhoneclub in Jip en Janneke-taal willen gaan publishen, dan ben ik weg… Ben toch geen 10 jaar meer?!?

  27. Same here. Toen ik mijn iPhone net had ben ik gaan zoeken en hier beland.
    De eerste weken (misschien wel maanden) heb ik alleen maar gelezen, geen vraag gesteld.
    Alle vragen die ik had staan beantwoord op dit prachtige forum.
    Gaandeweg ga je er steeds dieper in en komen er i.d.d. vragen die nog niet beantwoord zijn.
    Bij de meesten hier voel ik mij nog steeds een N00B, maar ik weet inmiddels wel een hoop vragen te beantwoorden, unlock en tweak voor verschillende mensen iPhones, etc..
    Vragen hoe je een app moet installen etc. vindt ik bijna net zo dis-respectvol als de mailtjes aan iPhoneclub zonder aanhef, dankwoord enzo. Eigenlijk vindt ik dat een belediging aan alle mensen die zo verschrikkelijk veel werk in het forum hebben gestoken en gemaakt en geschreven hebben.

    Aan de andere kant, zo ben ik, maar zo is niet iedereen (gelukkig/helaas, vul zelf maar in 😉 ).
    Als nieuwkomers de vraag op een normale manier stellen ben ik dan ook niet te beroerd om met mijn “kennis” bij te springen.
    Ik moet wel bekennen dat ik meestal verwijs met een linkje naar het antwoord 🙂 .

  28. Dat antwoord was natuurlijk iets overdreven. Maar dat vond iRuud wel grappig denk ik…

  29. @Cancunlover: @Redchilly: Dit is nu juist waar het om gaat in bovenstaand artikel, het gaat dus niet over jullie blijkbaar.

    Verder was het rustig want JP had het even gehad met de reacties en dacht, laat ik aap is helpen, zal die blij mee wezen dacht ik maar ik ga er geen gewoonte van maken want ik ben niet gekke gerrit.

  30. Kan je met de iPhone ook telefoneren?

    (hahaha, lol,…)

    Nu serieus: heel knap werk iPhoneclub (en andere specialisten natuurlijk)!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.